Consumentenbond ten strijde tegen SMS terreur Telco's

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag diende voor de rechtbank in Den Haag een kort geding dat de Consumentenbond had aangespannen tegen T-Mobile en Vodafone. De bond wil hiermee de strijd tegen het klakkeloos in rekening brengen (en afschrijven van geld) voor betaalde SMS diensten zonder na te gaan of de klanten wel om die berichten gevraagd hebben.

Een prima initiatief, die strijd, als je het mij vraagt. Het is immers al jaren bekend dat ringtone boeren en andere content aanbieders mobiele klanten (vooral jongeren) lokken met gratis ringtones, wallpapers en games door het sturen van een SMSje naar de zogenaamde servicenummers. Vervolgens zit de gebruiker in kwestie, vaak zonder dat hij of zij dat echt in de gaten heeft, vast aan een duur (wekelijks) abonnement dat vele tientallen Euro's per maand kost.

Daarnaast is het ook bekend dat sommige SMS dienstverleners het toestaan dat mobiele nummers via een website opgegeven worden waardoor het mogelijk is dat jij een abonnement aangesmeerd krijgt, al dan niet bij wijze van grap, van iemand die je wellicht helemaal niet kent maar die wel jouw mobiele nummer heeft.

Het kort geding van vandaag is de start van een pricipezaak over het factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone, maar in feite is het een aanklacht tegen de hele telefoniesector. Te vaak is sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten: Door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor ongevraagd ontvangen sms-berichten. Het gaat daarbij vaak om een relatief klein bedrag. Op de rekening valt dat nauwelijks op. En als het de consumenten wel opvalt, haalt klagen bij de telefoonmaatschappij veelal niets uit. Voor de Consumentenbond reden genoeg om deze gang van zaken bij de rechter aan de kaak te stellen. De bond vraagt de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden omdat het voor consumenten onvoldoende waarborgen kent.

Naast schade als gevolg van ongevraagd ontvangen sms-berichten, lijden consumenten vaak schade als gevolg van onduidelijke en misleidende reclame afkomstig van aanbieders van sms-diensten. In september 2009 verzamelde de Consumentenbond hierover in amper drie weken zo’n 300 meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de € 50, maar sommige gedupeerden gaan voor duizenden euro’s het schip in. Uit het meldpunt blijkt ook dat het voor consumenten een grote bron van ergernis is, dat niet duidelijk is dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement. Vaak blijkt dat pas weken later als de flink opgelopen rekening wordt geïncasseerd. Klagen bij het telecombedrijf biedt vrijwel nooit resultaat. Driekwart van de gedupeerden klaagt, maar slechts vier procent van de klagers meldt dat het probleem (deels) is opgelost.

Mocht je interesse hebben de hele dagvaardiging te bekijken, dan kun je die hier (pdf link) downloaden.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies