Niet in de UK wel in Nederland: Blyk

Vorig artikel Volgend artikel

Vorig jaar kondigde Blyk aan als operator op de Nederlandse markt van start te willen gaan. Bij Blyk kun je gratis bellen en sms'en. Als tegenprestatie luister je als klant naar een reclameboodschap voordat je doorverbonden wordt met het gebelde nummer. Een soortgelijk principe hanteert Vodafone met haar Scherp abonnementen.

Blyk is al actief op de Britse markt. Echter per 26 augustus stopt Blyk met haar activiteiten daar. Het blijkt dat klanten in de UK niet genoeg reageren op de reclames. De vraag is of dat in Nederland wel zo is.

Ruim een week geleden kondigde Blyk aan een deal te hebben gesloten met Vodafone. De partijen zullen de reclameopbrengsten delen in ruil voor toegang tot het netwerk van Vodafone. Het lijkt er dus op dat Blyk op schema ligt voor de introductie in Nederland.

Of de klanten in Nederland wel gevoelig zijn voor de reclame is afwachten. De koopbereidheid van klanten die in eerste instantie al niet betalen voor een dienst lijkt niet al te groot. Dit hangt natuurlijk erg af van de aangeboden reclame. Blyk mikt duidelijk op een jonge doelgroep, waardoor gericht marketen eenvoudig is. Als zij daar bovenop ook op een slimme manier omspringen met het sociale netwerk van de beller is het businessmodel misschien niet helemaal uit de lucht gegrepen. Stel je voor, je krijgt een smsje als een vriend net de N96 gekocht heeft, misschien wil jij er ook wel eentje... of beter een N97.

Harm Aarts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies