Beltarieven moeten duidelijker, maar wil de klant dat wel?

Vorig artikel Volgend artikel

De grote hoeveelheid aan vergelijkings websites voor mobiele beltarieven bewijst al jaren dat de abonnementen en tarieven van providers niet echt helder en transparant gecommuniceerd worden naar de gemiddelde klant.

Staatssecretaris Heemskerk vindt dat het hoog tijd wordt dat daar een einde aan komt, zo meldde hij vanochtend in het Radio 1 Journaal. Om duidelijkheid te verschaffen in de tarieven jungle heeft Heemskerk de OPTA ingeschakeld.

Opvallend is dat net vandaag ook de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de OPTA, bekend geworden zijn waaruit juist blijkt dat de gemiddelde consument helemaal niet zit te wachten op duidelijke en transparante telefoon tarieven.

Als men al op de hoogte is van telefoontarieven dan betreft dit voornamelijk de meest gebruikte nummers en sms. In het algemeen kan gesteld worden dat tarieftransparantie niet hoog in het belang bij de consument staat. Men vindt het belangrijk op de hoogte te zijn van de meest gebruikte nummers en het versturen van een sms, over de rest is men redelijk onverschillig. Consumenten zijn met name op de hoogte van vaste nummers binnen en buiten de regio, informatienummers, mobiele nummers en het versturen van sms, zo meldt Connexie

De gemiddelde consument heeft ook nauwelijks behoefte om op zoek te gaan naar (heldere) tarief informatie en het merendeel van diegenen die dat wel doet besteedt hooguit 10 minuten aan die zoektocht. Tja, nu is het ook een uitdaging op zich om heldere en goed te vergelijken tarieven van verschillende aanbieders te vinden (wederom komen hier de vele vergelijkings websites om de hoek kijken) dus dat kan natuurlijk ook deels schuld zijn aan de onverschilligheid van de consument, toch? "Als ik het niet binnen tien minuten kan vinden, laat het dan maar zitten" hoor ik sommigen al denken.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies