Sony Ericsson klimt uit het dal

Vorig artikel Volgend artikel

Het is wellicht net even wat minder sexy dan 'n bericht over weer 'n snellere processor, groter capacitive display, ander OS of 'n digitale camera met nog meer megapixels, maar belangrijk is het wel: Sony Ericsson is uit de rode cijfers, en de toekomst ziet er nu weer eens rooskleurig uit.

Het is alweer even geleden dat de Zweeds-Japanse joint-venture de weg naar beneden trof. In het derde kwartaal van 2008 verloor het bedrijf 23 miljoen euro, en daar bleef het niet bij. In het eerste kwartaal van het jaar erop moest Sony Ericsson volgens de eigen cijfers een pijnlijke 293 miljoen euro verlies incasseren. Harde bezuinigingsoperaties waren onvermijdelijk en hebben hun doel niet gemist: het vierde kwartaal van vorig jaar eindigde met wat minder dieprode cijfers, maar nog altijd -167 miljoen euro.

Uit de door Sony Ericsson gepubliceerde cijfers valt af te leiden dat maar liefst 150 miljoen euro van dat verlies kon worden toegeschreven aan "restructuring charges" - de kosten van de reorganisatie van het bedrijf. In het eerste kwartaal van dit jaar blijven die reorganisatiekosten beperkt tot 3 miljoen euro: blijkbaar is Sony Ericsson na een enorme investering weer op maat gesneden en klaar voor de toekomst.

Sony-Ericsson-XPERIA-X10-Android-Phone

De verkoop van het aantal handsets liep terug van 14,5 miljoen tot 10,5 miljoen. Er werd echter per toestel door de consument gemiddeld iets meer betaald: 134 in plaats van 120 euro. Deze factoren hebben er onder andere toe geleid dat Sony Ericsson in het eerste kwartaal van dit jaar een winst van 21 miljoen euro mag noteren. Dat lijkt erg bescheiden, maar is een forse sprong na de cijfers van een jaar geleden.

Zoals al eerder opgemerkt lijkt het bedrijf klaar met de reorganisatie. Daarnaast heeft Sony Ericsson de koers merkbaar verschoven naar het high-end segment, met toestellen als de Vivaz en natuurlijk de Xperia X10 - en een dergelijk succes komt vanzelfsprekend gelegen. Het zijn toestellen waar de consument wat meer voor wil betalen, en die bovendien internationaal een grote aantrekkingskracht lijken te hebben op een breed publiek. Sony Ericsson lijkt back in business, en dat is niet alleen goed voor Sony Ericsson, maar ook voor de industrie als geheel en niet in de laatste plaats: de consument.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies