Toestel verzekeringen

Vorig artikel Volgend artikel

Onlangs besteedde Radar aandacht aan de verzekeringen voor mobiele telefoons, ook wel de toesteldekking genaamd.

Elke telecomwinkel heeft tegenwoordig wel zoiets als een extra dekking van je telefoon voor verlies, diefstal of als hij beschadigd raakt. Bij Radar werd dit afgedaan als onzin, maar is dat wel helemaal waar?

Zoals altijd kwamen er weer een aantal "slachtoffers" in beeld. Mensen die vonden dat ze waren opgelicht en bedrogen, maar die heb je altijd en overal al gehad. Dat is altijd zo bij producten waar betaald voor word maar bij de telefoon ligt dat tegenwoordig een stuk gevoeliger. Dit komt misschien wel omdat er bijna niks meer zo persoonlijk is als je telefoon. Er zijn globaal twee soorten toesteldekking. Je hebt uiteraard garantie en je hebt verzekeringen. Beiden zijn aan regels gebonden en zijn een middenweg tussen wat goed is voor de consument en wat goed is voor de leverancier. Garantie verschilt van fabrikant tot fabrikant, de grootste verschillen zitten in de duur, doa (dead on arrival) regeling, tijd dat een toestel weg mag zijn voor reparatie en hoe vaak het toestel weg moet zijn voor een swap of omruilling. Bij alle fabrikanten geldt wel dat voor garantie een aankoopbon met imei-nummer aanwezig moet zijn.

Maar hoe zit het met verzekeringen. Het is een vraag die standaard word gesteld als je een nieuwe telefoon koopt. Vraag altijd goed wat er precies onder de dekking valt. Er zijn winkels met verzekeringen die diefstal alleen dekken in geval van persoonlijk letsel. Ook moet je bij diefstal vaak aangifte doen en blokkeren bij de provider binnen een bepaalde termijn. Bij alle verzekeringen is het zo dat je een eigen risico hebt en zo ook op je telefoon, dit geld altijd bij dingen die niet binnen de garantie maar wel binnen de dekking van je verzekering vallen. Ook kan het zijn dat schade onder de inboedelverzkering valt, maar houd er goed rekening mee dat dit vaak tot een bepaald bedrag is. Ook is het zo dat diefstal op straat niet binnen de inboedelverzekering valt.

Waarvoor dek je je toestel dan in? Afhankelijk van de winkel waar je het haalt, tegen alles wat buiten de fabrieksgarantie valt. Fabrieksgarantie dekt alleen de softwarematige fouten en hardware issues die aantoonbaar de fout van de fabrikant of producent zijn. Dit blijft altijd lastig in te schatten maar over het algemeen zijn dat de volgende dingen: Toestel valt zomaar (regelmatig) uit, geen bereik, toestel loopt vast, batterij loopt snel leeg, geen beeld op het display, strepen op het display en het toestel kan de geheugenkaart niet meer lezen.

Wat valt buiten de garantie? Dit is veel makkelijker te zeggen en ook hiervan een kleine greep: Diefstal, verlies, valschade, waterschade en onrechtmatig gebruik.

Samenvattend kun je zeggen dat het indekken van je toestel afhankelijk is van hoe je met je toestel omgaat. Maar denk ook aan de externe factoren en die zijn er te over. Zo kan vochtschade al ontstaan door snelle temparatuurswisselingen, er ontstaat dan condens wat brillendragers zullen bevestigen. Dit kan in je toestel ook ontstaan en kan echt funest zijn voor de functionaliteit ervan. Probeer als het mogelijk is, een dekking te zoeken die je elk moment kan opzeggen, dat is wel zo handig als je je toestel verkoopt of weggeeft. 

Tot slot nog wat statistieken omtrent de mobiele telefoons;
- Elke maand worden er ruim 20.000 telefoon verloren of gestolen gemeld bij de politie.
- Jaarlijks verzuipen er ongeveer 35.000 telefoons in het water (wc, bellen in de regen, zwembad en bijvoorbeeld bier).
- Een kleine reparatie kost al snel 100 euro, een touchscreen kost snel 200 euro.
- De meeste schade's ontstaan in de eerste 3 tot 6 maandenen.
- Toestelverzekering loopt niet samen met je telefooncontract! Vergeet dan ook niet dat je dit zelf moet opzeggen.

Dan nog iets waar je goed om moet denken. De opmars van kleine telefoon winkels is enorm. Vaak kan je hier simlockvrije telefoons kopen voor de helft van de retailprijs. Ook kan je hier vaak je telefoon laten repareren voor een fractie van de retailprijs, onthoud hierbij dat de garantie vaak vervalt, omdat de reparateur niet officieel erkend is en het nieuwe onderdeel vaak namaak is.

Robbert Kooistra

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies