Via hashtags Mobypictures insturen naar dagblad Spits!

Vorig artikel Volgend artikel

Het is inmiddels alweer bijna 3 jaar geleden dat Skoeps.nl een Spin Award won voor beste website. Ruim een jaar later viel voor de mobiele nieuwssite helaas echter alweer het doek: Er bleek geen vatbaar businessmodel te bedenken.

Nu gaan dagblad Spits! en mobiele fotodienst Mobypicture het opnieuw proberen. Vanaf vandaag maakt elke foto die getagged wordt met de hashtag '#spitsnieuws' kans om de volgende dag in de krant te worden afgedrukt.

De eerste inzendingen verschenen deze week al in de Spits!. De eerste foto werd door Guido Castagna gemaakt van een televisiebeeld in een kroeg, precies op het moment dat Sven Kramer de verkeerde baan koos in zijn 10km race. De tweede was een foto van een varkentje in de modder, wat de intrede van de lente zou voorspellen.

Burgerjournalistiek is dus niet nieuw, maar Skoeps wist er als stand-alone dienst in Nederland nooit een succes van te maken. Inmiddels pikken wel steeds meer traditionele media dit fenomeen op. Zo publiceren NRC Next en de Emerce al geruime tijd de meest opvallende Twitterberichten in hun papieren uitgaves.

De vraag blijft wel of burgerjournalistiek in een modern land als Nederland genoeg meerwaarde kan bieden ten opzichte van professionele journalistiek. De bedenkers van Skoeps lanceerden destijds ook Voices of Africa. Deze Afrikaanse Skoeps-variant bleek uiteindelijk wel een groot succes omdat de bestaande media & middelen in die regio tot dan toe te beperkt waren voor accurate nieuwsvoorziening. Via: DCG

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies