Tijd voor duidelijkheid!

Vorig artikel Volgend artikel

Consumenten raken het overzicht kwijt in aanbieders van telefonie. Vooral tarieven, kosten buitenland, kosten buiten de bundel en manier van rekenen levert verwarring op. Daarom heb ik bij deze besloten om daar iets over te schrijven en ga proberen om duidelijkheid en overzicht te geven. Ook ga ik heel kort in op het verschil tussen in de winkel je telefoon en abonnement halen en online, ook daar is nogal wat verwarring over.

We hebben in Nederland grofweg 5 verschillende providers die gewoon in de winkel te verkijgen zijn. We krijgen dan de lijst: T-Mobile, Vodafone, KPN, Hi en Telfort

Zoveel providers en dan ook nog eens zes onafhankelijke winkelketens (T For Telecom, Belcompany, The Phone House, Mediamarkt, Telefoonkopen.nl en Saturn) die allemaal hun eigen tariven / aanbiedingen hebben en die allemaal op hun eigen manier communiceren is natuurlijk vragen om onduidelijkheid. De kans is vrij groot dat je in de verschillende winkels, verschillende dingen hoort. Daarom ga ik eens rustig de diverse providers langs.

T-Mobile:
T-mobile heeft 2 tariefplannen. Flex en Relax en je kan kiezen wat het beste bij je past. Flex is relatief duur, het voordeel is wel dat alles uit je bundel gaat. Je belt en smst uit één bundel. Dat geld ook voor 0900 nummers en buitenland. Een ander groot voordeel is het feit dat je bundeltegoed onbeperkt meegaat. Je betaalt de eerste minuut volledig en daarna per seconde. Alle variabele belkosten worden met je beltegoed verrekend. Als je een keer over je bundel heen gaat danblijven de tarieven van het door jou gekozen prijsplan gelden.. Dan heb je Relax deze bundel is erg intressant voor mensen die eigenlijk niet smsen. Je koopt bij Relax alleen maar belminuten in op zich een intressante bundel maar als je het vergelijkt met Telfort waarbij je ook alleen belminuten inkoopt ietwat duurder. 

Vodafone:
Vodafone heeft ook nog 2 tariefplannen "Scherp" en gewoon bellen en smsen. Bij gewoon bellen en smsen gaan je minuten en smsjes uit één bundel, je eerste minuut betaal je volledig en daarna per seconde. Mocht je bij Vodafone over je bundel gaan dan betaal je 0,25 cent voor een belminuut of sms. Bij Scherp koop je belminuten en smsje apart in. Scherp is erg goedkoop maar heeft als groot nadeel dat alles op de hele minuut word afgerond. Dus als je 1:02 minuten belt dan word er 2 minunten in rekening gebracht.

KPN:
KPN is een echte Nederlandse provider die nu met Personal Sim probeert voor de leek telefonie helder te krijgen. Bij Personal Sim kan je niet alleen elke maand je belbundel aanpassen maar ook dingen als; op reis, buurlandbundel en KPN thuis. Allemaal handige extra's die het zo makelijk maar vooral zo goedkoop mogelijk moeten maken. Kpn bied de mogelijkheid om deze extra opties via de klantenservice en via "mijn KPN" aan en uit te zetten. Je kan één keer per maand kosteloos dingen aan of uitzetten en je bundel aanpassen. Kpn rekent de eerst minuut vol en daarna elke seconde. Deze mooie opties komen wel met een prijs, Kpn is redelijk duur en buiten de bundel betaal je 0,30 cent extra. Dat is aardig aan de prijs maar voor een onregelmatige beller is het erg handig.

Hi:
Hi is het kleine broertje/zusje van KPN. Het bedrijf is opgezet speciaal voor jongeren/studenten. Hi onderscheid zich vooral door dingen als je telefoonboek online zetten en smsjes online te bewaren. Ook is Hi de enige provider waarbij Mmsjes uit de bundel gaan, Hi heeft zo nog geprobeerd om Mmsen populair te maken maar dat is nooit echt gelukt. Wat Hi vooral intressant maakt is gratis verdubbeling van je smsjes en ook buiten je bundel is een smsje goedkoper dan bellen. Je betaalt buiten je bundel 0,30 cent voor een belminuut en 0,15 cent voor een sms.

Telfort:
Telfort is dé provider voor alleen bellers. Belminuten zijn erg goedkoop bij Telfort. Daarmee heb je het grote voordeel gehad. Mocht je toch willen smsen dan moet je kiezen tussen 25, 100 of 1000. Niet erg veel keus en vergelijkend met de rest ook redelijk duur. Je belminuten worden altijd volledig afgerekend, ook na de 1ste minuut en buiten de bundel betaal je 0,25 cent. 

Wat moet je nou kiezen?
Dat is voor iedereen anders. Ik kan niet een bepaalde provider aanbevelen, dat moet je toch altijd zelf kiezen. Wil je een goede dekking dan zit je toch wel het best bij KPN/Hi of Vodafone. Wil je standaard snel internet kies dan voor Vodafone. Wil je goedkoop smsen kies dan voor Hi. Wil je elke maand je bundel aanpassen kies dan voor Kpn. Wil je juist dat je belminuten onbeperkt houdbaar zijn kies dan voor T-mobile Flex, en wil je veel bellen voor weinig kies dan voor Telfort.

Online of winkel?
Deze vraag stellen veel mensen zich en na wat vergelijking is via internet vaak goedkoper dus besluiten mensen via internet te bestellen. Waar je goed op moet letten is dat je ongeacht de provider altijd hele minuten betaalt. Dit kan erg nadelig zijn als je nogal moeit hebt om altijd exact op te hangen op de 59e seconde van een minuut. 

Conclusie
Wat je ook kiest, onderzoek altijd goed. Laat je goed informeren en zorg dat je niet het verkeerde abonnement neemt. Neem geen Telfort 500 als je slechts 100 minuten belt en 800 sms'jes stuurt. Neem ook geen internet toevoeging als je niet internet. Kijk goed rond op internet en haal folders. Je moet een goede keus maken want veel mensen kiezen voor een 2-jarig abonnement. Kies je voor T-mobile Myfaves maar ken je niemand anders met T-mobile dan is het ook erg jammer.

Robbert Kooistra

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies