Gratis SMS-en voor Vodafone klanten

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteravond stuurde Vodafone nog een persbericht in de rondte waarin de provider probeerde uit te leggen wat en waarom er allemaal zo mis gegaan was waardoor een groot deel van haar klanten deze week twee dagen niet konden bellen en/of SMS-en.

Als goedmakertje heeft Vodafone nu besloten om alle klanten (zakelijk en privé) twee dagen lang gratis SMS-en, binnen Nederland, aan te bieden. Daarvoor is het 'Sinterklaas weekend' uitgekozen, van zaterdag 5 december 0u00 tot zondag 6 december 24u00.

Toen ik de eerste alinea van dat persbericht las moest ik direct denken aan de tijd dat ik zelf een Webhosting Datacentre runde. Toen hebben wij ook twee keer met een dergelijk uitgebreide storing te maken gehad en de strekking van onze verklaring naar klanten was eigenlijk nagenoeg hetzelfde: "Een unieke combinatie van het uitvallen van één van de vier netwerkknooppunten van Vodafone en het om onvoorzienbare redenen niet in werking treden het back-up systeem, vormde de oorzaak van de storing die op woensdag 18 en donderdag 19 november voor overlast zorgde."

Het is toch telkens weer frappant om te zien dat de back-up ICT en -infrastructuur systemen die nodig zijn om de dienstverlenig van (grote) bedrijven in geval van een calamiteit zo snel als mogelijk weer up-and-running te krijgen en te houden niet geschikt blijken te zijn voor hun taak. Soms ligt dat echt aan de technische waliteit van de back-up systemen maar ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat we vooraf al wisten dat e.e.a. bij een calamiteit nooit goed zou kunnen gaan omdat (een deel) van die back-up systemen gewoonweg niet aanwezig waren of niet voldoende capaciteit konden leveren. Toch was onze verklaring in zo'n geval toch nagenoeg gelijk aan die van Vodafone nu.

Letwel, ik beschuldig Vodafone er niet van dat zij zich ook aan dat soort praktijken van smoesjes verzinnen om iets wat men eigenlijk van te voren al had kunnen weten te verdoezelen, maar zoals gezegd, de strekkking van de verklaring in de eerste alinea van Vodafone's excuus-persbericht was een soort van een deja-vu voor mij ;-) Of Vodafone haar zaakjes technisch goed voor elkaar had en dat het echt een 'unieke samenloop van omstandigheden was' zal de toekomst (lees: het verloop van een volgende grote technische storing) moeten uitwijzen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies