Hebben telecom webshops nog meerwaarde?

Vorig artikel Volgend artikel

Nog niet heel lang geleden merkte een bekende van mij op: "Ik koop geen telefoonabonnement bij een andere webshop dan die van de providers zelf." Natuurlijk ging ik daar tegenin. "Je loopt mooie aanbiedingen mis." "De keuze is er reuze." Maar de opmerking liet me niet los.

Ik heb een website gebouwd waar mensen gratis persoonlijk telecom advies kunnen krijgen en ik verwijs de bezoekers vervolgens door naar de verschillende telecom webshops. In dat kader heb ik een tien/twintigtal webshops in mijn systeem zitten met al hun aanbiedingen en dit probleem is erg relevant voor mij. Waarom stuur ik eigenlijk mensen door naar onafhankelijke webshops? Wat is het bestaansrecht van dergelijk shops?

Prijs
Het sterkste argument was dat je goedkoper uit was bij shops waar ze niet aan één provider vast zaten. We kunnen ons allemaal de vette 'cashbacks' herinneren van begin 2000 die we van de verschillende shops kregen. Ik heb dus een flink aantal uren gestoken in het uitpluizen van alle aanbiedingen die de provider shops voeren en de aanbiedingen die de onafhankelijke webshops voeren. Wat blijkt? Slechts 2.4% van de in totaal 1038 abonnementen die ik bekeken heb hebben een lagere prijs dan die in de shops van de provider. Voor bundels (denk aan sms bundels en dergelijke) is het plaatje slechts iets beter; 4.8%. "Je loopt mooie aanbiedingen mis." is dus gewoon niet waar.

Keuze
Ah! De keuze die je hebt in een onafhankelijke webwinkel. Dit heeft allemaal te maken met telefoons. Als je een iPhone wilt hebben dan zit je in principe vast aan T-Mobile. Tenzij je naar een webwinkel gaat die een busje vol van die dingen in Italië heeft opgehaald. Die is in mijn ogen een echte toegevoegde waarde. Of denk aan de Nexus One, nog niet te krijgen in Nederland tenzij je een beetje creatief googled. Misschien wil je als klant wel een hele specifieke telefoon die de providers niet aanbieden. In dat geval is de kans enorm dat je hem wel ergens vindt. Maar rechtvaardigt dit de talloze webshops? Ik betwijfel het.

Vindbaarheid
In de tijd dat internet nog nieuw was konden kleine partijen zich veel makkelijker profileren op Google en dergelijke. Die tijd is voorbij. Hele afdelingen bij providers houden zich tegenwoordig bezig met zoekmachine marketing. Haal maar eens een willekeurige webshop en providershop door een tool als Lipperhey (voorbeeld van een provider en een onafhankelijke shop). Er zijn nog verschillen maar niet significant. Makkelijker nog, Google gewoon op het abonnement wat je nu hebt. Dikke kans dat je provider ook bovenaan staat. Zelfs als ze niet in de organische resultaten staan, staan ze wel bij de advertenties.

Gebruiksvriendelijkheid
Dit is waar ik denk dat de onafhankelijke webshops de plank volledig mis slaan. Misschien wordt ik ook wel gewoon oud. Veel van die sites doen mij denken aan de Simpsons aflevering met de epilepsie veroorzakende Japanse tekenfilm. Veel mensen haken denk ik heel snel af op een dergelijke site, maar daar zou ik wel eens statistieken over willen zien. En dan is er nog Mobiel.nl. Deze lijkt op een onafhankelijke shop, is het niet. KPN is 100% eigenaar. Fratsen als dit doen verder afbreuk aan het vertrouwen. Ook kom je af en toe abonnementen tegen die niet (officieel) aangeboden worden door de provider. Een Flexibel 10,00 bestaat niet en heeft nog nooit bestaan.

Wat moet je daarvan maken als consument? Hoe zien jullie dit? Ik weet zeker dat ik belangrijke elementen gemist heb en ik ben erg nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden/denken.

Data voor het kopje 'prijs' vindt je (tijdelijk) hier (Google spreadsheet).

Foto via Flickr

Harm Aarts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies