Einde voor Nav4All op last van Nokia?

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren werd al duidelijk dat Nav4All, de Nederlandse aanbieder van gratis mobiele navigatie, per 1 Februari ophoud te bestaan. De reden? Kaartleverancier NavTEQ besloot op het laatste moment de licentie voor Nav4All, met wie men al jaren een prima klant-leverancier relatie had, niet meer te verlengen.

Het feit dat dit besluit genomen werd op 31 December, ruim twee weken voordat Nokia, de eigenaar van NavTEQ, haar eigen gratis mobiele navigatie oplossing introduceerde, roept natuurlijk vragen op.

Om maar meteen met de deur in hus te vallen is de belangrijkste vraag of Nokia aan NavTEQ de opdracht gegeven heeft om de licentie met Nav4All niet meer te verlengen. Het echte antwoord op die vraag zal wellicht nooit boven water komen, maar je hoeft natuurlijk geen bolleboos te zijn om te bedenken dat het feit dat Nokia eigenaar is van NavTEQ invloed gehad kan hebben op het besluit om de licentie voor Nav4All niet meer te verlengen.

Ik heb vanochtend meerdere keren geprobeerd een reactie van Nokia te krijgen over de zaak zoals die door de CEO van Nav4All in het persbericht op de website (en het artikel van Cowboy Marc) uiteengezet worden, maar het enige antwoord dat ik ontving was "Vanuit Nokia kunnen wij hierop helaas niet reageren". Men beroept zich op het feit dat Nokia en NavTEQ twee gescheiden bedrijven zijn. Mmmh, nu ineens wel weer. Toen anderhalve week geleden de gratis Navigatie aangekondigd werd spraken de PR en marketing boys van Nokia honderduit over hun samenwerking met NavTEQ. Maar goed, formeel zijn het twee gescheiden bedrijven, dat klopt. Letwel, iedereen die straks gaat roepen dat we alleen de kant van Nav4All belichten moet het standpunt van Nokia wel in zijn of haar achterhoofd houden. Overigens was men ook bij NavTEQ niet bereikbaar voor commentaar.

Een andere vraag is natuurlijk of, en in hoeverre, NavTEQ handelt in strijd met de Europese richtlijnen en voorwaarden die gesteld werden aan de overname van de kaartenleverancier door Nokia. Onze collega's van GSMHelpdesk, waarmee ik vandaag al meerdere keren contact gehad heb inzake dit verhaal hebben die voorwaarden en het rapport van de EU-commissie naar aanleiding van de overname nader bekeken. Hun bevindigen en een link naar de rapporten van het onderzoek dat de EU commisie uitvoerde naar aanleiding van de overname staan hieronder.

De Europese Commissie starte een mededingingsonderzoek naar de overname van NavteQ door Nokia en sprak in eerste instantie haar twijfels uit over de gevolgen voor de concurrentie binnen de Europese Unie. Na diepgaand onderzoek concludeerde de Europese Commissie later in haar rapport (PDF) dat er geen signalen waren dat de overname van NavteQ door Nokia concurrentiebeperkende werking zou hebben en stemde uiteindelijk toe in de overname. In haar uitgebreide rapport (PDF) gaf de Europese Commissie aan niet te verwachten dat de overname van Navteq door Nokia negatieve gevolgen zou hebben voor de concurrentie (mededinging) binnen de Europese grenzen. NavteQ zou als zelfstandige onafhankelijke organisatie opereren onder de vlag van Nokia en zou alle overeenkomsten met derde partijen voortzetten. Met dit laatste lijkt NavteQ nu gebroken te hebben door de licentie aan Nav4all niet te verlengen. Doordat de licentie van Nav4all niet verlengd wordt, beperkt NavteQ andere leveranciers in de markt, wat mogelijk uitgelegd kan worden als concurrentiebeperkende maatregelen in het voordeel van Nokia. De Europese Commissie zal de komende weken uit verschillende hoeken verzoeken gaan krijgen om onderzoek te doen naar de gang van zaken rondom deze kwestie."

Dat klinkt in ieder geval als de start van een mogelijke lang slepende zaak tussen Nokia/NavTEQ aan de ene en Nav4All aan de andere zijde. Feit is natuurlijk dat de Finse kant een stuk vermogender is en dus zal veel afhangen in hoeverre de (Europese) mededingingsautoriteit zich hiermee gaat bemoeien. Triest is wel dat in alle gevallen een voortbestaan van Nav4All uitgesloten lijkt. De licentieovereenkomst met NavTEQ is verleden tijd en als dat besluit op last van een rechter of de EU over enkele weken of maanden teruggedraaid zou worden dan is een groot deel van de ruim 27.5 miljoen klanten natuurlijk al lang verdwenen.

Er gingen naar aanleiding van ons eerdere artikel al stemmen op dat Nav4All stom zou zijn geweest om op één paard te wedden: de kaarten van NavTEQ waarvan al enkele jaren bekend waren dat zij onderdeel van Nokia waren. Daar is natuurlijk iets voor te zeggen, maar zoveel alternatieven zijn er niet en bovendien kost het implementeren van kaartsystemen van een andere leverancier veel tijd en geld. Als je op de laatste dag van de licentieovereenkomst hoort dat die niet verlengd wordt, iets dat in de jaren daarvoor geen issue was, dan heb je die tijd natuurlijk niet meer. Daar gaan maanden overheen. Bovendien zou hetzelfde natuurlijk gebeurd kunnen zijn wanneer men met TeleAtlas kaarten gewerkt had. Die zijn immers onderdeel van TomTom en die fabrikant heeft sinds enkele maanden ook het een en ander te stellen met de gratis concurrentie.

Het zal mij benieuwen of er nog een officiele reactie van Nokia en NavTEQ komt. Dat zou wel zo netjes zijn.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies