Vodafone 360 funest voor Hyves?

Vorig artikel Volgend artikel

Met 360, de nieuwe dienst van vodafone, is het oa mogelijk om je adresboek automatisch synchroniseren met al je sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Live Messenger, Linkedin en Hyves. Het is gratis, niet alleen voor Vodafone-klanten, binnenkort te gebruiken op een groot aantal toestellen en op je pc.

Ideaal natuurlijk om vanuit één centrale plek al je berichten te kunnen bekijken/versturen en ook nog eens fotos te uploaden, maar wordt een social netwerk als Facebook en Hyves daar beter van?

Online Advertising
Een social netwerk moet het voornamelijk hebben van online advertising. Inkomsten worden gegenereert door bannerviews en clicks, dus het lijkt mij dat je als Hyves of Facebook ook zo veel mogelijk bezoekaantallen, views ofwel bereik wil genereren.
Wanneer je leden via een andere platformen (zoals Vodafone 360, Shozu, iSocial, Nimbuzz, Cellspin en Twitter) fotos kunnen uploaden, hun status kunnen updaten en/of berichten kunnen lezen/versturen, zal dit een negatief effect op je bereik en dus businessmodel. Daarnaast lijkt het mij dat een social netwerk ook enigzins zijn identiteit zou kunnen verliezen, aangezien je 360 ook nauwelijks kan zien of een bericht van hyves, myspace of facebook komt. Goed moment dus om Hyves aan de tand te voelen.

Meer Interactie
Yme Bosma (Manager Business Development & Partnerships Hyves) voorziet echter een postitief effect: "360 gebruikt maar een subset van de functies van Hyves (en andere netwerken). Anders gezegd, 360 maakt het makkelijk om WWWs en foto's te plaatsen op Hyves. Dat soort content creeert weer veel meer interactie op Hyves. Het netto-effect is dus positief voor Hyves. Voorbeeld: elke nieuwe foto op Hyves word binnen 5 dagen gemiddeld 50 keer bekeken en lokt weer reacties en respects uit waardoor de plaatser weer op Hyves komt. Het Effect is dus veel groter dan het verlies. Verder hebben we heel duidelijk de strategie dat Hyvers moeten kunnen Hyven zoals ze willen en zoals dat het makkelijkst is. Een eventueel verlies in pageviews is niet relevant, aangezien we meer 100x meer pageviews hebben dan we kunnen verkopen."

Patrick Leenheers (Head of Internet Services Vodafone) denkt er hetzelfde over als Yme. Leenheers: "People is geen vervanger van bestaande sociale netwerken. 360 / People
brengt voordeel: de 'contacten' en de 'frequent experience' van meerdere sociale netwerken op een plek. De 'frequent experience (statusupdate, tweet, wiewatwaartje) is slechts een van de vele elementen van het social network - dus elk van de sociale netwerken houdt zijn eigen 'rich experience' - op mobiel en op PC. De 'frequent experience' smaakt naar meer. Er is een reden dat je een Hyves account, Facebook account, linkedIn account en Twitter account hebt: waarschijnlijk omdat je op elk van die plekken een deel van jouw sociale netwerk tegenkomt. De status update is een mooi haakje naar de rest. Kijk hoe we op de Samsung H1 nu de Facebook integratie doen - zo gaat dat er bij Hyves ook uitzien. Beetje oude gedachte misschien, maar volgens mij is internet gebaseerd op 'abundance' ipv 'scarcity'. Mashups, API's, open, sharing - het zijn allemaal uitingen van hetzelfde fenomeen. Zo groeit het blijkbaar. En groei willen we allemaal. Dus samen, in plaats van ten koste van elkaar."

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies