Mobiele telefoonmarkt in Q2: de Koreanen gaan als een speer

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag heeft Gartner de nieuwste verkoop- en marktaandeel cijfers van de mobiele telefoonmarkt gepresenteerd. Zoals verwacht werden er ook in het tweede kwartaal van dit jaar weer minder mobieltjes verkocht. Vergeleken met een jaar geleden daalde het aantal verkochte mobieltjes wereldwijd met ruim 6%.

Wat mij echter al twee kwartalen opvalt is dat van de traditionele Top 5, ondanks de huidige crisis, juist de twee Koreaanse fabrikanten het erg goed doen. Waar Nokia, Sony Ericsson en Motorola (fors) marktaandeel moeten inleveren gaan zowel Samsung als LG als een speer omhoog en verkopen ze ook meer mobieltjes dan een jaar geleden terwijl de andere drie ‘grote’ fabriekanten hun verkoopaantallen zien teruglopen.

De vraag is nu natuurlijk waar dit aan ligt. OK, het verhaal van Motorola moge duidelijk zijn. De Amerikaanse fabrikant heeft, na ruim twee jaar in een neerwaartse spiraal te hebben vertoefd, besloten om van 2009 een ‘sabbatical year’ te maken om haar zaakjes weer op orde te krijgen voor een hernieuwde strijd en toestelportfolio in 2010. Dat ze met hun verouderde en voornamelijk uit low-end modellen bestaande assortiment er vlak voor deze zomer toch nog in geslaagd zijn bijna 16 miljoen toestellen te verkopen is dus zo slecht nog niet. Natuurlijk zullen de meeste van deze toestellen in de zogenaamde ontwikkelende landen en thuisland Amerika verkocht zijn, maar dat doet niets af aan die prestatie.

Wat betreft Nokia en Sony Ericsson ligt de zaak toch iets anders. Beide fabrikanten hebben de afgelopen maanden diverse nieuwe toestellen op de markt gezet, Nokia nog iets meer dan Sony Ericsson, dat wel, maar het is beiden toch niet gelukt om hun marktaandeel van een jaar geleden te behouden. Nokia moest bijna 3% inleveren (van 39.5% naar 36.8%) en verkocht in Q2 15 miljoen minder mobieltjes. Bij Sony Ericsson is het, naar verhouding, nog slechter gesteld. De Zweeds-Japanse fabrikant zag haar marktaandeel van 7.5% wegzakken tot 4.7% en verkocht amper 13.5 miljoen toestellen, ruim 9 miljoen minder dan in Q2 van 2008.

Nee, dan doen de Koreaanse fabrikanten het dit jaar toch een stuk beter. Het marktaandeel van Samsung steeg de afgelopen 12 maanden van 15.2% naar 19.3% en er werden ruim 9 miljoen meer Samsung toestellen verkocht (55.4 miljoen). LG’s marktaandeel steeg met bijna 2% naar 10.7% en Korea’s nummer twee verkocht in Q2 bijna 4 miljoen toestellen meer (30.5 miljoen) dan een jaar geleden.

Rest nog een antwoord op de vraag waarom de Koreaanse fabrikanten het ondanks de crisis zo goed doen. Voor wat betreft Samsung lijkt het er op dat de Koreaanse fabrikant de zoete vruchten plukt van haar strategie van agressieve marketing campagnes voor toestellen zoals de Jét, UltraTOUCH en Omnia i8910HD, gecombineerd met de vele nieuwe toestellen die men de afgelopen maanden in de markt gezet heeft. Daarnaast denk ik dat Samsung nu ook de vruchten plukt van het feit dat men een jaar of twee geleden besloten heeft om vol in te zetten op de jeugd. In de doelgroep van 12 tot 18 jarigen is Samsung in Nederland al geruime tijd de onbetwiste nummer 1. Dat biedt ook prima perspectieven voor de toekomst. Wie vanaf zijn 12e al met een Samsung mobieltje rondloopt en er tegen de tijd dat hij of zij van school komt al zo’n 4 ‘versleten’ heeft zal daarna niet meer zo snel van merk wisselen.

Het succes van LG is iets minder eenvoudig te verklaren. Deze Koreaanse fabrikant heeft in ieder geval het geluk gehad om op het juiste moment (begin 2008) met twee toestellen te komen die ineens razend populair werden, de Cookie en, in iets mindere mate, de Arena. Die toestellen werden geïntroduceerd op het moment dat de drie grote concurrenten, Nokia, Sony Ericsson en Motorola, net even iets minder te melden hadden. Daarnaast doet LG, net als Samsung, het verassend goed in de VS en lijkt het erop dat deze twee Koreaanse fabrikanten samen het verloren marktaandeel van Motorola hebben verdeeld. Nokia en Sony Ericsson doen het traditioneel iets minder in de VS en hebben mijns inziens niet (goed) ingespeeld op het verlies van Motorola.

Kortom, de mobiele markt is ook, of misschien wel juist, ten tijde van de huidige crisis een bijzonder dynamische speelplaats van giganten. Ik ben zeer benieuwd hoe zich dit de komende maanden verder gaat ontwikkelen. Gaat Nokia nog meer verliezen? Zetten de Koreanen hun marktverovering voort? Komen Sony Ericsson en Motorola er in 2010 weer bovenop of worden ze straks ook door HTC en Apple voorbijgestreefd? Kortom, de kristallen bollen van marktanalisten en –voorspellers zullen wel weer overuren gaan draaien. Mobile-Phone-market-Q2-09

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies