Mobiele data gebruik in de lift

Vorig artikel Volgend artikel

Langzaam aan raken mobiele telefoongebruikers gewend aan mobiele data diensten, zo blijkt uit het laatste Mobinet onderzoek van AT Kearney en Cambridge University.

Meer dan de helft van de 4000 respondenten in 21 landen heeft een mobieltje dan jonger dan één jaar is. Deze apparaten beschikken over uitgebreide multimedia mogelijkheden en die worden steeds beter door de eigenaren begrepen en gebruikt. De angst voor hoge kosten van mobiel surfen blijft echter.

56% van deze "mobiele multimedianen" zei dat ze minstens maandelijks internet bezoeken of email checken via het mobieltje. Dat is een flinke sprong voorwaarts ten opzichte van de 36% uit het vorige Mobinet onderzoek. Belangrijke uitkomst is dat twee derde zegt dat nieuwe diensten en functies eenvoudig en plezierig in het gebruik zijn. Dat betekent dat mensen minder snel afhaken door teleurstellingen, zoals eerder wel vaak het geval was.

Verder blijkt dat mensen die onlangs een nieuw multimedia mobieltje hebben aangeschaft, significant meer gebruik maken van mobiele data en dus meer inkomsten voor operators opbrengen. Handsets met juiste instellingen en eenvoudige multimediale mogelijkheden vormen dus een belangrijke factor bij het verhogen van de ARPU (Average Revenu Per User).

Ook MMS (Multimedia Message Service) zit in de lift: een derde van de respondenten zegt maandelijks MMS te gebruiken. Met name 19-24 jarigen gebruiken MMS met grote regelmaat. Ten opzichte van de 90% penetratie van SMS onder de mobiele bellers, is er natuurlijk nog duidelijk ruimte voor groei.

Gerben Mak

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies