BlackBerry gaat als een speer

Vorig artikel Volgend artikel

Jarenlang stond de BlackBerry vooral bekend als de zakelijke email telefoon. Dat kwam natuurlijk vooral vanwege het feit dat bedenker en producent RIM zich met de BlackBerry helemaal op het zakelijke segment van de mobiele markt richtte.

Zo'n twee jaar geleden begon RIM echter, met de komst van modellen als de Pearl, Curve, Storm en Bold, met een poging om het toestel en de service ook onder de 'gewone consument' (voor zover die bestaat) populair te maken. En zoals de cijfers en nu voor staan lijkt de Canadese fabrikant de juiste strategie gekozen te hebben.

De meest recente kwartaalcijfers (Q3 2009) tonen namelijk aan dat RIM in drie maanden nog nooit zoveel toestellen heeft verkocht en omzet gemaakt heeft dan nu. Voor het eerst werden er meer dan tien miljoen BlackBerry's verkocht en de omzet bedroeg 3.92 miljard dollar. De winst steeg, vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, met 41%.

Opvallend is vooral dat maar liefst 80% van de nieuwe BlackBerry gebruikers het toestel privé aanschaften.  Daarmee lijkt RIM, zoals gezegd, in haar opzet om de toestellen en service ook populair te maken bij de 'gewone consument', aardig te slagen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies