Oproep aan KPN: Accepteer de nieuwste firmware voor de N96!

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele dagen geleden deed ik een vergelijkbare oproep aan Nokia. Velen va jullie zullen dat artikel gelezen hebben. Zo ook Nokia en dat heeft er onder andere toe geleid dat ik eerder vandaag ruim een uur gesproken heb met twee woordvoerders van Nokia en Nokia Care over de problemen met de N96. Dat gesprek gaf voldoende aanleiding en stof voor een vervolgartikel en -oproep.

Uit de reacties op mijn vorige artikel kon je al een beetje opmaken dat de problemen met de N96 zich de afgelopen maanden (na de diverse software updates) vooral toespitsen op de toestellen die in combinatie met een KPN abonnement (incl. mobiel TV) gekocht zijn.

Welnu, het blijkt dus dat KPN om 'licentie-technische' redenen die te maken hebben met bepaalde nieuwe features in de recente firmware voor de N96, besloten heeft om de nieuwe, verbeterde, firmware NIET te accepteren. Dit betekent dus dat iedereen die een N96 van KPN heeft vastzit aan de oude, buggy, firmware. Nokia heeft, en dat proces loopt naar eigen zeggen nog steeds, de afgelopen maanden meerdere malen geprobeerd om KPN op andere gedachten te brengen. Zonder succes. Volgens Nokia is dit iets dat inmiddels op directie niveau door beide bedrijven besproken (of uitgevochten) wordt. Pfew, dat betekent dus dat het nog wel even kan duren voor ze tot een oplossing komen.

Letwel, ik blijf bij mijn standpunt dat de Nokia N96 zonder meer een van de minst betrouwbare Nokia toestellen aller tijden is. Dat blijkt wel uit de vele firmware updates die er de afgelopen 16 maanden nodig waren om de meeste bugs en andere problemen opgelost te krijgen. Maar dat veel (heel veel) Nederlandse klanten nu ook nog eens de dupe worden van de onwil van KPN die de nieuwe, beter functionerende, firmware software blijft weigeren is natuurlijk extra zuur.

De exacte reden van de weigering hoor ik graag van KPN (vraag ligt al bij hen in de mailbox), maar zonder te verzanden in juridisch- of technische bla bla komt het er op neer dat je met de nieuwe firmware van de N96 in combinatie met een software programmaatje (dat nog geschreven zal moeten worden?!?!) de DVB-H uitzendingen (Mobiel TV) zou kunnen opnemen. Dat maakt het dan weer mogelijk om de opgenomen TV uitzendingen te hergebruiken. Klinkt als een logische verklaring voor het niet laten updaten van de N96 door KPN? Nou nee, eerder een wat vergezochte smoes. Maar zoals gezegd, ik hoor graag van KPN hoe zij denken dat de vork nu in de steel zit. En, belangrijker nog, of ze bereid zijn er iets aan te doen.

Vooralsnog doe ik dus een tweede oproep, dit keer aan KPN: Accepteer de nieuwste firmware voor de N96! en zorg dat al jullie klanten die een dure N96 met een tweejarig abonnement hebben aangeschaft nu ook een toestel krijgen dat vaker wel- dan niet functioneert!

Misschien dat deze oproep, samen met die aan Nokia van enkele dagen geleden, de provider en fabrikant ertoe kunnen overhalen om nu, SAMEN, eens écht actie te ondernemen en de vele klagende klanten de helpende hand toe te steken. Voor al die eigenaren van een 'KPN versie' van de Nokia N96 is het natuurlijk bijzonder frustrerend om te weten dat er een oplossing is, die 95% van de problemen kan verhelpen, waar ze niet bij kunnen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies