ICE Amsterdam conferentie

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag hebben we de ICE Amsterdam conferentie. Gisteren was er al het pre-conference iPhone devcamp waar we hier over schreven. Een gedeelte van de grote hal van de Westergasfabriek te Amsterdam zit vandaag bijna halfvol met naar ik schat 200 man schat ik. En dat ondanks acties van o.a. Mobile Cowboys die 25 gratis kaarten weggaf. Anyway, het lijkt een tegenvallende opkomst en ondanks de toegangsprijs van 495 euro en een lange rij sponsors moet zelfs voor een kop koffie consumptiebonnen worden gekocht…helemaal lastig als je geen cash bij je hebt en niet mag pinnen… Anyway, over naar de inhoud.

Lodewijk Asscher, wethouder te Amsterdam trapt af. Hij is blij dat er zoveel congressen in Amsterdam worden gehouden zoals o.a. Picnic en volgend jaar WCIT. Amsterdam heeft een award ingesteld voor de meest nuttige iPhone app. Het is nog slechts een idee dat nog moet worden uitgewerkt. Asscher spreekt over 800 bezoekers uit 12 verschillende landen op ICE Amsterdam, maar dat lijkt me overdreven. Op deze donderdagochtend zitten er nog geen 200 man in de zaal.

Sander Munstermann laat de I-Amsterdam (iPhone) app zien. Het is een city guide waar je alle belangrijke toeristische hotspots van Amsterdam kan vinden. De map zelf is off line zodat er weinig geroamd hoeft te worden door toeristen. Het is gemaakt door XS2theworld. Velen in de zaal hebben hem al geïnstalleerd op hun mobiel.

Dan is dagvoorzitter Daniel Erasmus aan de beurt: zijn boodschap: “Wees geen gold digger”, maar tegelijkertijd geeft hij voorbeelden van mensen die met 1 app $ 800.000 hebben verdiend. "Wees geen gold digger, maar maak goud" is zijn boodschap, "dat heeft op de lange duur meer waarde".

Paul Piebinga is vice president workspace management services van Getronics. Zijn speech is getiteld “Making sense of the world: Work AND Play. De ambitie van Getronics is om onzichtbaar te zijn. "We willen zichtbaar zijn als het om toegevoegde waarde gaat". Hij laat een foto van een tshirt met ip adres zien, waardoor hij alles van die persoon weet.

Onderzoek wijst uit dat mensen "liever drie maanden geen sex, hebben dan 1 week geen telefoon".

"Mobility is de manier hoe het zou moeten zijn. Het gaat er niet om dat je je telefoon kan meedragen, maar de telefoon weet waar ik ben, waar ik moet zijn, waar de files staan etc. Waar ik ben is wellicht het belangrijkste, het geeft me waarde wanneer ik het nodig heb, het is een brein extentie aan het worden".

piebinga 

"Er is een gespannen relatie tussen privacy en usabillity. Na ease of use willen mannen downloadspeed en vrouwen ease of navigation. Waarom is dat verschil er? Volgens de onderzoekers willen vrouwen vooral relaties verbeteren/onderhouden en mannen gewoon informatie.  Hij geeft het voorbeeld van nieuwe gadgets zoals de ambient umbrella die een blauw licht laat zien wanneer het gaat regenen of sneeuwen zodat je wordt herinnerd om hem mee te nemen. Zo gaan alle gadget in de toekomst worden" aldus Piebinga.  "Het aantal devices met internet connecties groeit nu heel erg snel. Over 15 jaar zijn dat er 15 miljard, over 50 jaar 150 miljard, net zoveel als het aantal verbindingen in de hersenen van een mens. De mensen die nu goud maken zijn de mensen die batterijen en lcd screens fabriceren.  De iPhone bevestigd mijn bestaan, zelfs als ik midden in de woestijn sta. Behalve een ip adres kan hij meerdere identitieten hebben. Niemand heeft tegenwoordig slechts 1 mailadres, iedereen heeft een digitale identiteit. 

Op zich een aardige speech. Het is mij echter nog niet geheel duidelijk geworden waarom KPN/Getronics dit congres/devcamp sponsord omdat het voornamelijk iPhone gerelateerde onderwerpen betreft, zelfs een iPhone devcamp.

Harold Bolhuis introduceert de volgende spreker Kim Dennis. Hij is Business Development Director bij Excitor en heeft een spreekbeurt getiteld "Pushing the Boundaries of Enterprise Mobility". Hij heeft daar ruim 10 jaar ervaring in. Sommige valkuilen in het ontwikkelen van zakelijke apps zijn bijvoorbeeld het menselijk ras (?) dat liever spreekt over het aantal megapixel camera’s dan over beveiliging. Er zijn ook veel verborgen kosten en projecten die steeds groter worden. Pilots die steeds worden verlengd maar onderweg groter worden omdat het aan steeds meer opkomende technologien moet voldoen zoals bijvoorbeeld dat het ook op android moet werken. Hij geeft de tips dat je op korte termijn een return on investment (ROI) moet zien te verwezenlijken. De lange termijn heeft in deze snel veranderende markt geen zin.  De Enterprise iPhone Challenge moet zorgen dat er betere standaard mail beveiliging komt die kan wedijveren met de Blackberry. 

kim%20dennis

Kim verteld verder vooral wat zijn bedrijf doet en dat is vooral de beveiliging van app’s en het verspreiden van 3rd party app’s.  Zorg dat de gebruiker betrokken blijft door sticky tools en zo dicht bij de iPhone app’s als mogelijk. Zorg dat de werkgevers het aantrekkelijk bliven vinden door de beste beveiliging en een scheiding tussen zakelijke en privé applicaties.

Navigon is een van de meest verkochtte apps die onboard navigatie mogelijk maakt, aldus Bernd Hahn, Head of Technical Productmanagement Software van Navigon. Zie foto hieronder.

Navigon is begonnen in 1991 en had in 1996 de eerste dynamische gps navigation autopilot. Dit jaar hebben ze een strategisch partnership met T-Mobile afgesloten. Bernd zegt dat een navigatie systeem ‘fits all’ wat zoveel wil zeggen dat ze vrijwel alle OS platformen ondersteunen. Navigon is momenteel nr 2 in car-navigatie in Duitsland en nr 3 in Europa. Op mobiele telefoons zijn ze nr 1 in Europa en Amerika met 23% marktaandeel op beide continenten. Tot 2011 zal de PND (Personal Navigation Device) het belangrijkste zijn, daarna zal de smartphone het belanrgijkste device worden om te navigeren. De iPhone zorgde voor een market shift: in 2008 had de iPhone slechts een marktaandeel op navigatie van 1% maar in 2009 was dat al 14%. Marktleider Symbian S60 ging van 74% in 2008 naar 65% dit jaar. 

 bernd%20hahn

Afgelopen februari begon Navigon met het ontwikkelen van een mobiele navigator voor de iPhone die op 20 juni in de app store kwam als de eerste professional onboard navigatie tool. Ze gebruikte agile development met SCRUM in kleine all round teams die kleine development cycles had (sprints).

Europese versie van Navigon kost 99 euro,een regionale versie (enkele landen zoals Benelux) kost 69 euro.  Ze maken vrijwel elke maand updates met bijvoorbeeld flitspalen en nieuwe talen (nu 19 in totaal) of een automatiche nachtschakelaar: de iPhone weet waar je bent en kan daardoor automatisch op nachtstand overschakelen omdat je weet waar hoe laat de zon ondergaat. Eind oktober is er ook de real time traffic informatie toegevoegd voor 12 Europese landen en Noord Amerika; zonder abonnement (zoals TomTom HD traffic).  Ze gaan nu ook naar de andere continenten uitbreiden. In december komt de iPhone 1.4 versie uit maar wat daar in zit wil hij nog niet zeggen. Ook op WM, Symbian en deze maand nog op Android!

Hierna is een ingelaste panelsessie omdat er een spreker ‘kwijt’ is. Op het podium zitten de voorgaande sprekers met als extra Kendall Gellner. Alle vragen uit de zaal zijn voor Bernd Hahn van Navigon.

Overall beeld van de hele ochtend: De mensen die het volle pond hebben betaald voor dit event zullen zich bekocht voelen. Niet alleen door gebrekkige organisatie (slecht camera beeld, speldmicrofoons die niet werken, slideshows die achter in de zaal moeten worden bediend omdat een afstandbediening het niet doet, geen bevestiging/programma/route per mail vooraf voor de mensen die hebben betaald), maar ook door de weinig sprankelende sprekers die niet heel veel verder gaan dan wat hun bedrijf voor mooie dingen maakt. Geen vergezichten of interessante meningen en ideeën, anders dan Daniel Erasmus “Don’t be a gold digger, but make gold” en aan de andere kant Kim Dennis die tipte dat mensen vooral voor de korte termijn winst moeten gaan (dus wel gold diggen?).

Chris Bannink

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies