Oproep aan Nokia: Haal de N96 uit de winkels en ruil ze om!

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (3-12, 20u45): Lees ook het vervolg van dit verhaal: Oproep aan KPN: Accepteer de nieuwste firmware voor de N96!

Als je de reacties van het afgelopen jaar in de diverse artikelen die hier over de Nokia N96 geschreven zijn leest dan zul je het grotendeels met mij eens zijn dat op dat toestel het predikaat 'slechtste Nokia ooit' niet zou misstaan. Sterker nog, die reacties verschijnen inmiddels ook in berichten over andere Nokia toestellen. Onderaan dit artikel heb ik een paar van die reacties gepubliceerd.

Verhalen van kopers, van een toestel dat toch zo'n 650 Euro kostte, die hun N96 al meerdere keren kwijt zijn geweest om diverse problemen te laten oplossen zijn schering en inslag en je zou toch mogen denken dat Nokia, na bijna een jaar van klachten, ook voor die (trouwe) klanten een keertje met een echt goede oplossing zou komen. Bij deze dus een oproep aan Nokia: haal de N96 zo snel mogelijke uit de schappen, lees mijn oplossing hieronder en doe er iets mee!

Ik durf hier best te stellen dat de N96 is echt een van de slechtste toestellen ooit (dus niet alleen van Nokia!). Eigenlijk zou Nokia iedereen met een N96 die sinds de aanschaf drie of meer keer in reparatie is gegaan vanwege de vele soft- en hardware problemen nu alsnog een nieuwe N97, N97 Mini of N900 moeten aanbieden. Wellicht tegen bijbetaling van het prijsverschil van de oorspronkelijke nieuwwaarde van beide toestellen (dus, bijvoorbeeld, als de N96 499,- kostte en de N900 599,- dan hoef je maar 100 Euro bij te betalen). Dat zou de problemen voor vele N96 bezitters (natuurlijk zijn er ook die totaal geen problemen met dat toestel hebben) in een klap oplossen.

Helaas is hier natuurlijk ook de medewerking van de providers en telefoonwinkels voor nodig. Zij geven namelijk de hoge kortingen op abonnementen en willen liever niet het risico lopen dat klanten binnen de contracttermijn met een ander toestel weglopen en daardoor wellicht niet meer verlengen wanneer ze daar aan toe zouden zijn. Maar, daar is ook wel een oplossing voor. Laat iedereen die het toestel in combinatie met een abonnement aangeschaft heeft tekenen voor een verlenging van het lopende contract met 6 of 12 maanden op het moment dat de 'crappy' N96 omgeruild wordt.

Kortom, het wordt hoog tijd dat Nokia de problemen rondom de N96 eens ECHT serieus gaat aanpakken. Natuurlijk, het toestel ligt al meer dan een jaar in de winkels, maar de meeste kopers hebben hem met een tweejarig abonnement aangeschaft en die moeten dus nog minimaal 11 maanden tot wellicht bijna twee jaar. De N96 wordt namelijk nog steeds in veel winkels aanbevolen. Nu vooral als een van de goedkopere alternatieven voor de nieuwe dure high-end modellen zoals de N97 en de N900.

Ik heb dat gisteren zelf aan den lijve ondervonden toen ik bij drie winkels naar binnen liep om 'mij te laten adviseren als nieuwe Nokia klant'. Slechts één verkoper wist van de vele problemen met het toestel af, of was in ieder geval de enige die het eerlijk durfde te vertellen. Hij zei er wel meteen bij dat Nokia regelmatig met updates komt voor de N96 en dat de meeste problemen inmiddels opgelost waren. Bij twee andere shops was het verhaal dat ik beter een N96 kon kopen omdat die gewoon een stuk voordeliger was dan de nieuwe modellen (N97 en N900). Ow ja, en dan hoefde ik ook niet te wennen aan de touchscreen bediening. Mmmh, erg 2007, dat verkoopadvies. Maar goed, ik was er (dit keer) niet om de winkels en verkopers te beoordelen ;-)) Feit blijft dus dat de Nokia N96 nog steeds in de winkels aangeprezen wordt.

Enkele reacties uit andere Mobile Cowboys artikelen over de Nokia N96 en diens vele problemen:
"ieder is weer vol love over de nw Nokia N97 en de mini uitvoering en natuurkijk de nieuwe N 900.jammer dat ik de N96 die nu al voor de 5de maal bij een Nokia service punt is vanwege niet opstarten of de icioontjes die weer waren verdwenen van het scherm.ook volgens de phonehaus medewerker 1 van de slechte toestellen van Nokia jammer voor nu,over een 8 maanden kan ik pas een nieuwe nemen."

"Ik heb ook de n96. Het is echt een Klote toestel (excuses voor het taal gebruik) Ik heb ook rechtstreeks met nokia over en weer gemaild. onder andere over de steeds maar weer crashende software maar ook de music store waarbij het probleem is dat als je muziek hebt gekocht daar en je het meer dan 3 keer activeert bijvoorbeeld omdat je een aantal keer je n96 moet hard resetten dan heb je opeens geen rechten meer om de muziek af te spelen.
Nokia erkent de problemen en kan momenteel niks doen. Volgens een medewerker (die volgensmij wat meer te zeggen had, deze kreeg ik na veel moeilijk doen via de mail) is dit systeem aan nokia opgedragen en zijn ze verplicht dit te gebruiken. Ik heb toen rechtstreeks aan hun dit voorstel gedaan. Echter konden ze aan zulke zaken niet gaan beginnen werd mij verteld.
Ik zit gewoon met een telefoon toendertijd gekocht voor 600 euro wat aan alle kanten gewoon niet fatsoenlijk functioneerd. Iedereen met een N96 zou naar nokia moeten stappen."

"De N96 is een zelfmoord aanslag van Nokia. Op deze manier heeft Nokia bij mij een einde aan haar succes gebracht"

"TIP VOOR IEDEREEN: Koop deze telefoon niet, ik heb hem nu 2 maanden en alleen maar problemen mee gehad. Vastlopen, tv doet het niet, bellen gaat lastig, de camera doet het niet"

"Nokia heeft een probleem met de N96 en dat probleem lijkt maar niet opgelost te worden. Af en toe is het echt om moedeloos van te worden. Zonder enige aanleiding loopt de telefoon schijnbaar vast om vervolgens na een aantal minuten weer probleemloos verder te gaan waar ie gebleven was. Kan op elke willekeurig moment gebeuren. Bij zoeken in media, tikken van een sms, opzoeken contacten, tv kijken (loopt gewoon vast), opstarten tv, gamen. Mijn N96 heeft ook de laatste upgrade, maar niets is verbeterd t.o.v. de vorige upgrade."

"heb eind januari zo'n toestel aangeschaft HET paradepaardje van NOKIA. vanaf toen alleen maar problemen, na welgeteld een dag of 5 gaf dit zeer geavanceerde apparaatje er de brui aan. na maandenlang touwtrekken met Nokia en de verzekering (lees het is inmiddels 9 juli!) is er nu eindelijk beloofd het toestel te swappen!"

"Ik heb alleen maar Nokia toestellen gehad.Ik heb nu een N96 maar deze behoort tot de slechtste in mijn collectie.Slechte construktie,vooral bij simkaart en batterij gedeelte.Elke keer simkaart fout melding,nieuwe firmware verhelpt niks.Dual proc is niet krachtig genoeg om de boel lekker te draaien,weinig werk geheugen,voor de rest vind ik een heel mooi ding maar als zijn werk niet doet.Hopen dat die nieuwe N97 beter is anders is t afgelopen met Nokia."

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies