De toekomst voor Telco's

Vorig artikel Volgend artikel

Het zijn roerige tijden voor providers. Hun oude businessmodel, het verkopen van belminuten, wankelt. Steeds vaker wordt de belminuut of het smsje verdrongen door een email-bericht of een 'tweet'. De trend is internet en nieuwe toestellen, zoals de iPhone en G1, zijn vaak meer ultraportables dan telefoons. Welke kant zal het opgaan met de providers?

Er zijn mijnsinziens twee keuzes. De eerste is dat ze mobiele internetproviders worden. Net zoals je internetprovider thuis of je gasleverancier zul je weinig contact met hen hebben. De providers worden een doorgeefluik voor een vast bedrag per maand. Er zal voornamelijk geconcurreerd worden op prijs en klantenservice. Andere partijen zullen het communicatie aspect op zich nemen. Google Voice is daarvan een goed voorbeeld.

De andere keuze is interessanter, voor de provider in ieder geval. In dit scenario wordt de provider een contentprovider. Denk daarbij aan de iTunes Store. Vodafone heeft al concretestappen gezet in deze richting met het oprichten van hun eigen app store. Daarnaast biedt Vodafone UK ook een music store aan. Maar ook KPN laat van zich horen. Een tijd geleden lanceerde zij een online back-up service. In dit scenario is veel meer ruimte voor de providers om omzet te genereren.

Om van de huidige providers contentproviders te maken is echter meer nodig dan een app store en een online back-up service. Op het moment worden alle initiatieven gekarakteriseerd door geslotenheid. Apps gekocht in de Vodafone app store werken alleen bij Vodafone klanten. Tethering is niet toegestaan. Dit doet allemaal sterk denken aan bijvoorbeeld Het Net voor 1999. Daarin kreeg je toegang tot het internet maar alleen tot Nederlandse pagina's die van te voren goedgekeurd waren. CompuServe deed iets vergelijkbaars in de US. Deze initiatieven zijn niet voor niets niks geworden. Er werd vanuit het de belangen van het bedrijf gedacht en de klant stond op de tweede plaats. Deze partijen werden dan ook ingehaald door concurrenten die het belang van de klant wel voorop stelden. Willen de providers slagen in een transformatie naar contentprovider dan zullen zij zich dus minder conservatief moeten opstellen.

Hoe het ook gaat uitpakken de consument gaat er voordeel van hebben. De voortschrijdende techniek garandeert meer openheid, met spannende initiatieven zoals FourSquare en onmiddellijk inzicht in je telefoonrekeningen als gevolg. Daarnaast zullen de kosten voor de consument ook drastisch dalen. Gezien de tariefstijgingen van sommige providers de afgelopen weken en maanden lijkt dat misschien nog niet aan de orde, maar er zijn ook al tekenen van een startende prijzenoorlog tussen de Telco's gesignaleerd.

Harm Aarts

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies