Nokia erkent krassende cameraklep problemen bij de N97

Vorig artikel Volgend artikel

UPDATE (17u10): Ik heb zojuist met Nokia gesproken en het volgende is het geval. Iedereen die momenteel problemen heeft met krassen op de lens van zijn of haar N97 kan direct naar een Nokia Care Centre gaan. Als het vervangende onderdeel daar op voorraad ligt dan wordt het direct en onder garantie verholpen. Voor nu (de komende twee weken, ongeveer) krijg je wel hetzelfde vervangende klepje, dus nog geen gemodificeerd onderdeel.

Vind het het niet erg om nog een week of twee a drie te wachten, als de problemen nog niet zo groot zijn bijvoorbeeld, dan zullen de Nokia Care Center's bevoorraad zijn met nieuwe camera-modules en -klepjes waarmee het krasprobleem voorgoed verholpen kan worden. Ook die reparatie / modificatie wordt onder garantie uitgevoerd.

Het heeft even geduurd maar Nokia heeft in een artikel op haar Conversations Blog eindelijk toegegeven dat de problemen met het krassende cameraklepje waarover ik in Juli al berichtte en waar relatief veel gebruikers ook last van hadden (en hebben) een productie- cq. designfout is.

Volgens de Finse fabrikant gaat het wel over enkele geisoleerde gevallen en zou het dus geen veel voorkomend probleem zijn. Dat waag ik te betwijfelen, maar het is in ieder geval goed dat ze het probleem erkennen en onder garantie repareren. Letterlijk zegt Nokia er het volgende over: "If you’re an N97 user and you’ve noticed the image quality on your device is affected by this, then this is what you should do:
- Take a soft cloth and clean the lens.
- If that doesn’t work, get in touch with your nearest Nokia Care Point where the Nokia Care Point staff can then determine whether or not the lens and or the lens cover mechanism needs replacing under the device warranty."

Dit betekent dus dat iedereen die er last van heeft naar een Nokia Care Point kan gaan en dat daar het defecte klepje en de bekraste cameramodule onder garantie vervangen zullen worden. Of die reparatie ter plekke uitgevoerd wordt of dat het toestel opgestuurd moet worden is nog niet bekend. Ik heb die vraag bij Nokia uitgezet en hoop snel een antwoord te krijgen.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies