iPhone via T-Mobile, KPN en Vodafone

Ma 22 februari 2010 15:26, Redactie, 27852 views

iPhone via T-Mobile, KPN en Vodafone

Het exclusieve iPhone contract van T-Mobile loopt deze zomer af. KPN bood de iPhone al aan speciaal gewaardeerde klanten aan en laat nu net als Vodafone voorintekenen op een iPhone (incl. abonnement).

T-Mobile zegt dat de iPhone 3GS op hun netwerk effectiever gebruik maakt van de maximaal snelheid. Volgens de verkoopafdeling van T-Mobile is dit alleen bij hun mogelijk.

Daarnaast meldde de eerste iPhone aanbieder van Nederland afgelopen week dat T-Mobile klanten per direct de keuze voor een éénjarig-abonnement krijgen. De "eigen bijdrage" voor het toestel kan daarmee oplopen van €100,- tot €400,- afhankelijk van het gekozen model (opslagcapaciteit). Hoewel T-Mobile sinds de zomer van 2008 exclusief aanbieder van iPhones in Nederland is, zat tot en met 2009 slechts 75% van de iPhone-houders met diens abonnement daadwerkelijk bij T-Mobile.

Volgens een onderzoek van Telecompaper onder een breed consumentenpanel zijn er meer dan 100.000 iPhones in omloop die de netwerken van KPN en Vodafone gebruiken. In getallen: van de circa 425.000 Apple telefoons in Nederland, maken er circa 300.000 gebruik van het T-Mobile netwerk, rond de 60.000 gebruiken KPN en bijna 50.000 Vodafone. De overige netwerken voorzien het restant van circa 15.000 gebruikers. Geen van de netwerkproviders heeft deze cijfers bevestigd, noch tegengesproken (bron: Webwereld).

De iPhone (2G, 3G en 3GS) is een groot succes in Nederland, maar niet exclusief bij T-Mobile. Telecompaper directeur Ed Achterberg constateert "...de iPhone zit voor een flink deel bij de concurrentie". Reden voor die "andere" gebruikers is met name de provider-voorkeur voor mobiele telefonie. Daarin scoren KPN en Vodafone gewoon hoog. Hoog genoeg dat men een iPhone importeert (simlockvrije Europese modellen via België, Frankrijk, Italië), of een gelockte iPhones die middels een jailbreak gebruiksklaar worden gemaakt voor het gewenste netwerk. 

De exclusiviteit van de iPhone is ten einde in Frankrijk en Groot-Brittannië. Nederland zal aanstaande zomer wellicht volgen. Aanvang dit najaar wordt de iPhone 4G verwacht. Afhankelijk van de mogelijkheden (en prijzen) per netwerkaanbieder, zal dit de verkoopcijfers van iPhone in Nederland wederom een boost geven.

IPhone-Tmo-KPN-VF

via: StyleCowboys / ANP·NU.nl / Webwereld


  • Reacties (52)
  • Nieuws
  • Tell-a-cowboy

Reacties (52)

 

    • Dennis de Vries [website]
    • Tue 23 Feb 2010, 08:28

    Paniek bij T-Mobile. Een kennis met een 3G werd vorige week al opgebeld met een 'fwuantástisch aanbod'. Hij moet nog een half jaar volmaken van zijn tweejarig contract, maar kon zich nu alvast voor nog eens twee jaar laten vastleggen. Kreeg hij er zonder extra kosten een 3GS bij.

    Hij heeft bedankt.


    • hdv
    • Tue 23 Feb 2010, 08:53

    Hier net zo inderdaad... Ik vertelde dat ik wilde wachten op de 4g. Dame vertelde me dat deze alleen leverbaar was in Canada.

    Ook ik heb bedankt


    • Rob van Bellen
    • Tue 23 Feb 2010, 09:17

    T-Mobile belde mij ook op, ik heb dit belachelijke aanbod ook afgewezen. Ik wil wel eens iets anders dan een iphone..


    • peebee
    • Tue 23 Feb 2010, 09:46
    Iphone_comment

    Ach t-mobile heeft deze zucht naar andere providers zelf veroorzaakt. Ze hebben nog steeds geen netwerk waar je van op aan kan, zeker niet wat 3D betreft.


    • Tommy
    • Tue 23 Feb 2010, 10:04

    Wat een suggestief artikel. In de eerste alinea staat 'deze zomer loopt de exclusiviteit af' terwijl in de laatste alinea staat 'deze zomer loopt wellicht de exclusiviteit af'. Er word ook geen bewijs gegeven die deze stelling onderbouwt.
    Wat dit artikel dus werkelijk zegt is het volgende: iphones worden al veel op andere netwerken gebruikt dus van de zomer zal de exclusiviteit wel aflopen.

    Tevens word er overal gesproken over de iPhone 4G. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de nieuwe iPhone zo zal gaan heten. De iPhone 3G dankt zijn naam aan de 3G antenne die erin zit: een iPhone met de mogelijkheid om met 3G (umts/hsdpa) netwerken te verbinden. Het lijkt me sterk dat de nieuwe iphone al met 4G netwerken gaat werken (wimax/lte) aangezien die bijna nergens beschikbaar zijn.


    • Barwin
    • Tue 23 Feb 2010, 10:16

    Collega van me iPhone is ook gebeld en heeft 'toegehapt'. Weer 2 jaar eraan vast. Maar zij zegt geen last te hebben van slechte dekking.
    Volgens mij is 't verstandiger om jaar-abo af te sluiten als je er dan toch persé één wilt hebben. (Nog beter is 't trouwens om überhaupt geen iPhone te ambieren maar dat terzijde ;-) )


    • Zil
    • Tue 23 Feb 2010, 10:47

    Dat zou een deal van 2 jaar betekenen, en dus 17 Juni (rond die tijd iig) aflopen.

    HULDE HULDE! Weg met dat vlooien netwerk van T-Mobile! Laat ze maar weer eens werken voor de kost ipv die iPhone klanten uit te melken met een belabberd netwerk.

    Ik hoop echter dat Vodafone en KPN ook de 'extra' diensten zoals Visual Voicemail gaan bieden.


    • gidax
    • Tue 23 Feb 2010, 10:53

    @Zil
    onder welke steen heb jij gelegen?
    Volgens tweakers heeft t-mobile beste 3G netwerk en volgens KEMA KEUR het beste 2G netwerk.


    • Shufflez
    • Tue 23 Feb 2010, 11:54

    @Gidax
    En volgens TNS-Nipo heeft KPN nog steeds/alweer het beste netwerk. Kema Keur kijkt misschien alleen naar bedekking? Niet naar CSR, CDR, signal noise etc? Het is heel makkelijk om je antennes op hoger vermogen uit te laten zenden, maar daar bereik je alleen meer streepjes mee, geen betere kwaliteit.


    • Zil
    • Tue 23 Feb 2010, 13:43

    @gidax
    Kijk je geen Kassa / Netwerk of dergelijke consumenten programma's?
    Het gezeik over T-Mobile is een aanhoudende plaag.
    Dus ik kan de vraag beter aan jou stellen? Onder welke steen kom jij vandaan? Heb je de afgelopen 2 jaar nog wel eens het nieuws gevolgd?

    Het netwerk van T-Mobile zal goed zijn in dicht bevolkte gebieden, maar nederland kent meer gebieden dan Rotterdam en Utrecht etc.


    • Lars van Leeuwen
    • Tue 23 Feb 2010, 14:04

    Dames, dames..
    Niet met modder lopen gooien hier hè? :-)

    Als ik jullie tevens een tip mag geven: koop je toch gewoon een HTC.
    De HTC HD2 schijnt net voor de Mobilecowboys-lezers in de aanbieding te zijn. ;-)

    http://www.pdashop.nl/product/91530/htc-hd2-nl-exclusieve-mobile-cowboys-a...


    • gidax
    • Tue 23 Feb 2010, 14:14

    @Zil

    Kassa en Radar enz. zijn programma's waar de "gewone" consument ongenuanceerd zeiken kan. Ook kassa en radar zitten vaak goed mis of ze beschuldigen de verkeerde. Waarom? Omdat ze geen fuck verstand van telecommarkt hebben evenals de consumentenbond niet(die klagen de verkeerde aan). KEMA KEUR is de onafhankelijke kwaliteits controleur van de nederlandse netwerken en niet kassa of radar. En Tweakers.net zijn mensen die er iets meer verstand van hebben.En de keren dat T-Mobile in kassa was, kwam door de combinatie iphone & t-mobile. De eerste keer was dat de 3G van het apparaat niet goed werkte(niet iets waar t-mobile wat aan kan doen) en de tweede keer was dat er haarscheurtje in de iPhone kwamen(ook niet iets waar t-mobile wat aankan doen).
    En in de BEN tijd toen hadden we alleen dekking in de Randstad, dat klopt ja, Heb je van 2003 tot 2010 dan onder een steen gelegen.

    gr gidax


    • Martijn
    • Tue 23 Feb 2010, 14:39

    Gidax> Ik begrijp dat jij van T-Mobile bent, misschien dat dat je "blinde" gedrag verklaart t.a.v. van het netwerk van T-Mobile. Volgens mij is het belangrijker te luisteren naar de gebruikers i.p.v. in de aanval te gaan. Je draait de feiten namelijk zo dat ze in je eigen richting goed vallen.

    Uit mijn vrienden- en kennissen"netwerk" zijn degenen die T-mobile hebben, zwaar ontevreden over de dekking en snelheid van het netwerk. Voor de duidelijkheid, dan heb ik het dus over Groningen, Friesland en Drenthe.

    Daarnaast; zouden dan én Kassa én Radar én de consumentenbond er naast zitten? Nota bene organisaties die voor de belangen van de consument opkomen? Die gaan echt niet bij 2 klachten een topic starten...

    Nee, neem i.p.v. de aanval, de klachten ter harte en DOE ER WAT MEE!!!

    Mvg, Martijn


    • Remco
    • Tue 23 Feb 2010, 14:47

    @Martijn: Kassa, Radar en Consumentenbond komen inderdaad voor de consument op, maar ze zijn ook niet vies van wat publiciteit voor zichzelf. Daarnaast is het zo dat alleen klanten met problemen zich bij die instanties melden, iets wat per definitie een gekleurd beeld geeft.

    Als 100 mensen een probleem hebben zit je met een studio vol met gedupeerden, maar t.o.v. de totale customer base is dat helemaal niks natuurlijk.


    • Martijn
    • Tue 23 Feb 2010, 15:16

    Remco> Kan tot op zekere hoogte zeker met je meekomen, vooral de conusmentenbond heeft het niet altijd aan het rechte eind. Daarom ook het veelgebruikte "én" in mijn verhaal.

    Wat voor echter het zwaarst weegt is de praktijkervaring. Dit, gecombineerd met de uitspraken van eerder genoemde instanties, maakt voor mij duidelijk dat de drie de instanties geen ongelijk hebben w.b.t. (sterkte van) de dekking. Dit is dus een beeld dat lijnrecht tegenover de uitspraken van Gidax staan.

    Het is zonde om nauwelijks iets van de kritieken aan te trekken. Daarbij hoop ik voor T-mobile dat de reacties van Gidax niet leidend zijn voor hun bedrijf. Met het inzetten van tegenaanvallen kom je er niet...


    • gidax
    • Tue 23 Feb 2010, 15:19

    @Martijn, Ik ben niet blind door mijn t-mobile liefde, ik reageer(val aan) alleen uitgebreid op deze ongenuanceerde opmerking van Zil quote: "HULDE HULDE! Weg met dat vlooien netwerk van T-Mobile! "
    Elk netwerk heeft gaten in zijn dekking en elk netwerk krijgt klachten binnen!!

    GR


    • Shufflez
    • Tue 23 Feb 2010, 15:57

    @Lars
    Ben zelf totaal geen fan van de iPhone (wat nou, niet multi-tasken?! ;) Niet happen allemaal nu :)), vandaar al ruim 4 maanden enthousiast en zeer gelukkig HTC HD2 gebruiker!

    @Martijn/Gidax/Remco; iedere partij heeft natuurlijk betere en slechtere stukken in het netwerk. Daarbij probeert iedere partij de perceptie zo goed mogelijk te laten zijn. Wat ik begreep van de T-Mobile reclames (mannetje op de veluwe), is dat zij een fantastisch netwerk hebben. Nu heb ik zelf geen ervaring met ze en geloof ik er ook niet zo in, aangezien op een wat technischer niveau de capaciteit van T-Mobile gewoon lager (aka de bandbreedte vanaf antenne's) schijnt te zijn. Vodafone gebruikt soms KPN-bandbreedte op A-locaties (misschien T-Mobile ook wel). Vandaar al jaren tevreden KPN gebruiker.

    3G laat af en toe nog steeds te wensen over, maar dat ligt meer aan de beperkingen die de staat aan zendvermogens stelt bij de gebruikte frequenties volgens mij. Tevens is constructie nogal een bepalende factor. Spiegel/warmte coating is funest voor 1900/2100 signaal (gebruikt T-Mobile voor zowel 2G als 3G toch?) waar 800/900 signaal (wat KPN en Vodafone gebruiken voor 2G)daar minder moeite mee heeft door langere golflengte.

    Of niet natuurlijk :).
    Ik ben gewoon blij met toenemende keuzevrijheid voor consumenten, maar dan nog vind ik Apple veel te gesloten.


    • Sebastiaan
    • Tue 23 Feb 2010, 18:52

    T-mobile heeft een exclusief contract met Apple van 5 jaar.

    Ik weet niet wanneer dat precies is inggegaan, maar ik neem aan dat dit nog wel even duurt dus.

    Wat betreft de iPhone 4G vind ik het allemaal heel subjectief. Er zijn tot op heden nog geen concrete aanwijzingen dat de iPhone 4G er aan komt. Apple is maar al te blij dat de 3GS nog zo goed loopt.

    Voordat ik concrete aanwijzingen krijg dat de iPhone 4G ook daadwerkelijk komt, ga ik er gewoon van uit dat deze pas volgend jaar zomer komt.


    • Laurens
    • Tue 23 Feb 2010, 20:48

    Dit artikel had beter weggelaten kunnen worden. Er wordt enkel wat gespeculeerd, ook door bezoekers (5 jaar exclusiviteitscontract??). Daarnaast een hoop geruzie over en weer. Beter post je de volgende keer niet weer van deze nietszeggende stukken.

    Verklaart wel waarom je je naam er niet bij durft te zetten.


    • Ron Smeets [website]
    • Tue 23 Feb 2010, 21:00

    @Laurens
    Discussie is nooit verkeerd. De reden dat de naam van de auteur er niet bij staat heeft te maken met het feit dat het bericht afkomstig is van ons zusje, StyleCowboys. De betreffende auteur, Mauritsonline ( http://www.stylecowboys.nl/bloggers/764 ) heeft geen Mobile Cowboys account. Heeft niets met durven te maken ;-)


    • Michel
    • Tue 23 Feb 2010, 21:03

    @Gidax: Ongeacht je liefde voor T-mobile ("liefde?" Voor een netwerk? Serieus?) kan ik je vertellen dat T-Mobile (en Telfort, maar voor andere redenen) de meeste klachten ontvangen. Dit kan ik je vertellen omdat ik 3 jaar een bijbaantje heb gehad in de telecom: veruit het meeste gezeik begon met "T-Mobile heeft..." Daarnaast weet ik uit ervaring dat T-Mobilemedewerkers over het algemeen geen idee hebben waar ze mee bezig zijn: zowel het winkelpersoneel als de callcentermedewerkers (voor partners EN consumenten) zijn te vaak blind ten opzichte van hun eigen ontwikkelingen en policies.
    Hun netwerk is simpelweg niet zo goed als bijvoorbeeld Vodafone. Persoonlijk heb ik alle providers een tijdje gehad en KPN en Vodafone never let me down. T-Mobile daarentegen was een gigantisch drama, met verkeerde aansuitingen, verkeerde facturen, slecht bereik midden in Leiden, een belachelijk slome internetconnectie (1 mbps my ASS, volgens speedtest op mijn iPhone trok 'ie nauwelijks 0.4 mbps met vol bereik, terwijl mijn Vodafoneabonnement met gemak de 3.4 haalt in hetzelfde toestel onder dezelfde omstandigheden)en shoppersoneel dat evenveel hersencapaciteit leek te hebben als mijn kapotte blender.
    T-Mobile snapt het nog niet zo goed en dat is geen mening, maar een feit.

    @Sebastiaan: Er is geen reden voor Apple om haar huidige verkoopstrategie aan te passen. Dit een-keer-per-jaar-regime werkt prima, dat gaan ze niet veranderen. Het enige wat we kunnen doen is hopen dat deze keer er WEL iets boeiends verandert; als dat niet het geval is zie ik mijzelf genoodzaakt om toch even wat meer aandacht te besteden aan Android.


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 10:39

    @michel

    3jr een bijbaantje in de telecom, haha! ja jij bent echt een expert!!


    • Michel
    • Wed 24 Feb 2010, 12:48

    @Gidax: Dat zeg jij, niet ik. Expertise laat ik hier helemaal buiten; het enige wat ik doe is logischerwijs induceren. Maar je weet vast niet wat dat betekent.
    Inductie is "het bijzondere naar het algemene trekken," oftewel "als ik 500 mensen heb gehoord die zeggen dat T-Mobile kut is, zal het ook wel zo zijn."
    Wat heeft expertise hier sowieso mee te maken? Ik deel mijn persoonlijke ervaringen, niets meer en niets minder. Ook enkele feiten worden in mijn comment onderbouwd en of ik nu veel weet of niet, feiten zijn feiten. Als jij werkelijk EEN van jouw punten zou kunnen onderbouwen, zou ik graag een discussie met je aangaan. Echter lijkt het er op dat je moeite hebt met coherent en duidelijk posten, dus laat ik het hierbij. Ik heb geen zin in het telecomequivalent van een discussie tussen een atheist en een christen over god.


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 13:29

    @Michel

    Ik zou niet te veel induceren,veelste onbetrouwbaar en slecht te gebruiken om punten te onderbouwen aangezien het een ruwe schatting is.Dus jouw discussie is onderbouwd door je eigen kleine schatting in jouw wereldje.
    Mijn punten onderbouwen dat doet KEMA KEUR en Tweakers.net voor t-mobile.En die onderzoeken dat is veel betrouwbaarder dan induceren. Maar dat stond er al enkele posts geleden.
    Dus een discussie is inderdaad niet nodig. Want hun mening staat bij mij(en veel meer mensen) veel en veel hoger dan jouw miezerige persoonlijke ervaring.Dus ik heb wel degelijk onderbouwd(en beter dan jou).
    Gr


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 13:29

    @Michel

    Ik zou niet te veel induceren,veelste onbetrouwbaar en slecht te gebruiken om punten te onderbouwen aangezien het een ruwe schatting is.Dus jouw discussie is onderbouwd door je eigen kleine schatting in jouw wereldje.
    Mijn punten onderbouwen dat doet KEMA KEUR en Tweakers.net voor t-mobile.En die onderzoeken dat is veel betrouwbaarder dan induceren. Maar dat stond er al enkele posts geleden.
    Dus een discussie is inderdaad niet nodig. Want hun mening staat bij mij(en veel meer mensen) veel en veel hoger dan jouw miezerige persoonlijke ervaring.Dus ik heb wel degelijk onderbouwd(en beter dan jou).
    Gr


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 13:30

    sorry voor de dubbele post!


    • Michel
    • Wed 24 Feb 2010, 13:48

    Ik zal proberen om mijn volgende woorden zo rustig mogelijk te brengen.
    Ten eerste: "inductie is onbetrouwbaar?!" Heb je ooit, maar dan ook ooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen? Inductie is vaak een inherent deel van deze onderzoeken en absoluut niet onbetrouwbaar; het heeft ook niets te maken met "schatten". Daarnaast gaat het om testimonials van mensen die het T-Mobilenetwerk gebruiken: de honderden mensen die ik erover heb gehoord (samen met mijn eigen ervaringen) zorgen voor een zeer betrouwbare steekproef. Ik heb nimmer suggestieve vragen aan deze mensen gesteld en het ging om een volledig aselecte groep mensen.
    Dat KEMA zegt dat T-Mobile's netwerk goed is op basis van cijfers en zendmastcapaciteit zegt helemaal niets over de werkelijke gebruiksvriendelijkheid voor de mensen die het netwerk gebruiken.
    Mijn "miezerige persoonlijke ervaring?" Hoe dat zo? Ik heb feitelijk drie jaar lang onbedoeld een enquete uitgevoerd en deel hier enkel de resultaten.
    Kijkend naar jouw syntax en spelling kan ik deduceren dat je geen hoge opleiding hebt genoten en daardoor waarschijnlijk geen idee hebt waarover je praat. Ik gok dat je voor T-Mobile werkt (in de shop of in het callcenter) en deze woorden blaat vanuit een misplaatst gevoel van loyaliteit. Daar wil ik dan iets over zeggen: dat je ergens werkt betekent niet dat je het gelijk een goed bedrijf moet vinden. Ik weet dat T-Mobile vrij O.K. betaalt (voor detailhandel) dus je hoeft haar niet te verdedigen. Het is hier toch allemaal anoniem!
    Persoonlijk ben ik van mening dat teveel liefde voor een merk niet helemaal goed is en eigenlijk een kenmerk van obsessief gedrag (hier heb ik onlangs, in collaboratie met Liesbeth van Zoonen (een prominent communicatiewetenschapper), een paper over geschreven, dus begin niet over "mijn miezerige persoonlijke ervaring"). Het is niet erg om producten geweldig te vinden (ik ben helemaal verliefd op mijn MacBook Pro en iPhone), maar dat betekent niet dat het hele bedrijf gelijk briljant is. T-Mobile heeft haar slechte en goede punten: slechte dekking en ongeinformeerde medewerkers zijn uiteraard negatief, winkelbeeld en prijszetting positief.
    Het enige wat ik nu nog kan zeggen is: haal dat bord voor je ogen vandaan, want je begint onintelligent over te komen.


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 14:44

    @Michel

    Ik probeer helemaal niet intelligent over te komen.En een hoge opleiding heb ik ook niet,nee. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen idee heb waarover ik praat(vreemde conclusie). En een wetenschappelijk onderzoek is waar tot dat het tegendeel bewezen is(de aarde is plat?!Heelal draait om de aarde?!)En inductie is niets meer dan een beetje generaliseren.Dus dat zegt ook niets. Dit is heel wat anders dan een onderzoek op basis van harde cijfers. Dus om er zo'n lap tekst aan te besteden in een beetje onzinnig.
    Je begint erg off-topic te praten en alleen maar te beledigen.
    Het enige wat ik hieruit kan opmaken is dat jij vind dat jou eigen onderzoekje waardevoller vind dan het onderzoek van KEMA of de enquete van Tweakers.net. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het daar mee eens zijn.


    • Lars van Leeuwen
    • Wed 24 Feb 2010, 14:46

    Potjandorie, zoveel reacties heb ik nooit met een artikel los gekregen.
    Goed gedaan "Mauritsonline"!!! (Y) :-D


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 14:54

    @Lars
    Alleen jammer dat het een beetje off-topic is geworden.


    • Rick Vleeming
    • Wed 24 Feb 2010, 14:55

    Nu wordt 't interessant:D


    • Michel
    • Wed 24 Feb 2010, 16:30

    @Gidax: Feitelijk is elk onderzoek gebaseerd op inductie, wat ik ook duidelijk probeerde te maken met mijn statement over de grootte van mijn "steekproef." Als je ergens een artikel leest waarin staat dat "74% van de Nederlanders vindt..." dan snap je toch zelf ook wel dat ze niet letterlijk IEDEREEN in Nederland hebben geenqueteerd? Precies. Inductie.
    Eigenlijk gebruik ik wel "harde cijfers," alleen heb ik ze nooit als zodoende gecondenseerd. Persoonlijke testimonials zijn nu eenmaal belangrijkst in een dergelijk probleem, dus het heeft niets te maken met of ik het belangrijker vind of niet: het is nu eenmaal zo, volgens een hele hoop mensen.

    Nogmaals -in caps omdat je het niet lijkt te begrijpen- wil ik je het volgende mededelen: ELK ARTIKEL OF ONDERZOEK DAT IS GEBASEERD OP MENSEN ENQUETEREN OF BEVRAGEN, MET HET DOEL OM UITEINDELIJK OP BIJVOORBEELD EEN TEVREDENHEIDSPERCENTAGE TE KOMEN, UTILISEERT DEDUCTIE.

    Is het nu duidelijk?

    Daarnaast heeft opleiding/intelligentie wel degelijk te maken met of je weet waar je over praat: ik heb namelijk tot nu toe nog steeds geen antwoord gekregen omtrent of je bij T-Mobile werkt en daarnaast blijf je maar de KEMA en Tweakers erbijhalen, wat voor mij significeert dat je geen andere bronnen voorhanden hebt die jouw standpunt ondersteunen.

    En trouwens, "off-topic?" Wat is dit, een officieel debat? We hebben een leuke discussie (althans, ik vind het leuk) en waarom de rode draad daarvan gedicteerd moet worden door het onderwerp dat er toevallig bovenstaat is voor mij onduidelijk.


    • Michel
    • Wed 24 Feb 2010, 16:32

    "...UTILISEERT DEDUCTIE." moet natuurlijk "...UTILISEERT INDUCTIE." zijn.


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 17:20

    Opleiding zegt helemaal niets over iemands intelligentie of verstand van zaken.Zeker niet in de telecomwereld. Het is gewoon een papiertje. En bij KEMA wordt mensen helemaal niets gevraagd. Die checken de dekking in een bepaald gebied van alle providers in meerdere gebieden. Degene met de meeste punten wint.
    Ik haal elke keer KEMA en Tweakers erbij, omdat de meest recent uitgevoerde test en enquetes zijn. Ik kan wel verder terug in het verleden gaan maar dat heeft geen zin.

    Ik vroeg me ook af wanneer jij dat vage onderzoekje hebt gedaan, want t-mobile is volgens mij de enige telco die zijn netwerk verbetert. Misschien is dat een beetje verouderd en baseer je nu alles op oude gegevens. Tweakers was van 12-2009(hele hoop mensen vonden t-mobile het beste) en KEMA(i.o.v. OPTA) van 01-2010.En ik vind het dusdanig goede bronnen dat ik geen andere vermelden hoef.Overigens hoor ik jou helemaal niet over bronnen behalve je eigen onderzoekje, waar je zo veel waarde aan hecht.
    En nee, ik werk niet voor t-mobile, maar ben een hele tevreden t-mobile klant.En mijn liefde voor het bedrijf is onstaan naar aanleiding van de complete klantervaring.

    En met off-topic bedoel ik dingen zoals spelling en opleiding!qoute: Wat is dit, een officieel debat?
    Want ik ben niet ter sprake en mijn punten en bronnen heb je nog steeds niet weerlegd. En je eigen mening nog steeds niet goed onderbouwd.Het is jouw mening en "onderzoekje" tegen KEMA en Tweakers. 10 post verder en we zijn nog geen klap verder. Je hebt lappen tekst daar kun je Amsterdam mee verbergen, maar je zegt niets concreet. Je weerlegt mijn goed onderbouwde standpunten niet. En onderbouwt je eigen mening ook niet meer. Je zou de politiek in moeten gaan. En inductie blijft generaliseren! Hoe je het ook wend of keert! Snelst groeiende telecomprovider in NL is T-Mobile, dat zal wel een goede reden hebben.


    • Michel
    • Wed 24 Feb 2010, 17:48

    @gidax: Heb je de link van dat Tweakers-onderzoek? Ik kan het artikel namelijk niet vinden in hun archieven.

    Nogmaals: elk antwoord dat uit een enquete komt is gebaseerd op inductie. Dus met jouw zin "inductie blijft generaliseren!" weerleg je dus je eigen bron.

    Nogmaals nogmaals: hoe telt mijn persoonlijke ervaring met een grote groep mensen minder mee dan een enquete? Het enige verschil is dat ik geen invulbaar lijstje bij de hand had, maar verder komt het op precies hetzelfde neer.
    Even een voorbeeld (ja, maar eentje, maar ik kan je verzekeren dat dit heel vaak voorkwam): Een vriend van mij had een zakelijk abonnement bij T-Mobile afgesloten, maar kwam er tot zijn verbazing achter dat hij in zijn wijk in Barendrecht (geen gat in de grond dus) EN op zijn werk in Leiden (binnen en buiten) geen bereik had. Ik ben vervolgens met drie collegae bijna een half jaar beziggeweest dat contract ontbonden te krijgen. ZES MAANDEN. Goede klantenservice!
    Daarnaast was er natuurlijk het incident waar T-mobile opeens data ging berekenen voor mensen die onbeperkt internet hadden (is zelfs gepost op deze website met de strekking "veel mensen zijn al niet zo tevreden over T-Mobile..." (geparafraseerd)
    Als je simpelweg googlet op het onderwerp zul je talloze fora vinden met ontevreden (ex-)klanten.

    Onderbouwd genoeg? Overigens is het geen mening, het is een ervaring die lange tijd heeft geduurd. Als ik van zoveel mensen hoor dat het kut is, trek ik daaruit de conclusie dat T-Mobile iets minder goed doet dan de andere providers. Ik heb nauwelijks klachten gehoord over Vodafone of KPN.


    • iPhone gebruiker
    • Wed 24 Feb 2010, 18:13
    Iphone_comment

    Wat een gezeik hier allemaal zeg.


    • Pim Brussee
    • Wed 24 Feb 2010, 19:08
    Iphone_comment

    Ik heb in 2008 een 3G aangeschaft bij T-Mobile voor de zaak. Daarnaast had ik ook een ABO bij KPN. Tot januari 2010 hebben we onderzocht waar de verschllen liggen. Resultaat: KPN klantonvriendelijk, duur en traag internet. T-Mobile vriendelijke service, snel G3 internet, lagere kosten. Inmiddels hebben we binnen de groep 2 3G en 3 3Gs toestellen en daar zijn we uitermate tevreden mee. De iPhone is voor zakelijk gebruik meer dan uistekend, en dat geldt tevens voor T-Mobile.


    • iPhone gebruiker
    • Wed 24 Feb 2010, 19:23
    Iphone_comment

    Ik ben een tevreden iPhone gebruiker en wacht met smart op een nwe!!! Leuk leuk, provider maakt me niet veel uit, t mobile heeft hier in stadskanaal prima bereik! Geen problemen mee tot nu toe. Gr. I dijk


    • gidax
    • Wed 24 Feb 2010, 19:42

    Als je google erbij haalt als bron, ben je zowiezo al niet discussiewaardig. Op google is alles te vinden, waar of niet waar. En op fora spouwen mensen helemaal ongenuanceerd. kan me ook niet voorstellen na een flink aantal landelijke storingen dat geen klachten van vodafone of kpn hebt gehoord. Volgens mij ben jij degene met oogkleppen op. En de ervaringen die jij meemaakt in jouw kleine wereld zegt niets over het grotere geheel. En KEMA induceert niet. En dat van tweakers is geen artikel. Dat is een jaarlijkse award uitreiking.


    • Alexander
    • Thu 25 Feb 2010, 13:13

    Vorige week ook een aanbieding gehad van T-Mobile, en kreeg een leuke aanbieding, ik heb echter bedankt maar hij gaf me wel de mogelijkheid om de aanbieding even via de mail te sturen, waarop ik dan binnen 7 dagen moest reageren.

    Paar dagen later kreeg ik een opeens een mail en een sms dat mijn bestelling al rond was en dat mijn iPhone deze week al verstuurd zou worden.

    Als ik T-Mobile was zou ik een beetje oppassen met wat voor verkopers ze zaken doen, wat dit zijn geen manieren natuurlijk.

    Gelukkig kon ik het na een telefoontje met T-Mobile en de pakketdienst wel annuleren, maar goed in eerste instantie was het wel even schrikken.


    • aart
    • Sat 27 Feb 2010, 12:13

    @michel:
    Je hebt ons(het plebs) nu al 3 keer uitgelegd wat inductie is. gefeliciteerd met je hogere opleiding en je Dikke van Dale. Vanuit jouw zetel zou ik toch oppassen met het door elkaar halen van feiten en meningen. Ik heb dagelijks te maken met het intellectuele niveau van klagende klanten, zoals jij blijkbaar ook 3 jaar hebt gehad, en mijn ervaring/mening is dat klanten, van welk groot bedrijf dan ook, heel graag wijzen en schreeuwen. m.a.w.: zou het zo kunnen zijn dat jij met je telecom-ervaring heel veel domme klanten hebt gesproken die (onterecht) zeuren(over welke telco dan ook). met jouw ervaring , kennis en kunde moet je toch weten dat de gemiddelde kennis van klanten erg beneden de maat is. Ik durf te stellen dat, van de 100 klanten met toestel-vragen/-problemen, 95 hun handleiding nog niet gelezen hebben.
    moet je toch bekend voorkomen als ervaringsdeskundige...?

    Ik ben het dus eens met Gidax...daarbij voeg ik toe:
    als een bedrijf(in dit geval T-Mobile) eenmaal een slechte naam heeft(slechte dekking), dan happen wij als Plebs meteen toe en roepen dit na...

    ook je stelling dat als 100 mensen iets zeggen het wel waar moet zijn(is dat inductie?) vind ik erg vreemd. bij mijn weten is dat geen goede basis om van een mening een feit te maken... dus als ik 100 mensen zover krijg dat ze roepen dat ik god ben(om het even in het extreme te trekken) dan is dit zo? nouja goed, jij hebt onderzoeken gedaan met vooraanstaande wetenschappers dus je zult het wel weten.


    • aart
    • Sat 27 Feb 2010, 12:16

    @michel:
    excuses voor het regelmatig misplaatsen van de interpunctie en een zeldzame typo, ik hoop dat je mijn tekst, hoe inferieur deze ook mag zijn, nog steeds ter harte zult nemen.


    • Michel
    • Sat 27 Feb 2010, 14:29

    @Aart: kijk! Hier kan ik wat mee!
    Laat ik ten eerste zeggen dat het niet mijn bedoeling was om arrogant over te komen, maar ik werd er vrij moe van dat Gidax steeds weer punten aanhaalde die ik al had behandeld.
    Ten tweede heb je helemaal gelijk: de meeste klanten die ik heb geholpen waren niet de slimsten. Echter waren hun problemen in deze gevallen niet gerelateerd aan hun intellect. Het was bijna altijd ECHT T-Mobile dat het probleem veroorzaakte.
    Ten derde is inductie, zoals je zegt, niet gelijk een feit. Maar het is wel een basis die je als maatstaf kunt gebruiken.

    Met jou zou ik prima een discussie kunnen voeren, aangezien je in ieder geval de moeite neemt om werkelijk mijn Posts te lezen. Die andere kerel had daar geen zin in, dus in mijn replies scheen mijn irritatie misschien een beetje door.


    • aart
    • Sat 27 Feb 2010, 15:55

    irritatie is wat ons mens maakt, bovendien ken ik het gevoel ;)
    mijn haren staan "insta-overeind" als het gaat om intelligentie dat gekoppeld wordt aan opleiding en prestaties...vandaar mijn ondertoon; iedereen kan moeilijke woorden gebruiken, maar het is veel knapper als je jezelf kunt uiten op een manier die iedereen begrijpt.

    Het zal je niet verrassen dat ik ook in de telecom werkachtig ben en ik vergelijk deze discussie dan ook met de hele hetzjagd/hausse die bestaat om de Iphone e.d.

    nl.: iedereen heeft zijn eigen smaak en iedereen zoekt het bedrijf/toestel dat bij hem of haar past. is het T-mobile die meer klachten krijgt over het netwerk, dan wel Vodafone die klachten krijgt over de storingen die de laatste tijd spelen. KPN is/lijkt arrogant en geniet op sommige vlakken een positie die ik zou kenmerken als zijnde eentje in de vorm van een monopolie.

    vooral op netwerkvlak vind ik het vrij knap hoe t-mobile zich red: er is echt geen enkele andere operator(van de 3...;)) die zoveel heeft moeten investeren, in zijn/haar netwerk, als T-mobile(incl Orange/ben etc). Naar ik meen heeft Libertel(nu vodafone, red.) veel geluk gehad doordat het van KPN afstamt. daardoor is het bereik van Vodafone en KPN vergelijkbaar en heeft vodafone, relatief, minder hoeven investeren.

    okee, ik heb wat bovenstaand verhaal alleen de grove lijnen op een rijtje en ken de details niet, maar ik ben gematigd positief over T-mobile als provider, maar ik heb dan ook een klein conflictje gehad met vodafone wat ook mij een gekleurde mening geeft.

    eigenlijk zeggen Gidax en jij dan ook iets heel vergelijkbaars. alleen hij berust zich op onderzoek/enquetes van grote onafhankelijke "onderzoeksbedrijven" en jij baseert, terecht, je mening op jouw ervaring en die van klanten/collega's/vrienden om je heen.

    Ik neig meer af te gaan op de onderzoeken van KEMA en Tweakers, maar ik blijf erbij dat elke telco bestaat uit mensen en dat eenieders ervaring dan ook anders kan zijn...


    jeetje wat een dooddoener :S sorry :P


    • Tom
    • Sun 28 Feb 2010, 23:33

    @Michel

    Michel, ik heb niet alle reacties volledig doorgelezen. Maar als jij echt wil beweren dat het informeel spreken van willekeurige mensen met klachten over T-Mobile als een 'betrouwbare steekproef' geldt, dan heb jij het hele 'wetenschappelijk onderzoek' doen blijkbaar niet zo goed begrepen.

    Gezien jou reacties lijkt het er op dat je wel geïnteresseerd bent in termen als 'inductie' en wetenschappelijk onderzoek in zijn geheel. Daarom adviseer ik je het volgende boek aan te schaffen en te bestuderen.

    http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/onderzoeksmethoden/100100400241...

    Dit boek leert je over de verschillende manieren om praktisch en fundamenteel wetenschappelijk onderzoek te verrichten. Daarbij wordt ook veel aandacht besteed aan het selecteren van een betrouwbare en representatieve steekproef uit een populatie.

    Helaas voldoen 'mensen met klachten over T-Mobile' niet aan de eisen voor een representatieve, betrouwbare steekproef voor de populatie 'Nederlandse bevolking' en dus mag jij jou uitkomsten niet 'generaliseren' over deze populatie.


    • Rudy
    • Mon 1 Mar 2010, 02:08

    Hahaha, heerlijk die discussie tussen gidax en Michel! Geinig leesvoer zo midden in de nacht. On (jullie) topic: ik woon in Amersfoort en heb beroerd bereik met T-mobile op verschillende plekken in de stad (waaronder mijn eigen huis en de winkel van T-mobile in het centrum ;-))..ik gebruikte een iPhone 3G.


    • Mauritsonline [website]
    • Tue 2 Mar 2010, 02:44

    @Tommy Dankjewel voor je reactie en samenvatting, je hebt helemaal gelijk.

    @Lars van Leeuwen Gefeliciteerd en dankjewel voor het plaatsen hier. Ik heb mij laten inspireren door de artikelen van ANP en Webwereld... de slogan van T-Mobile "Life is for sharing" maakte voor mij het plaatje compleet. En dat heb ik dus geïllustreerd met die afbeeldingen.

    @Ron Smeets Dank je voor je toelichting. Ik vind het schitterend om te lezen wat het hier losmaakt, off-topic of niet ...

    P.S.: iets wat pas echt off-topic is: http://bit.ly/bfHrKb daar mag iedereen met recht schijt aan hebben ;)


    • vince
    • Fri 5 Mar 2010, 23:25

    haha, mijn broer heeft ook t-mobile, kan die arme jongen nooit bereiken omdat het netwerk niet beschikbaar is.
    top hoor t-mobile in het noorden.
    ik heb met vodafone icm iphone altijd bereik.
    gegroet


    • Tom
    • Fri 12 Mar 2010, 09:54

    @Michel

    Kijk je onderzoeksrapport nog even na op het gebruik van gelijk en meteen, verkeerd gebruik van hoofdletters en oneigenlijk gebruik van engelse termen.


    • Mariska
    • Thu 10 Jun 2010, 18:34

    Ik heb sinds gisteren een iphone 3Gs simlockvrij met mijn eigen vodafone simkaart. Het bereik binnen is waardeloos! Ik heb constant geen service! Het ligt niet aan m'n simkaart, daar had ik altijd en overal bereik mee in m'n oude nokia.
    Iemand een idee wat het probleem kan zijn?


    • Andries
    • Thu 17 Jun 2010, 16:50

    Vraag:

    Kun je een "standaard" simkaart welke je bij een abonnement krijgt gebruiken icm een iphone 3gs?

    Lees veel over speciale sim-kaarten van vodafone, maar ik ben niet in het bezit van zo'n kaart.

    Wil alleen even weten of het internetten en bellen wat in het abonnement zit werkt.

    Wie weet 't?


    • Mauritsonline [website]
    • Fri 18 Jun 2010, 11:41

    @Andries ik heb het standaard vodafone-simkaartje vanuit mijn 3G zo in mijn 3GS kunnen doen, alles werkt ... dus ja, dat kan je gewoon doen.

    @Mariska mijn vrouw had voorheen (vodafone) ontvangst problemen in een nabij gelegen dorp met haar samsung, sinds ze een 3G heeft is dat probleem niet meer ... mocht je van je 3GS afwillen en terug naar je Nokia, dan houd ik mij aanbevolen voor overname van je 3GS.

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond



  • Samsung anti-iPhone commercial, Super Bowl versie
  • Lipton Brisk Lightsaber game video (Mobile Marketing)
  • De winter game van IKEA Zwitserland (iPhone)
  • Hyundai Racegame op Times Square (iPhone)
  • T-Mobile 'Altijd Samen' Gouden Loeki
  • Maddog McCree iPhone Gameplay
  • Maddog McCree (iPhone Game)
  • Catch The Flash: Nike zet Augmented Reality in (video)

Reviews

  • Review: Nokia Lumia 800 en Nokia N9 Toestellen

    De Nokia N9 en Lumia 800 lijken veel op elkaar. Een vergelijkende review is dus zeker relevant.

  • Abo's in Nederland nog steeds goedkoper dan bij onze 'buren' Nieuws

    Hoe verhouden de kosten van mobiele abonnementen in Nederland zich tot die bij onze buurlanden. Een vergelijking


Poll

Waarom zijn Sony (Ericsson) toestellen geen succes (meer)?

Top 5 toestellen



Nieuw!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

 

Contact met MC


My BlogLog

MC Foto's

  • Radar-Lumia-800-Wit-Test-a1-Foto-Lumia
  • 3-Foto-Lumia2-Foto-Lumia
  • 4-Foto-Lumia7-Foto-Lumia
  • 5-Foto-Lumia6-Foto-Lumia
  • 6-Foto-Radar4-Foto-Radar

MC op Flickr

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed


© 2012 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap