KPN administratie: foutje, bedankt!

Vorig artikel Volgend artikel

Ik heb al jaren meerdere mobiele abonnementen en daarbij zit natuurlijk ook eentje van KPN. Het zal ook weinig mensen verbazen dat ik tot de groep mobiele bellers behoor die meer dan gemiddeld gebruik maakt van zijn toestel(len) ;-)

Omdat ik regelmatig in het buitenland vertoef en ook daar gewoon gebruik wil maken van mijn eigen nummer en abonnement besloot ik afgelopen zomer mijn Flex abonnement om te zetten naar een bedrijfsbundel. Daarmee worden namelijk de belminuten in het buitenland ook gewoon uit de belbundel afgerekend en dat scheelt nogal in de extra maandelijkse kosten.

Ik had namelijk een maandelijks Flex abonnement van 65 Euro waarbij ik gemiddeld ook nog 90 a 100 Euro per maand extra moest betalen voor roaming, extra belminuten / smsjes en dataverbruik en wilde overstappen naar een bedrijfsbundel van in totaal ca. 100 Euro. Dat zou mij toch zo'n 50 Euro per maand schelen.

Enfin, het omzetten was op zich al een hele tour. Bij het lokale Business Centre kreeg ik namelijk eerst te horen dat het niet mogelijk was om een lopend twee-jarig privé contract (toen nog ruim 8 maanden voor de einddatum) om te zetten naar een zakelijk abonnement. Dit had volgens de goede man te maken met het feit dat ik 16 maanden daarvoor een contract in combinatie met een toestel afgesloten had en door de korting op dat toestel kon ik nu niet overstappen. Dat is natuurlijk klink klare onzin maar de medewerker raakte na herhaaldelijke verzoeken van mijn kant om dat toch maar eens even goed uit te zoeken zelfs een beetje geirriteerd en zei vervolgens "Ik ben u hier geen onzin aan het verkopen!" Nou, wel dus! Een telefoontje naar de zakelijke helpdesk wees namelijk al heel uit dat het wél mogelijk was om een privé contract om te zetten naar een zakelijke overeenkomst. Mits je een KVK-nummer hebt natuurlijk, maar dat is logisch.

Enkele dagen later ontving ik de benodigde gegevens voor het omzetten van mijn abonnement in de mailbox. Ik ben toen, een beetje om te pesten ;-), terug gegaan naar hetzelfde Business Centre om de zaak verder af te handelen. Daar waren de medewerkers overigens verbaasd dat een van hun collegae mij eerder vertelde dat dit niet mogelijk zou zijn, maar goed. Twee weken later was de abonnementswijziging een feit en sindsdien (begin Augustus) kon ik dus overal in Europa (en diverse landen daarbuiten) bellen en SMS-en uit mijn bedrijfsbundel. Tegelijkertijd heb ik overigens ook het SIM-only KPN abonnement van mijn dochter ook onder hetzelfde zakelijke klantnummer laten opnemen. De factuur van Augustus was een hele verademing. In plaats van ca. 160 Euro hoefde ik nu 'slechts' 100 Euro af te rekenen. Maar dat was meteen de eerste en laatste maand waarin het goed ging.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet maandelijks mijn KPN facturen, die alleen online te bekijken zijn, doorpluis en ook mijn zakelijke bankrekening wordt door mij niet iedere maand bezocht om te zien wat KPN, Vodafone en T-Mobile weer afgeschreven hebben. In December, toen ik rondom de feestdagen bezig was met mijn administratie voor 2009 ontdekte ik dat KPN vanaf September helemaal geen kosten meer in rekening gebracht had. Althans er was sindsdien niets meer afgeschreven van mijn zakelijke rekening. Nu kon ik op dat moment natuurlijk denken "da's mooi meegenomen", maar zo zit ik ten eerste niet in elkaar en bovendien wilde ik ook niet het risico lopen dat mijn nummer afgesloten zou worden en dat ik bij KPN te boek zou staan als wanbetaler. Daarnaast is het ook nooit leuk als je ineens ziet dat een leverancier de kosten van vier of vijf maanden in één keer in rekening brengt.

Ik ben vervolgens maar gaan bellen met de zakelijke helpdesk van KPN om melding te maken van het feit dat men mij geen rekeningen meer stuurde. Dat was in de eerste week van Januari. Ik kreeg een aardige juffrouw aan de lijn die, na mijn verhaal aangehoord te hebben zei dat ze het zou gaan uitzoeken. Ik werd even in de wacht gezet. Nou, dat duurde dus ruim een half uur. Ze kwam overigens wel elke vijf minuten heel vriendelijk even zeggen dat het nog iets langer gind duren en bovendien was het een gratis nummer dus dat scheelde ook alweer. Enfin, na ruim een half uur bleek dat zij mij niet verder kon helpen en dat ze ook op de administratie, die ze tussentijds meerdere keren geraadpleegd had, niemand wist wat er aan de hand was met mijn abonnement. "Dit hebben we echt nog nooit meegemaakt" was haar constattering. "Wij gaan het hier verder uitzoeken en bellen u zo spoedig mogelijk terug". Ik heb wel nog even nagevraagd of ik het risico liep dat mijn mobiele abonnement afgesloten zou worden omdat ik al ruim vier maanden niets meer betaald had maar daarop wist zij mij te verzekeren dat dat niet kon gebeuren. "U heeft geen rekeningen gehad en daarom kan u dus ook niet te boek komen staan als wanbetaler waardoor wij uw abonnement zouden kunnen afsluiten. Nee, daar hoeft u zich geen zorgen over te maken".

Welnu, dat bleek ook te kloppen want de komende twee maanden, tussen 4 Januari en 1 Maart, kon ik gewoon blijven bellen, SMS-en en internetten met mijn mobiele telefoon. Ook de SIM-only van mijn dochter bleef gewoon werken. Het 'spoedige' tertugbellen gebeurde echter pas op 1 Maart, ergens in de ochtend. Een vriendelijke KPN medewerker vertelde mij dat ze de oorzaak gevonden hadden en dat de problemen nu opgelost waren. Schijnbaar was er bij het gelijktijdig omzetten van mijn privé- en SIM-only abonnement naar een zakelijk contract een foutje geslopen waardoor er voor mijn klantnummer geen facturen meer gegenereerd en in rekening gebracht werden. Ook deze KPN medewerker wist mij weer te vertellen dat ze dit nog nooit meegemaakt hadden. Ik vind dat moeilijk te geloven en zou graag van jullie horen of lezen of er vergelijkbare probleemgevallen bekend zijn.

Ow ja, inmiddels heb ik ook al de rekening van de afgelopen 7 maanden ontvangen. Of ik vóór 22 Maart even 1019 Euro wil afrekenen? Natuurlijk snap ik dat ik de verbruikte (abonnements)kosten moet betalen en daar heb ik ook geen probleem mee, maar ik denk wel dat ik het over een paar maanden ga verdelen. Dat is toch wel het minste dat KPN voor mij terug mag doen, toch? Als ik zelf niet gebeld had, dan waren ze er waarschijnlijk nooit achter gekomen dat ik geen rekeningen meer kreeg en had ik wellicht nog maanden, en misschen zelfs wel jaren, gratis kunnen blijven bellen, SMS-en en internetten op het netwerk van KPN ;-)

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies