HTC: Apple is Maffia!

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen donderdag was ik bij de eerste editie van de Android Experience. Meer daarover kun je hier lezen. Wat mij echter in het bijzonder opviel was de presentatie van Mark Moons van HTC, vlak voor het interview dat Cowboy Martijn met hem had trad hij op on stage.

Daar gaf Mark een bijzonder geengageerde presentatie en een summier inzicht in de OS-strategie van de Taiwanese fabrikant. Het moge duidelijk zijn dat HTC's beslissing om als enige fabrikant vanaf dag 1 op de Android trein van Google te stappen een schot in de roos geweest is. Tot op dit moment is HTC immers nog steeds verreweg dé marktleider als het gaat om het assortiment en de verkochte aantallen Android Smartphones en in Nederland gaat het helemaal goed met HTC. Echter, er zit Mark ook duidelijk iets dwars.

Dat 'iets' heeft te maken met concurrent Apple en diens strategie. HTC, en dus ook Mark Moons, geloven heilig in het principe dat 'Open beter is' en daar zullen velen het ongetwijfeld mee eens zijn. Maar om Apple vervolgens neer te zetten als 'Maffia' omdat je een credit card account nodig hebt om gratis Album Art te kunnen downloaden vond ik toch wel wat te veel van het goede. Tijdens zijn presentatie bleek overduidelijk dat Mark nogal boos is op de werkwijze van Apple en dat leidde tot een emotionele uitbarsting die een Country Manager onwaardig is, of je het er nu mee eens bent of niet, erg professioneel was dit niet.

In zijn betoog, waarin 'Open' en 'Eigen keuze' de rode draad vormden, sprak hij over de belachelijke manier waarop Apple zou proberen om klanten te strikken aankopen te doen in de iTunes store. "Je hebt een credit card nodig om een iTunes account te openen, ook als je niets wilt kopen en alleen gratis content zoals Album Art voor je eigen MP3's gaat downloaden. Als je vervolgens een keer met een dronken kop per ongeluk op de 'one-click-purchase' button drukt, dan hebben ze je geld. Maffia!!! Wie heeft Apple eigenaar gemaakt van alle gratis Album Art op het internet!!!" Zo schreeuwde Mark het uit.

Tijdens de lunch werd er door enkele collegae van de (bloggende) pers al gesuggereerd dat Mark wellicht zelf een slechte ervaring met de 'one-click-purchase' button van iTunes, maar daar liet hij niets over los. Enfin, begrijp me niet verkeerd, ik ben op zich zeer gecharmeerd van de OS-strategie die HTC volgt en de manier waarop zij zich een plek op de Smartphone markt hebben weten te bemachtigen. Alle hulde voor de Taiwanese fabrikant. Daarnaast is er op zich ook niets mis met het ventileren van je eigen mening over de concurrentie, maar met dit soort uitspattingen moet de fabrikant natuurlijk niet te vaak in het nieuws treden. Zoals gezegd, een Country Manager onwaardig.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies