KPN en Nokia schuiven de N96 problemen in elkaars schoenen

Vorig artikel Volgend artikel

Tja, dat is eigenlijk de enige conclusie die ik kan trekken nadat ik gisteren en vandaag de reacties van beide partijen gehoord heb. Naar aanleiding van eerdere oproepen aan Nokia en KPN, heb ik vanochtend even met een persvoorlichter van de provider gesproken en ik moet eerlijk toegeven dat hoewel mijn klompen nog net niet braken ik wel verbaasd was over KPN's officiele statement met betrekking tot de Nokia N96.

KPN beweert namelijk heel stellig dat versie 20.050 de meest stabiele firmware software voor de N96 is en dat toestellen die daarmee uitgerust zijn de minste problemen hebben. Niks licentie kwestie dus.

Nee, volgens KPN moet je bij problemen je toestel resetten, versie 20.050 installeren en als je dan nog problemen ondervindt het toestel terug naar de winkel brengen voor reparatie. Nou, dat hebben volgens mij heel veel N96 bezitters de afgelopen maanden al (meedere malen) gedaan. Helaas heeft dat bij velen ook nog steeds niet tot een oplossing geleid. Ook dat heb ik de KPN PR medewerker verteld en het antwoord dat ik daarop kreeg was niet echt professioneel en had een heel erg hoog 'vingerwijzend' gehalte: "Tja, KPN maakt die toestellen en ook de software niet". Niet echt een antwoord waar je op zit te wachten wanneer je al ruim een jaar moet bellen met een toestel dat vaker uitvalt en crashed dan een autocoureur in een "Demolition Derby". Overigens zegt KPN ook nog dat iedereen die toch liever firmware versie 30.033 op zijn 'KPN-N96' wil installeren dat gerust mag doen. "Men heeft dan wel een toestel dat niet voorzien is van de meest stabiele software". Tja, ze vergeten wel even erbij te vermelden dat KPN toestellen niet eens zomaar geupgrade kunnen worden en dat je daarvoor de productcode moet wijzigen (wat weer gevolgen heeft voor de garantie).

Omdat Nokia ervan overtuigd is dat de (meeste) problemen met de N96 op te lossen zijn door firmware versie 30.033 te installeren, en KPN in haar eigen standpunt blijft volharden, heeft het er nu dus alle schijn van dat de problemen voorlopig nog niet opgelost zullen worden. Natuurlijk heb ik KPN ook geconfronteerd met Nokia's standpunt in deze kwestie, maar KPN buigt niet. Versie 20.050 blijft volgens hen de beste en meest stabiele software voor de N96. Dat mag KPN dan wel vinden, maar de praktijk wijst uit dat heel veel klanten met die software versie nog steeds problemen met hun N96 hebben die in versie 30.033 wel opgelost zijn.

Letwel, ook nu moet ik natuurlijk ook wel weer erbij vermelden dat er ook nog genoeg klanten met een N96 met firmware 30.033 zijn die nog steeds problemen ondervinden met het toestel. De oplossing is dus niet alléén het installeren van de nieuwste firmware. Aan de kant van Nokia zal ook nog het nodige gedaan moeten worden voordat de N96 echt een stabiel toestel genoemd mag worden. Maar Nokia, zo blijkt uit hun reactie van donderdag, lijkt zich nu vooral te focussen op het niet accepteren van de nieuwste firmware versie voor de N96 door KPN. iets dat volgens mij slechts een van de stappen moet zijn in de zoektocht naar een goed functionerende Nokia N96 met of zonder KPN abonnement. Ik denk overigens niet dat we dat ooit zullen zien gebeuren. Daarvoor is de N96 inmiddels ook al te lang op de markt en nadert hij langzaam maar zeker zijn End-Of-Life datum. Dat neemt niet weg dat ik van mening ben dat de support voor dit toestel wel wat intensiever aanwezig had mogen zijn en dat Nokia en KPN daar nog steeds iets aan moeten doen. Veel N96 klanten moeten namelijk nog een jaar, of langer, met hun toestel doen voordat ze weer een nieuwe mogen uitzoeken.

Nokia gaf eerder deze week nog aan dat KPN en de Finse fabrikant nog steeds praten over een oplossing. Het zou dus zomaar kunnen dat KPN over enkele dagen, weken of maanden ineens 'vindt' dat firmware 30.033 de beste en meest stabiele versie is. Tenminste als de gesprekken tussen beide partijen over de N96 nog ergens over gaan en niet ook gewoon een smoes zijn om de consumenten af te schepen. Iets dat je van Nederlands grootste mobiele provider en 's werelds grootste mobiele telefoon fabrikant natuurlijk niet zou verwachten.

Hoe nu verder? Tja, heb je een Nokia N96 dan is het hopen op betere tijden (lees: het moment dat je hem kunt vervangen bij je volgende abonnementsverlening, of het overstappen naar een andere provider dan KPN want dat zal naar aanleiding van deze slepende problemen ook bij veel klanten aan de orde zijn). Heb je nog geen N96? Loop er dan (voorlopig) in de winkels ook maar met een grote boog omheen want niemand, zowel KPN als Nokia, kan garanderen dat je een toestel krijgt dat goed functioneert. Niet dat dat bij alle andere toestellen (van Nokia en andere fabrikanten) wel altijd het geval zal zijn, maar voor wat betreft de N96 is de klans op problemen wel een heel stuk groter!

Tot slot: Ik kan, na vier dagen zoeken, schrijven en beide partijen gesproken te hebben, toch niet anders dan concluderen dat mijn eerste oproep van deze week waarin ik Nokia dringend vraag om het toestel maar uit de schappen te halen zo slecht nog niet was. Alleen kan ik er nu nog aan toevoegen dat ik hoop dat KPN ook aan die oproep gehoor zal geven. Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar ik heb mijn best gedaan. Aan iedereen met een 'buggy' N96: blijf klagen bij zowel Nokia als KPN en wellicht dat er, in combinatie met deze berichtgeving, toch nog iets aan gedaan zal worden door de twee hoofdverantwoordelijken voor deze problemen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies