Sanoma maakt iPad apps voor haar magazines

Vorig artikel Volgend artikel

Aardige spreker op Mobile Convention Amsterdam:

Joris van Heukelom is manager van Sanoma Digital. Hij heeft met zijn team enkele iPad applicaties ontwikkeld. Mobiel internet heeft de kritische grens overschreden. Voor Sanoma is dat een belangrijk gegeven, vooral de andere gebruiksmomenten via mobiel dan via pc. De adverteerders omarmen het mobiele web echter nog traag volgens Joris.

De titels startpagina, hier en kieskeurig (in april) en autoweek en autotrader en dan natuurlijk de koploper nu.nl met 68 miljoen pageviews per maand. NuSport komt er ook aan net als een app voor Viva. Apple is dominant, maar zijn niet de enige. Ook HP en Google komen met Multi touch apparaten. Echter Apple heeft met 11% markt shipment aandeel, tegen een 65% aandeel in het content gebruik. Een factor 6. Blackberry heeft een factor 4 en Symbian heeft een factor van 0,15.

Sanoma Digital wilde een digitale beleving van haar magazines voor tablets maken. Echter een magazine ontbeert zaken als video en audio, iets wat je wel verwacht op een tablet. Leerpunten vooral is dat vergeleken met touch het ‘ouderwetse’ klikken erg saai is. Daarbij is een magazine geen boek,  het heeft een hele andere ervaring. Een boek lees je van kaft tot kaft, een magazine blader je doorheen en daar lees je niet alles van. Je moet enkele goeie startpunten aanbieden. Ook niet standaard geluid aanzetten. Verder wil Sanoma niet haar huidige merkkracht niet overschatten en zal nieuwe merken hiervoor gaan lanceren. Dan laat hij een demo film zien, waarbij alle mogelijkheden die ze konden bedenken zijn uitgewerkt. In een uiteindelijke versie zullen minder features te zien zijn.

De demo zelf ziet er op zich goed uit, hoewel ik hier wel een deja vu heb: ze proberen te letterlijk oude media te vertalen naar nieuwe. Net zoals de eerste internet sites niet veel meer dan folders op je scherm waren, net zoals de eerste tv uitzendingen nog erg op radio met beeld leken. Aan de andere kant; chapeau voor de stappen die ze al hebben gezet zelfs voordat de iPad verkrijgbaar is.

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies