112 nu ook bereikbaar via een App

112 nu ook bereikbaar via een App

Bij een melding worden ook vrijwillige hulpverleners in de buurt opgeroepen

Vorig artikel Volgend artikel

Bij een ongeval of andere noodsituatie bellen we al jaren 112 om hulp van politie, brandweer of ambulance in te schakelen. Vanaf nu kan dat ook middels de SOS ALARM app. Volgens de bedenkers van de app kunnen hulpdiensten sneller ter plekke zijn wanneer de app gebruikt wordt. Hoewel er geen directe koppeling is tussen de app en de meldkamer wordt alle informatie die je in de app invoert daar wel gemeld. In een kort telefoontje aan de makers van de app werd mij uitgelegd hoe dat werkt.

De app stelt eerst enkele vragen over het soort noodsituatie en of er gewonden gevallen zijn en verbind je daarna onmiddellijk door met de 112 meldkamer. Wanneer die opnemen wordt aan de meldkamer eerst de informatie die je zojuist via de app ingevoerd hebt middels text-to-voice medegedeeld, evenals de locatie waar jij je op dat moment bevindt. Vervolgens krijg je de meldkamer zelf aan de lijn voor verdere instructies en afhandeling van de melding.

Of dit in de praktijk echt tot kortere aanrijtijden zal leiden? Ik zie wel degelijk een voordeel in het feit dat de locatie van de melding direct bekend is. Vooral wanneer je zelf even niet meteen weet waar je bent.

SOS-ALARM-a

De app is eenvoudig te downloaden en installeren voor zowel Android als iOS gebruikers. Daarna moet je je wel nog heel wat (persoonlijke) gegevens invullen om, zo wordt gezegd, valse meldingen te voorkomen en de 112 meldkamer van informatie te voorzien. Dat kan ik nog wel begrijpen, maar de app (lees: stichting SOS ALARM) wil ook je e-mail adres hebben zodat je belangrijke informatie kunt ontvangen zoals updates van de app. Uhmmm... updates worden toch automatisch via de diverse app stores verspreid. Ik heb SOS ALARM gebeld maar het e-mail adres is volgens hun wel degelijk nodig om de gebruikers, in geval van een update, extra informatie te kunnen sturen. Ze verzekerden mij overigens dat het niet de bedoeling is om gebruikers ook voor andere zaken te gaan mailen.

Uiteraard heeft de app ook je telefoonnummer nodig, maar gek is wel dat je die zelf moet invoeren. Dat is nu net weer niet handig om valse meldingen te voorkomen. Maar goed, na de registratie, waarbij ook nog gevraagd wordt om dierbaren en vrienden op de hoogte te brengen van de app (via een bericht of facebook) is de app gereed voor gebruik. Ik heb natuurlijk niet getest of de melding van een noodsituatie ook echt leidt tot de komst van hulpdiensten.

Hieronder kun een demo video van de App in werking bekijken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies