Gratis Navigatie op Symbian S60 Nokia smartphones

Do 21 januari 2010 10:59, Ron Smeets, 20446

Gratis Navigatie op Symbian S60 Nokia smartphones

Het was een uurtje geleden al uitgelekt, maar Nokia gaat in navolging van Google een deel van haar toestellen ook uitrusten met gratis gesproken (turn-by-turn) navigatie voor zowel chauffeurs als voetgangers in 74 landen en 46 talen. En ja, Nederland en België maken daar ook deel van uit.

Het gaat vooralsnog om de toestellen die voorzien zijn van een GPS ontvanger en het Symbian S60 (Touch) besturingssysteem. Daartoe behoren onder andere de N97 (mini), de E72 en de 5800 XpressMusic. Heb je een N900 of S40 toestel dan val je (helaas) nog even buiten de boot.

Om gebruik te kunnen maken van de gratis navigatie moet je de nieuwste versie van Nokia Maps downloaden op www.nokia.com/maps. Een van de voordelen van Nokia's oplossing is de hybride navigatie functie. Niet echt nieuw, maar wel handig. Hierdoor is het namelijk mogelijk om de kaartinformatie naar je toestel te downloaden zodat je, bij navigatie in het buitenland, niet verrast wordt door een hoge rekening voor dataroaming.

Kortom, goed nieuws voor Nokia en iedereen met een S60 toestel (met GPS ontvanger) van die fabrikant, maar heel slecht nieuws voor de TomTom's en Garmin's van deze wereld. Ik vroeg mij overigens wel af wat Nokia gaat doen met iedereen die (onlangs) een officiele navigatie licentie heeft aangeschaft, al dan niet in combinatie met een toestel. Welnu, volgens Nokia zal er (natuurlijk) geen geld teruggegeven worden maar het is wel zo dat alle verkochte navigatie licenties vanaf nu geen beperkingen meer hebben en levenslang (de levensduur van het toestel) gelden voor het totale dekkingsgebied (alle landen dus). Heb je dus net een Nokia navigatie licentie voor een maand aangeschaft voor de Alpenlanden (wintersport ;-)) dan is die licentie vanaf nu dus meteen geldig voor altijd en alle landen. Dezelfde voorwaarden die vanaf nu voor iedereen gelden die de nieuwe Nokia Maps en Navigatie gaan gebruiken.

Vanaf maart 2010 zullen alle nieuwe Nokia smartphones met GPS de nieuwe versie van Ovi Maps bevatten met vooraf opgeladen lokale kaartgegevens met hoogtechnologische wandel- en autonavigatie en toegang tot Lonely Planet en Michelin reisgidsen zonder bijkomende kosten.

Nokia heeft in het persbericht zelf nog een aantal voordelen van haar gratis Navigatie oplossing opgesomd. Oordeel zelf wat jullie er van vinden:
1. Geen verborgen kosten
De nieuwe versie van Ovi Maps is uitgerust met alle kaarten en hoogtechnologische autonavigatie eigenschappen die nodig zijn en dit volledig gratis. En natuurlijk blijft het actief voor de gehele levensduur van uw smartphone. Er zijn geen extra licenties nodig voor bijkomende landen, regio’s of diensten zoals verkeersinformatie of stadskaarten. Enkel de eventuele datakosten van netwerkoperatoren zijn van toepassing.

2. Beste wereldwijde dekking
U neemt uw mobiele toestel mee waar u ook naar toe gaat in de wereld. Standaard is er spraakgestuurde navigatie voorzien voor zowel voetgangers als chauffeurs in 74 landen en in 46 talen en zijn er kaarten beschikbaar voor meer dan 180 landen. U beschikt zo dus over het beste navigatiesysteem dat gratis de grootste wereldwijde dekking biedt.

3. Geen netwerkverbinding vereist tijdens het navigeren
Vermijd dure, batterijverslindende netwerkverbindingen dankzij Nokia’s unieke hybride technologie. Kaarten kunnen op voorhand opgeladen worden op uw Nokia smartphone zodat u Ovi Maps in de offline modus kunt gebruiken. Zo bespaart u batterijverbruik en blijft het navigatiesysteem toch  werken. Dit is bijzonder handig voor gebruikers die vrezen voor hoge verbindingskosten in het buitenland of zij die reizen in gebieden met slecht netwerkbereik.

4. Unieke hybride technologie
Ovi Maps is gemaakt met geavanceerde technologie, “hybride vectorkaarten” genaamd. Vectorkaarten staan voor hoge kwaliteit maar zijn minder data intensief en laten toe om te blijven navigeren, zelfs als uw netwerkverbinding wegvalt. Dit betekent dat gedownloade of via een netwerkverbinding geüpdate kaarten slechts ongeveer de helft van de plaats in beslag nemen van de lijvige bitmaps die gebruikt worden door andere mobiele kaartproviders. Deze hybride technologie verzekert dat, in tegenstelling tot andere providers, alle opgeladen data opgeslagen blijven op het toestel voor toekomstig gebruik.

5. Spraakbegeleiding & verkeersinformatie
Turn-by-turn spraakbegeleide navigatie is gratis voor chauffeurs en voetgangers. Voor chauffeurs bevat dit routebegeleiding, verkeersinformatie, snelheidscamera’s en snelheidswaarschuwingen. Voor voetgangers bevat dit kortere wegen door parken en voetgangerszones in meer dan 100 steden evenals 6000 3D oriëntatiepunten in meer dan 200 steden die  u helpen uw juiste locatie te bepalen.

Reacties (59)

 

    • sygys
    • Do 21 jan 2010, 11:45

    Dit wordt zo'n zelfde flop als de Xpress music waarmee je gratis muziek kon downloaden.

    Nokia moet alle telefoons supporten of geen. maar niet de helft van alle gebruikers tegen de schenen schoppen door te zeggen "ja sorry jou net gekochte telefoon van 500 euro wordt niet ondersteund".

    Nokia zal nogal gemengde reacties krijgen hierop!


    • Luis Miguel
    • Do 21 jan 2010, 11:55

    Mooi, ben ik wel blij mee...alleen op de site kun je het(nog)niet voor de n97 downloaden, wel voor de mini versie...wat toch raar is...?


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 11:57

    @Sygys; op de N900 zit toch ook ovi maps? Heb jij een licentie moeten bekrachtigen bij het opstarten ervan? Ik niet !


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 12:02

    @Luis
    Ik heb het net op de N97 gedownload én geinstalleerd. Dat gaat dus. Moet er nog diepgaander mee spelen, maar het schijnt gewoon te werken hoor...


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 12:06

    @Reg
    Ja, maar zonder turn-by-turn navigatie. Daar had je al geen licentie voor nodig... Ook bij de andere toestellen niet


    • Yoyo
    • Do 21 jan 2010, 12:09

    @sygys er staat toch dat vanaf maart 2010 alle toestellen ondersteund zal worden. Dus een beetje geduld en dan kan ook jij genieten!


    • Luis Miguel
    • Do 21 jan 2010, 12:15

    ja ik heb ook ovi maps op mijn n97 staan, altijd al, maar als je kijkt op http://maps.nokia.com/explore-services/ovi-maps
    dan zie je dat je voor die versie van maps niet voor de n97 kan downloaden(als het wel een andere versie is)...


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 12:23

    @Luis
    Ik ben met mijn N97 gewoon naar nokia.com/maps gesurfd en daar op de download link geklikt voor de N97 Mini versie van de nieuwe Ovi Maps (3.03). Vervolgens wordt de installer gedownload en daarna kon ik hem gewoon installeren. Moest wel eerst alle mail en SMSjes verwijderen omdat hij aangaf dat er niet genoeg geheugen vrij was.


    • Luis Miguel
    • Do 21 jan 2010, 12:26

    ok mooi, ik zal het dan ook even proberen....bedankt!


    • Casper [website]
    • Do 21 jan 2010, 12:41

    Slecht nieuws inderdaad voor TomTom, aandeel gaat onderuit op de Amsterdamse effectenbeurs met 10% door nieuws van Nokia. Zie o.a. http://nos.nl/artikel/130765-tomtom-onderuit-door-stap-nokia.html


    • Marcel
    • Do 21 jan 2010, 12:50

    Super nieuws vind ik dit. Helaas nog niet voor mijn N86 8MP maar neem aan dat dit een kwestie van tijd is.


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 13:03

    Ik keek ff bij ovi maps nokia, maar daar staat bij de compatible toestellen gewoon de N900 vermeld ;-)

    Wie was dat die zei dat het niet voor de N900 gold?


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 13:07

    @Reg,
    Ja, OVI MAPS werkt op de N900, maar de Turn-By-Turn navigatie oplossing/software niet, dat is het verschil...


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 13:17

    @Reg
    SVP geen artikelen van andere websites als reactie invoegen i.v.m. auteurs/kopie en andere rechten!

    De ALLE TELEFOONS mededeling heeft betrekking op deze passage uit het persbericht: "Vanaf maart 2010 zullen alle nieuwe Nokia smartphones met GPS de nieuwe versie van Ovi Maps bevatten met vooraf opgeladen lokale kaartgegevens met hoogtechnologische wandel- en autonavigatie en toegang tot Lonely Planet en Michelin reisgidsen zonder bijkomende kosten."

    Staat ook in bovenstaand artikel, maar ik zal het voor de zekerheid nog even navragen bij Nokia.


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 13:18

    @Ron, ik citeer voor jou speciaal nog even een citaat uit het vorige bericht:

    De nieuwe versie van Ovi Maps bevat auto- en wandelnavigatiefuncties zoals stembegeleiding voor 74 landen in 46 talen, verkeersinformatie over meer dan 10 landen evenals gedetailleerde kaarten van meer dan 180 landen.


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 13:19

    @Reg
    Heb je het al aan de praat gekregen op de N900, dan?

    Nokia zelf (en die zouden het toch moeten weten ;-)) geeft aan dat de Turn-by-turn navigatie NIET werkt op Maemo en S40 toestellen.


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 13:27

    @Ron, sorry voor de overgenomen passage van hiervoor; het zal niet meer gebeuren!

    @Ovi Maps op mijn N900?
    Ik, als oude fan (tester) van McGuider wacht uiteraart op Sygic ;-)


    • Michel
    • Do 21 jan 2010, 13:34

    Er bestaat een grote kans dat het voor de N900 nooit zal uitkomen. Aangezien Sygic binnenkort naar de N900 zal komen. Anders heeft deze navigatie geen levensduur, Helaas


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 13:41

    @Ron, sorry, maar nu kom ik niet meer op de plek van downloading; zelfs niet na registratie; ik heb dus duidelijk een onjuiste mededeling gedaan ontrent de N900 en ovi maps; wel kan ik van de huidige maps (zonder turn&turn) een downloading doen maar ik zal mij hierin vergist hebben ..


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 13:49

    @Reg
    Niet erg hoor, ik hou wel van een beetje fanboytisme ;-)))
    Ik heb het net nog even geprobeerd, maar met de N900 kan ik de nieuwe Ovi Maps NIET downloaden, wat met de E72 en N97 wel gewoon lukte...


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 14:12

    Heb je nog aandelen in TomTom?
    De koers is nu (14.10h) 13.02% gezakt.
    Hoeveel zou Nokia gestegen zijn?


    • Martin Wissink
    • Do 21 jan 2010, 14:17

    @Ron

    "Moest wel eerst alle mail en SMSjes verwijderen omdat hij aangaf dat er niet genoeg geheugen vrij was."

    Dat is de reden dat het nog niet voor de N97 beschikbaar is. Wat ik begrijp is dat er volgende week een FW update komt voor de N97 en dat daar de nieuwe Ovi Maps bijzit. Dan zal er wel een truukje gedaan zijn met beschikbaar geheugen.


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 14:29

    @Martin
    Zou kunnen... Dit werkt ook ;-))


    • Martin Wissink
    • Do 21 jan 2010, 14:35

    @Ron
    Ik ga het ook zeker even proberen :)


    • svole
    • Do 21 jan 2010, 14:59

    Volgens mij is E72 of heb ik dat nou mis.
    Wat heeft E72 meer qua software dan de E75?


    • svole
    • Do 21 jan 2010, 15:01

    sorry, E72 is toch geen touchphone


    • megasponsor [website]
    • Do 21 jan 2010, 15:57

    Daaaaaaaag, tomtom en route66.


    • Reg
    • Do 21 jan 2010, 17:07

    TomTom aandelen aangeboden; waren vanmorgen vroeg nog 6.60 € ;-)


    • aart
    • Do 21 jan 2010, 18:11

    op de Nokia 5800 werkt het iig, fix is ook redelijk snel gedaan, maar blijft te onnauwkeurig eigenlijk(vermoedelijk)

    ben nu kaarten aan het downloaden en installeren...ben benieuwd hoe het blijft werken!


    • woussie
    • Do 21 jan 2010, 19:08

    Op zich wel een sterk staaltje dat Nokia hier uit zijn mouw schudt, echter; volgens mij verandert er PRAKTISCH gezien nog te weinig om echt door te breken.

    "Dit toestel heeft gratis gesproken GPS-navigatie", lijkt me een enorm sterk verkoopsargument in de winkel, echter, als je moet beginnen met "maar je moet updaten naar..." ben je de helft van de doorsnee klanten al verloren in je uitleg vrees ik. Wanneer de GPS-functie standaard op het toestel staat en dat ook duidelijk geatverteerd wordt, heeft het zeker wel een kans. Maar dat de laatste Nokia flagships, de N97 en N900, nog geen update kunnen krijgen, is al geen goed begin... de concurrentie zit natuurlijk ook niet stil en het zou me niets verbazen als google binnen x maanden ook met iets dergelijks afkomt.


    • broei
    • Do 21 jan 2010, 20:08

    Gewoon geinstalleerd op mijn Nokia N86
    Dit werkt prima ondanks dat ie niet in het rijtje toestellen staat werkt dit wel gewoon.


    • Ron Smeets [website]
    • Do 21 jan 2010, 20:42

    @woussie
    Op mijn N97 werkt het gewoon ook en vanaf maart zullen alle nieuwe Nokia Smartphones standaard voorzien worden van de Nokia Maps Navigation feature. Denk wel dat ze bij TomTom een spoed-vergadering gehouden hebben vandaag ;-)

    @broei
    Ik denk dat het op alle S60 toestellen werkt (mits GPS en voldoende geheugen) maar dat de applicatie nog niet voor al deze toestellen definitief getweaked is. Zie ook de geheugen-foutmelding die ik aanvankelijk kreeg op mijn N97.


    • Europret [website]
    • Do 21 jan 2010, 20:51

    Te gek dit inderdaad! Had al eens een paar maandjes proefgedraaid met gesproken navi, die functie werd allang ondersteund ook, alleen tegen betaling.
    Net dus de laatste versie op mijn N95 gezet en werkt prima. Moest alleen wel oude certificaten weggooien eerst... N95 staat ook niet in de lijst, maar kan er dus blijkbaar prima op. Via OVI maps op de PC gedaan, autoupdate.


    • Europret [website]
    • Do 21 jan 2010, 23:07

    ... iets te vroeg gejuigd :(
    Of ik doe iets fout, maar hij komt toch ineens weer met de vraag of ik weer wil betalen.


    • Marcel
    • Vr 22 jan 2010, 00:08

    Ik denk dat ik die lijst maar goed in de gaten ga houden. Hopelijk snel ook voor N86.


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 09:46

    Als Nokia nu ook nog McGuider overneemt dan zijn de rapen helemaal gaar bij TT.

    Overigens, $Ron, werkt bij jouw N97 de GPS dan goed? Bij alle nieuwe toestellen die momenteel via KPN worden gelevert is dat namelijk een grote jammer ellende.

    Er komen fix tijden voor van meer dan 45 minuten bij de N97.


    • Martijn
    • Vr 22 jan 2010, 10:18

    @Reg

    Mijn N97 (KPN), werkt goed met GPS (in Google Maps & Ovi Maps). Met Sygic is het echter 1 grote ellende, maar dat was op de N95 ook al, terwijl TomTom daar wel goed op werkte.

    Ik schuif de GPS problemen van mijn telefoon dus in de schoenen van Sygic.


    • reg
    • Vr 22 jan 2010, 10:46

    Zonder A-GPS werkt het niet goed op de N97


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 11:02

    @Martijn;
    Op de gewone N97 is de GPS een tranendal; ik heb 2 zwarte N97's gehad en die deden beiden vrijwel niets in ovi maps of sygic. Ook mijn zoon die er een kocht met abo bij kpn komt tot dezelfde slotsom.

    Er is al onnoemelijk over geschreven zie bijv. op de volgende link:
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1371802/last

    Maar bij de N97 mini schijnt het beter te zijn; overigens is een update bij een NSP veelal mogelijk en dat is gratis. Daarna schijnen de problemen, ook met Sygic beduidend minder te zijn.

    Het was voor mij een der redenen snel over te stappen naar de N900 die wel perfect werkt met de GPS reciever ingebouwd.


    • Martijn
    • Vr 22 jan 2010, 11:23

    @Reg

    Ik heb ook de normale N97 (via kpn), dus niet de mini versie.

    Ik weet inderdaad wat er geschreven is op tweakers (en hier), ik volg de discussie namelijk ook, maar ondervind niet dezelfde problemen..


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 12:22

    @Martijn;

    Dat kan; waarschijnlijk heb je de 1.2 versie FW gehad; daarmee had ik aanvankelijk ook geen probleem mee; pas na de 2.0 update was mijn GPS fix ver te zoeken. Op 28 jan zou overigens versie 2.1 uitkomen; wellicht is dat ook een oplossing voor het GPS probleem.

    Maar hopelijk komt Sygic nu vlug voor de N900 uit zodat ik mijn Route 66 (op de 6110) weer aan het vrouwtje terug kan geven, want als je Sygic gewent ben ;-))


    • Martijn
    • Vr 22 jan 2010, 12:31

    Nee hoor, ik ben begonnen met 1.2 inderdaad (1.0.012 is dat geloof ik?). Draai sinds het uitkomen van de FW al op 2.0, dus dat is het ook niet..

    Maar voor mij geen Sygic meer (van afrit afsturen en weer de snelweg op en meer van dat soort fratsen).


    • Europret [website]
    • Vr 22 jan 2010, 12:46

    Ik merk een wezenlijk verchil op mijn N95 als ik wel of geen A-GPS aan heb staan. Zonder A-GPS duurt het soms heel lang om te fixen. (Je kunt daar ook zo'n server instellen waar hij de satelliet posities vandaan haalt voor de komende tijd.)


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 12:57

    @Europret;

    met A-GPS haalt hij de positie waar de telefoon zich bevindt via het netwerk op (internet verbinding vereist);

    met de gewone GPS (in de telefoon, zonder A-GPS) kan het normaliter bij koude start (begin van de dag van gebruik) wel 2 a 5 minuten duren, althans dat is het gegeven.

    Bij een losse, via bluetooth verbonden GPS reciever komt dat ook inderdaad zo voor, maar bij de N97 kan het veel langer duren of zelfs geheel niet tot stand komen.


    • Europret [website]
    • Vr 22 jan 2010, 13:37

    @Reg,

    Inderdaad, kan via netwerk ook. Op mijn N95 heb ik zelfs 4 opties voor positiebepaling. 1) Bluetooth GPS (met losse BT GPS ontvanger), 2) A-GPS, 3)Geintegreerde GPS en 4)Op basis van netwerk.

    de positiebepalingsserver is: supl.nokia.com

    Ik heb op die N95 alles aanstaan behalve Bluetooth GPS. Buiten heb ik dan meestal binnen 15 seconden een fix. Binnen lukt het vrijwel niet en in de auto (zeker als je beweegt) duurt het soms ook nog vrij lang. Als hij eenmaal positie heeft gaat het vrij soepeltjes inderdaad.

    Maargoed, ben benieuwd of/en wanneer de gratis navigatie ook voor de N95 beschikbaar komt. Vooralsnog krijg ik dus nog gewoon de oude melding dat ik een licentie moet aanschaffen.


    • Motormuis
    • Vr 22 jan 2010, 15:25

    Ik probeer op mijn Nokia N82 de nieuwe versie van Nokia Maps te installeren. Ik kan op de site van Nokia ook gewoon de N82 selecteren en alles downloaden. Als ik alleen V3.0 wil installeren krijg in de volgende fout melding: Component is ingebouwd. Heeft iemand enig idee wat ik hier aan zou kunnen doen?


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 16:06

    @Martijn; elek gps fix is (on)nauwkeurig tot op 6-30 meter; zeker in een snelrijdende auto.
    Dan kan het dus voorkomen dat je de snelweg af en weer op moet.
    Dat ligt niet aan het navigatieprogramma maar domweg aan de (slechte) ontvangst van satelieten; bij mooi weer vaak wel oke, maar bij bewolkt of regen kan dat vaker gebeuren.


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 16:11

    Maar hoe verklaar je dan dat ik dat wel heb in Sygic op m'n N95, maar niet in Tomtom, of Google Maps? (zelfde telefoon!).

    Anyway, ik ben blij met de nieuwe Ovi Maps!


    • Martijn
    • Vr 22 jan 2010, 16:12

    Erm.. bovenstaand bericht is van mij, maar bedoeld voor Reg


    • Timon
    • Vr 22 jan 2010, 16:23

    Ik krijg h'm maar niet geinstalleerd. Hoeveel geheugen heeft hij nodig om überhaupt de installatie te voltooien?


    • Reg
    • Vr 22 jan 2010, 16:23

    @Martijn (van reg);
    was je ff je naam vergeten? ;-))


    • C. Roos
    • Za 8 mei 2010, 19:16

    Sinds kort heb ik op mijn Nokia E71 de OVI-maps geladen.
    Ik bel met T-Mobile prepaid.

    Men beweert dat dit gratis is (gebruik alleen de interne GPS-ontvanger) maar zonder te bellen, zie ik toch dat mijn beltegoed steeds iets vermindert met 0,20 of 0,40 per keer.
    Dat gebeurt ook in de nachtelijke uren, terwijl ik dan totaal geen gebruik maak van mijn Nokia.
    Ik heb alles al gecheckt, wat de oorzaak van vermindering van het beltegoed zou kunnen veroorzaken, maar ik kan het niet vinden.
    Stop ik in de gsm een simcard (T-Mobile) zonder beltegoed en probeer ik dan gebruik van GPS te maken,dan vindt de gsm de satellieten niet (1 geel streepje)
    Dus ik heb wel het gevoel dat een en ander met elkaar te maken heeft.
    Het gaat niet om grote bedragen, maar ik wil graag de oorzaak weten.
    Wie helpt mij???? Alvast bedankt!


    • John de Vries
    • Za 8 mei 2010, 20:29

    Ik heb sinds 7 maand een Nokia N79. Via de bijgeleverde CD heb ik Nokia maps geinstalleerd. Kan ik nu ook kostenloos gebruik maken van de routeplanner, hij vraagt nl eerst of ik een verbinding wil maken.

    John


    • Reg
    • Za 8 mei 2010, 21:02

    Indien je een continu internet abo hebt dan mag je hem gerust verbinding laten maken; zoniet, dus zonder internet abo kost je dat tikje 0.60 €.

    Zet ingeval je geen internet abo bezit eventueel de A-GPS bij Locatie UIT; dan duurt de fix met GPS wel wat langer doch je foon maakt geen verbinding met internet.


    • John
    • Zo 9 mei 2010, 10:45

    Reg,
    Bedankt voor de info. Ik ben een leek in die dingen maar weer een stap verder.


    • shai
    • Wo 9 jun 2010, 14:04

    is er ook iets voor de nokia e75?
    ik zie dat nergens terug komen.
    wel zie ik de e71.
    de e75 heeft toch ook een ingebouwde gps?


    • shai
    • Wo 9 jun 2010, 14:24

    is er een navi voor de nokia e75 beschikbaar.
    je ziet overal dat nokia gratis navi heeft, maar op de site zie je de e75 niet bij staan. hoezo? de e72 staat er wel bij. plzz help me


    • Rob
    • Wo 18 aug 2010, 08:28

    Weet iemand hoe ik gratis navigatie op mijn n96 kan krijgen. Bij nokia.nl werkt het niet ?

    M.vr.grt, Rob


    • Moos
    • Vr 24 sep 2010, 16:22

    Leuk dat ze dat zeggen, maar voor veel toestellen -zoals mijn 6210 navigator- (op de site: kies hier voor overige toestellen) moet je gewoon nog een maand of jaarbedrag aan licentie én dataverkeer betalen. Hoezo gratis? Iemand al ervaring met een toestel dat niet in de standaard lijst staat?

Reageren