Nieuw boek over kinderen en nieuwe media

Vorig artikel Volgend artikel

Op steeds jongere leeftijd zijn kinderen actief met nieuwe media. Bij kinderen draait nieuwe media in de eerste plaats om contact. Hebben contact met elkaar via MSN, Hyves en uiteraard de mobiele telefoon.

Vaak lopen kinderen met gebruik van nieuwe media voor op hun opvoeders. Veel ouders en leerkrachten vragen zich af hoe zij met de nieuwe digitale leefwereld van kinderen om moeten gaan. Het boek Contact! Kinderen en nieuwe media brengt het werk van de beste onderzoekers in Nederland op dit terrein samen.

In het boek komen onderwerpen als games, social media, instant messaging, reclame maar ook mobiele telefonie aan bod. Het bezit van een mobiele telefoon is anno 2010 de normaalste zaak van de wereld. Qruis heeft vorig jaar in de opdracht van Stichting Mijn Kind Online een onderzoek bij 691 kinderen van 8 tot 12 jaar afgenomen. Hieruit bleek dat de helft van de kinderen in bezit was van een mobiele telefoon. Wel is er veel verschil naar leeftijd. Van de 8- en 9 jarigen heeft ongeveer een kwart een telefoon, van de 10- en 11-jarigen is dat ruim de helft. Van de 12-jarigen heeft de overgrote meerderheid (80 %) een mobiele telefoon.

Veruit het meeste kinderen (4 van de 5) heeft een prepaid toestel, zodat er niet meer uitgegeven kan worden dan wat er aan beltegoed op staat. Opvallend is dat meisjes vaker een abonnement hebben dan jongens. (22% tegenover 13 %). De twee belangrijkste functies van een mobiele telefoon zijn bellen en sms’en. Naarmate de kinderen ouder worden, is de verschuiving in de verhouding tussen bellen en sms’en heel duidelijk: sms’en wordt dan een belangrijker communicatiemiddel dan bellen.

Ook andere toepassingen op de mobiel worden door oudere kinderen vaker gebruikt, zoals foto’s maken, muziek luisteren, bluetooth en gamen. 

De meeste kinderen vinden het belangrijk hoe hun mobieltje er uit ziet. Naast bellen en sms’en worden ander ‘mobiel vermaak’ steeds belangrijker. Opvallend is echter dat slechts een minderheid geïnteresseerd is in een gloednieuw of peperduur mobieltje. Voor de ouders is voornamelijk de bereikbaarheid en veiligheid van hun kroost de belangrijkste reden om hen een mobiele telefoon te geven.

Het boek Contact! Kinderen en nieuwe media is hier te bestellen.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies