Aino in Engeland ook uit de schappen

Za 28 november 2009 00:30, Ron Smeets, 13350 views

Aino in Engeland ook uit de schappen

UPDATE (30-11, 23u05) Toestel wordt toch gewoon verkocht in Engeland. Er zijn wel software problemen geconstatteerd. Lees hier meer daarover.

Nadat de Carphone Warehouse en Phones 4U een week geleden al besloten om de Sony Ericsson Satio (tijdelijk) uit de schappen te halen hebben beide telecom winkels nu ook besloten om de Aino (voorlopig) niet in hun assortiment op te nemen vanwege problemen met Bluetooth en het touchscreen.

De Aino werd de afgelopen dagen in Engeland alleen nog verkocht via enkele online kanalen waardoor er nog niet zoveel van in omloop waren.

Zo op het eerste gezciht lijken de problemen bij de Aino groter dan die van de Satio. Bij dat toestel had het er namelijk alle schijn van, gezien het feit dat het om een zeer beperkt aantal toestellen zou gaan dat alleen in Engeland verkocht is, dat de problemen veroorzaakt werden door de software van de lokale provider(s).

Bij de Aino draait het echter om problemen met zowel de Bluetooth functie als de werking van het Touchscreen en hoewel ook dat natuurlijk een softwarematige oorzaak kan hebben is de kans dat het een hardware fout is ook wel degelijk aanwezig. Sony Ericsson heeft de problemen met de Aino inmiddels ook al bevestigd maar zowel de retailers als de fabrikant benadrukken dat er nauw samengewerkt wordt om tot een snelle oplossing te komen waardoor beide toestellen op zeer korte termijn weer in de schappen te vinden zullen zijn.

Ik moet zeggen dat ik zowel de Aino (hoewel slechts enkele dagen) als de Satio (inmiddels ruim anderhalve week) in gebruik (gehad) heb en dat ik bij beide toestellen nauwelijks problemen tegengekomen ben en al zeker niet met het touchscreen. De Aino heeft weliswaar wat problemen met het via een 3G datanetwerk communiceren met de Playstation3 die thuis staat (de zogenaamde Remote Play functie), maar de oorzaak daarvoor ligt hem in het feit dat sommige providers de betreffende dataverkeer-protocollen (nog) blokkeren in hun netwerk. Niet slim dat dit niet vooraf en bij alle providers getest is, maar het heeft in principe niets te maken met de werking van het toestel zelf.

Ongeacht hoe klein (of hoe groot) de 'Engelse problemen' ook zullen blijken te zijn, het is bepaald niet het soort nieuws en de aandacht waar Sony Ericsson op gehoopt had nadat de fabrikant, na ruim een jaar van problemen, reorganisaties, verliezen en teruglopend marktaandeel, vol goede moet haar nieuwe Entertainment Unlimited toestellijn, vergezeld van 'n enorme marketing campagne, op de markt zette. de Zweeds-Japanse fabirkant hoopte daarmee namelijk op korte termijn een deel van het verloren marktaandeel van de afgelopen jaren weer terug te winnen. Dat kan natuurlijk nog altijd, maar dan moeten de problemen met beide toestellen aan de andere kant van de Noordzee ten eerste op zeer korte termijn opgelost worden en ten tweede niet naar deze kant van die zee overwaaien ;-))


  • Reacties (18)
  • Nieuws
  • Tell-a-cowboy

Reacties (18)

 

    • Marcel
    • Sat 28 Nov 2009, 01:39

    Oh dear...

    Je baalt als fabrikant natuurlijk als je een nieuw toestel moet herroepen maar als je andere toestel ook nog moet terughalen.... niet best voor je reputatie.


    • Hans
    • Sat 28 Nov 2009, 08:56

    Dit is helaas al jaren aan de gang bij SE. Als ex fan van de volledige Pxxx serie was de P990 voor mij de druppel om SE de rug toe te keren. Er lijkt niet veel veranderd. Het probleem bij SE is ook nog eens dat ze bugs vaak maar heel matig of slecht weten te herstellen. Alle toestellen (nieuwe) hebben last van bugs maar de meeste fabrikanten weten dat redelijk goed recht te zetten. Helaas niet bij SE en dat heeft ze in de afgelopen jaren heel veel trouwe klanten gekost, dat was al in gang voor de crisis. Ik hoop dat ze het redden maar als ik dit zie heb ik mijn twijfels. Ze kiezen er al jaren voor om dit soort problemen te ontkennen, het houdt natuurlijk een keer op en dat moment is nu gekomen. Wat mij betreft gebeurd dit met alle toestellen van elke fabrikant als er te veel aan mankeert want laten we eerlijk zijn. Ook de Nokia N97 was tot update 2.0 gewoon een schande. Ik ben in ieder geval niet meer één van de eersten als er een nieuw toestel is, eerst maar eens even de reacties afwachten.


    • Jimbo
    • Sat 28 Nov 2009, 10:35

    @Hans
    Ik ben het met je eens dat de problemen bij SE al langer spelen. Uit mijn hoofd kom ik uit bij de S500i (hardware fouten in het toetsenbord), de K850i (software problemen met de camera), de C902 (software problemen met de user interface, crashes) en de C905 (camera problemen, volgens mij). Als nu ook de Satio en Aino getroffen worden, dan ben ik bang dat voor SE de laatste fase in gaat. Sony en Ericsson hebben in 2008 en 2009 al een paar keer uitspraken gedaan waarin aangestuurd wordt op een breuk. Die uitspraken zijn elke keer ook weer ontkend, maar dit kan zo niet goed blijven gaan.

    Ik ben het niet met je eens dat andere fabrikanten problemen met toestellen altijd goed opllossen. Bij Nokia hebben de problemen met de N73 (trage UI) en de N96 (crashes, software problemen) zich ook maandenlang voortgesleept. In het geval van de N96 is het zelfs nooit helemaal opgelost.
    En wat dacht je van de LG Chocolate. Die heeft zoveel hardware problemen gehad (display, toetsenbord) maar is nooit naar de fabriek teruggeroepen voor een goede oplossing.


    • Raymond Lahaije
    • Sat 28 Nov 2009, 10:50

    Ik vind ook dat andere merken ook zoveel problemen hebben, en se probeert het nog op te lossen, en trouwens bij alle nieuwe toestellen van alle merken, zijn kinder foutjes dat is met alles zo, kijk naar auto industrie laatst bij toyota de riem die niet goed was bij de yaris alle auto's moesten naar garage, en als ik me herinner bij audi dacht ik dat de ramen vanzelf naar beneden gingen, dus met andere woorden ze hebben het nog vroeg ontdekt bij se voor satio en aino alleen is het natuurlijk niet leuk voor ons klanten als het maar snel opgeslost word.


    • Michel
    • Mon 30 Nov 2009, 02:29

    @Jimbo: ach, niet alleen die toestellen die je opnoemt hadden problemen. Kijk naar de M-serie, de software daarvan was een grap: elke tien minuten een crash, FIJN.
    Over Nokia: je hebt gelijk, maar dat waren over het algemeen softwarefouten die werden opgelost door updates. "Traag" vind ik niet echt een valide mankement, ik heb de N73 vanaf het begin gehad en vond het niet zo storend.

    De LG Chocolate: Tsja, ze verkochten er weet ik veel hoeveel miljoen van en niemand deed echt moeilijk. Dan zou ik ook geen moeite doen, hehe.

    Ik vind het prima als SE eindelijk sterft. Ik heb altijd al een hekel gehad aan hun toestellen. Voor mij mogen Nokia, HTC en Apple doorgaan met toestellen maken; de rest mag van mij van de kaart gevaagd worden.

    Oh, en de Motorola Droid mag ook blijven.


    • Marc W
    • Mon 30 Nov 2009, 21:32

    @Ron

    het lijkt erop dat dit bericht gecorrigeerd moet worden: volgens GSM Arena is er niets aan de hand en is het hele verhaal slechts een gerucht.

    @Michel

    "Ik vind het prima als SE eindelijk sterft (...) Voor mij mogen Nokia HTC en Apple doorgaan, de rest mag van mij van de kaart gevaagd worden". Ben je wel helemaal in orde?

    Marc W


    • Ron Smeets [website]
    • Mon 30 Nov 2009, 21:45

    @Marc W
    Mmmh, Het zou nochtans bevestigd zijn. Heb de vraag nu bij de NL PR afdeling van SE neergelegd. Wordt vervolgd.

    @Michel Ja, precies hoe minder keus, hoe beter dat voor de consument is, toch? Ahum!


    • Ron Smeets [website]
    • Mon 30 Nov 2009, 21:50

    @Marc W
    Ik heb net ff de shop van Carephonewarehouse in de UK bezocht en daar staat idd dat het toestel (weer) op voorraad is. De vraag is nu natuurlijk of de problemen opgelost zijn of dat ze nooit bestaan hebben. Wacht even op reactie van SE zelf...


    • Marc W
    • Mon 30 Nov 2009, 22:03

    @Ron

    Als we je collega's van GSM Arena mogen geloven hebben ze nooit bestaan... Ben benieuwd waar SE mee komt.


    • Ron Smeets [website]
    • Mon 30 Nov 2009, 22:15

    @Marc W
    Nou, dat is ook niet helemaal waar. Lees deze verklaring van SE UK maar:

    “Sony Ericsson in the UK confirms that it is aware of a reported software issue regarding the Aino handset and using the touchscreen interface in particular. We are working as quickly as we can to solve it. Aino is still on sale in the UK and this issue affects only a very small number of handsets.”

    De problemen zijn er dus wel degelijk, ze zijn echter niet groot genoeg om de toestellen uit de schappen te halen. Men verwacht dat een software update wellicht de oplossing zal brengen...


    • Ron Smeets [website]
    • Mon 30 Nov 2009, 23:06

    @All
    Update, lees: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/11074


    • Michel
    • Tue 1 Dec 2009, 01:08

    @Mark W: ja.

    @Ron: minder keuze in slechte toestellen is absoluut beter voor de consument.


    • Ron Smeets [website]
    • Tue 1 Dec 2009, 08:02

    @Michel
    Ik ben blij dat jij er niks over te zeggen hebt. Ik ook niet hoor, maar beter is dat jij geen invloed hebt. . .


    • Michel
    • Tue 1 Dec 2009, 15:01

    @Ron: hoe zou het een drama zijn als de consument NIET met miljoenen verschrikkelijke toestellen werd geconfronteerd? Ik heb het hier puur over het high-endsegment, laat ik dat vooropstellen.
    Even serieus: de LG Crystal en de Samsung Jet bijvoorbeeld: beide toestellen werken gewoon niet naar behoren. De Crystal is, minder subtiel gezegd, gewoon troep. Dit is gewoon zo bij de meeste duurdere toestellen van SE, Sammy en LG.
    Stel dat je kon kiezen uit alle Androidphones, alle HTC's, een paar Nokia's en de iPhone... Dan zouden alle high-endconsumenten een stuk blijer zijn. Nu zie je door het bos de bomen niet meer ;)


    • Marc W
    • Tue 1 Dec 2009, 17:57

    @Michel
    je taalgebruik stuit me tegen de borst: producenten die van jou mogen "sterven" - alsof jij beslist over leven en dood. Sony Ericsson heeft fantastische toestellen gemaakt om maar wat te noemen. Samsung idem dito. De producenten die jouw voorkeur genieten hebben óók buitengewoon slechte producten op hun naam staan. Je veegt Blackberry ook nog op de hoop die wat jou betreft "sterven" mag. Je offert een halve industrie op omdat hun producten je blijkbaar niet aan staan. Dat vind ik nogal hooghartig. Voor de concurrentie is het buitengewoon slecht en via sites zoals deze kan de consument zelf zijn of haar keuze bepalen. Daar hebben we niet iemand voor nodig die 'n deel van de markt eenvoudigweg afserveert omdat die hem niet aanstaat.


    • Michel
    • Tue 1 Dec 2009, 19:43

    @Mark W: heb je toevallig enig aandeel in het voortbestaan van Sony Ericsson?
    Overigens neem je me veel te serieus. Laat ik mijn betoog even onderbouwen met wat achtergrondinformatie: Ik heb drie jaar in telecom gewerkt en studeer media & communicatiewetenschap aan de UvA. Doe dus niet gelijk alsof ik nergens vanafweet.
    Mijn spijt, RIM mag ook blijven. Ik probeerde gewoon te omschrijven dat consumenten worden doodgegooid met een breed scala aan troep; in mijn tijd in de telecom merkte ik dat Nokia, HTC, Androidtoestellen en de iPhone veruit de minste klachten ontvingen (met uitzondering van de N96, uiteraard).

    "via sites zoals deze kan de consument zelf zijn of haar keuze bepalen."
    Hier ben ik het niet mee eens: deze site bevat nauwelijks echte reviews. Ik praat vol lof over MobileCowboys, maar ze vermelden meer leuke nieuwtjes dan echte testimonials. Overigens vind ik het belachelijk dat er werkelijk IETS goeds gezegd is over de Crystal in de review. Ik heb dit toestel een week of twee in bezit gehad en het was het grootste drama dat ik ooit heb meegemaakt qua telefoons. Vele kennissen delen mijn mening.
    Ik bedoelde sterven trouwens natuurlijk niet letterlijk; je hoeft alles niet zo persoonlijk op te vatten.


    • Ron Smeets [website]
    • Tue 1 Dec 2009, 20:02

    @Michel
    Wees blij dat je hier serieus genomen wordt ;-)

    Van mijn reviews mag je alles vinden... Daarvoor worden ze ook geschreven.


    • Arno
    • Mon 14 Dec 2009, 21:48

    Kennelijk is het wel komen overwaaien over de zee. Ik heb vandaag me aino teruggebracht naar de winkel de touchscreen reageerde niet meer en het lock knopje ook niet meer. Het masterreseten zoals het in de toestel staat helpt ook niet. Helaas moet ik nu 3 weken wachten voordat ik het toestel weer terug krijg. Khad het probleem al vaker maar dan was het uit en aan doen genoeg en deed de mobiel weer normaal. Vind het wel een fijne mobiel maar jammer datie zo snel stuk is gegaan in minder dan 2 maanden.

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond



  • Sony Xperia S @ CES #2
  • Android 4.0 alpha voor SE ontwikkelaars
  • STE NovaThor processor met Android ICS demo #3
  • STE NovaThor processor met Android ICS demo #2
  • STE NovaThor processor met Android ICS demo #1
  • 360 graden video Xperia Neo (making)
  • 360 graden video Xperia Neo (making)
  • 360 graden video Xperia Neo

Reviews

  • Review: Nokia Lumia 800 en Nokia N9 Toestellen

    De Nokia N9 en Lumia 800 lijken veel op elkaar. Een vergelijkende review is dus zeker relevant.

  • Abo's in Nederland nog steeds goedkoper dan bij onze 'buren' Nieuws

    Hoe verhouden de kosten van mobiele abonnementen in Nederland zich tot die bij onze buurlanden. Een vergelijking


Poll

Waarom zijn Sony (Ericsson) toestellen geen succes (meer)?

Top 5 toestellen



Nieuw!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

 

Contact met MC


My BlogLog

MC Foto's

  • Radar-Lumia-800-Wit-Test-a1-Foto-Lumia
  • 3-Foto-Lumia2-Foto-Lumia
  • 4-Foto-Lumia7-Foto-Lumia
  • 5-Foto-Lumia6-Foto-Lumia
  • 6-Foto-Radar4-Foto-Radar

MC op Flickr

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed


© 2012 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap