Vanjoki: "Nokia wordt aanbieder van Internet oplossingen"

Vorig artikel Volgend artikel

In een interview met het Duitse blad WirtschaftsWoche heeft Anssi Vanjoki (foto), de tweede man van Nokia en gedoodverfde opvolger van CEO Olli-Pekka Kallasvuo, enkele opmerkelijke uitspraken gedaan met betrekking tot de toekomst van de Finse toestel fabrikant.

De teruglopende omzet en winst noopt Nokia tot het uitvoeren van diverse reorganisaties in een poging het kapseizende, maar zeker nog niet zinkende, schip weer vlot te trekken. Vanjoki gaat in het interview nog een paar stappen verder en spreekt over een kans om van Nokia compleet nieuw bedrijf te maken. Hij zegt letterlijk:

"We moeten deze kans benutten om Nokia compleet opnieuw op te bouwen. Uit het bedrijf dat mobiele telefoons maakt moet een aanbieder van internet oplossingen worden. Ik ben ervan overtuigd dat een dergelijke transformatie Nokia alleen maar sterker zal maken".

Vanjoki geeft in het interview ook eerlijk toe dat Nokia de afgelopen periode niet goed voorbereid was op de 'aanvallen van concurrenten' zoals RIM, Apple en Google en dat men daardoor nu een beetje achter de feiten aanloopt. De financiele en economische crisis kwam daarbij ook nog eens op exact het verkeerde moment waardoor de achterstand nog iets verder opgelopen is dan gehoopt. Maar, zo vervolgt Vajnoki, momenteel staan de neuzen bij Nokia weer allemaal dezelfde kant op en werkt echt iedereen aan de nieuwe toekomstvisie om ervoor te zorgen dat Nokia ook op het gebied van Mobiele oplossingen en applicaties een sterke speler wordt.

De meest opmerkelijke uitspraak is echter de mededeling dat, indien dat voor de toekomst van Nokia nodig zou blijken te zijn, Vanjoki ook niet zou terugdeinzen voor een verkoop van de toestel divisie om Nokia weer helemaal naar de top leiden. Hij voegt daar wel meteen aan toe dat dit nu en in de nabije toekomst totaal niet aan de orde is. Op dit moment heeft Nokia nog steeds een leidende positie in de mobiele toestelmarkt en de Finnen zijn geenszins van plan om die zomaar uit handen te geven.

Een leuk artikel en het zal mij benieuwen of deze uitspraken nog een staartje gaan krijgen. Overigens zijn radicaile strategische veranderingen niet nieuw voor Nokia. In 1865 startte men als een papierfabriek. Zo'n 40 jaar later werd Nokia een rubber producent. Tussen de eerste en tweede wereldoorlog kwam daar nog een kabel-fabriek bij en rond de jaren zestig genereerde Nokia wereldwijde bekendheid onder consumenten als fabrikant van onder andere radio's, TV's en computers. De overstap naar mobiele communicatie werd 'pas' begin jaren negentig gemaakt. Nokia bestond toen dus al meer dan 125 jaar. We zullen zien wat de toekomst gaat brengen...

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies