T-Mobile klanten krijgen onjuiste rekeningen mobiel data

Ma 13 juli 2009 20:40, Ron Smeets, 8328 views

T-Mobile klanten krijgen onjuiste rekeningen mobiel data

Wellicht weten jullie het nog dat T-Mobile enkele maanden geleden plotseling twee BlackBerry modellen, de Bold en de Curve, een paar dagen uit haar assortiment haalde, of in ieder geval even niet meer verkocht, omdat er administratief-technische problemen opgedoken waren. Klanten met een onbeperkte data-bundel ontvingen namelijk, per abuis, toch een rekening voor 'extra' mobiel dataverkeer. Na enkele dagen werd gemeld dat de problemen verholpen waren.

De vraag is nu of dat ook echt het geval is want ik heb de afgelopen weken en maanden van diverse T-Mobile klanten een vergelijkbaar verhaal gehoord. Overigens gaat het daarbij niet alleen om BlackBerry klanten. Het probleem komt namelijk ook voor bij iPhone abonnees. Hieronder het verhaal van Cowboy Tom die inmiddels ook al enkele maanden met hetzelfde probleem worstelt.

Natuurlijk ga ik T-Mobile om commentaar vragen maar ik zou ook graag van onze lezers horen of dit probleem inderdaad vaker voorkomt.

In februari heb ik een Blackberry Bold aangeschat en vervolgens mijn databundel van T-mobile omgezet van Pocket Internet Totaal naar Instant E-mail, de normale procedure bij de aanschaf van een Blackberry.

Op mijn factuur van 11 maart zag ik echter tot mijn verbazing dat er kosten in rekening werden gebracht voor datagebruik, te weten 5.480 KB (€4,50 excl. BTW). Ik heb vervolgens met de klantenservice van T-mobile gebeld en de instellingen van de Blackberry nog eens goed doorgelopen. Deze stonden allemaal goed wat volgens klantenservice "heel vreemd" was. Vervolgens werd mij verteld dat dit in principe niet meer voor zou kunnen komen. Op 25 maart ontving ik een creditnota van het voornoemde bedrag.

Op 15 april ontving ik wederom een factuur van T-mobile. Hierop werden wederom kosten gerekend voor datagebruik, te weten 10.330 KB (€8,49 excl. BTW). Opnieuw met klantenservice gebeld, zij gaven aan dat het zeer vreemd was, nogmaals de instellingen doorlopen en de mededeling dat dit niet meer voor zou komen. Op 24 april ontving ik voor dit bedrag een creditnota.

Op 12 mei ontving ik opnieuw een factuur van T-mobile. Opnieuw waren er kosten in rekening gebracht voor datagebruik, te weten 6.630 KB (€5,45 excl. BTW). Daarnaast stond de creditnota van 24 april niet vermeld op de factuur. Wederom met klantenservice gebeld, dit bedrag waren zij vergeten om op de factuur te vermelden maar zou wel in mindering gebracht zijn op het factuurbedrag. Dit bleek te kloppen maar hiervoor moest ik zelf mijn bankafschriften na pluizen. Voor wat betreft het datagebruik opperde klantenservice het idee om de bundel tijdelijk uit en direct weer aan te zetten. "Dat lijkt misschien simpel maar wie weet is het de oplossing voor uw problemen, nu zou het echt niet meer mogen voorkomen." Op 15 mei ontving ik van het in rekening gebrachte bedrag wederom een creditnota.

Op 15 juni ontving ik mijn tot nu toe laatste factuur van T-mobile. Opnieuw zijn er kosten gerekend voor datagebruik, te weten 2.760 KB (€2,28 excl. BTW). Omdat ik me langzaamaan groen en geel ergerde aan het continu te moeten bellen met klantenservice heb ik een voorstel gedaan om zowel mij tegemoet te komen als de problemen wellicht op te lossen.

Gezien de problemen namelijk zijn ontstaan na aanschaf van de Blackberry en het switchen van internetbundel leek het mij een goede oplossing en tegemoetkoming om mij nu al een nieuw toestel te laten uitzoeken en weer te switchen naar Pocket Internet Totaal. Normaalgesproken kom ik pas aanstaande november in aanmerking voor een nieuw toestel. Na meerdere telefoontjes met klantenservice en de klachtenafdeling van T-mobile hieromtrent kreeg ik echter te horen dat dit niet mogelijk is. Ik dien gewoon mijn contract uit te zitten en er genoegen mee te nemen dat zij het probleem niet opgelost krijgen. Dat kost mij iedere keer tijd en ergernis door naar klantenservice te bellen.

Ik heb met T-mobile tot afgelopen maart niets dan goede ervaringen gehad, maar als een oplossing of tegemoetkoming uitblijft, stap ik na afloop van mijn contract over naar een andere provider.


  • Reacties (22)
  • Nieuws
  • Tell-a-cowboy

Reacties (22)

 

    • GeNeRaL
    • Mon 13 Jul 2009, 21:43

    Ga eens na een shop toe. ALLEEN maar goede ervaringen. Tevens vind ik de laatste alinea niet thuis horen als zijne "nieuws" maar das mijn mening.


    • Cowboy Tom
    • Mon 13 Jul 2009, 22:55

    Ik ben hiervoor (tot dusverre) 1 keer in de shop geweest. Misschien had ik de verkeerde medewerker te pakken maar ik kreeg het advies mee om met klantenservice of de klachtenafdeling te bellen. Dat leverde zoals gezegd geen resultaat op. Ze blijven weigeren om mij tegemoet te komen en het devies luid om mijn contract maar uit te zitten en er genoegen mee te nemen dat zij de problemen niet krijgen opgelost, ondanks de herhaaldelijke belofte dat het probleem opgelost zou zijn.

    De post die Ron aanhaalt waarin vermeld wordt dat het probleem zou zijn opgelost verbaast me hierdoor des te meer; mij werd continu verteld dat het een vreemd en uniek probleem was maar blijkbaar was het een bekend probleem in januari.

    Ik ben er de persoon niet naar om T-mobile zwart te maken, zoals gezegd; tot afgelopen maart ben ik een heel tevreden klant geweest. Echter vind ik het heel zwak dat ze het probleem niet kunnen oplossen en dat ze bovendien ook weigeren om een alternatieve optie aan te bieden in de vorm van het 4 maanden eerder verstrekken van een nieuw toestel.

    Zeker gezien de hoge klantwaarde die ik bij T-mobile heb opgebouwd vind ik dit een beetje een teleurstelling; wat ze in feite zeggen is: "Wij kunnen het niet maken, leef er maar mee". En ja - ze crediteren alles netjes maar wel pas als ik eerst een halfuur wachtkamermuziek heb geluisterd om vervolgens weer te horen hoe vreemd het wel niet is en dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen. Dat ben ik ondertussen wel een beetje beu.


    • younes
    • Mon 13 Jul 2009, 23:21

    is Het niet "ONJUISTE"...dat was ook onjuist..:P


    • Ron Smeets [website]
    • Mon 13 Jul 2009, 23:55

    @GeNeRal
    Een organisatie met 100% tevreden klanten bestaat niet.

    Het geven van een mening mag best. Dat doen we voortdurend als we reviews schrijven, toch?>


    • GeNeRaL
    • Tue 14 Jul 2009, 00:19

    :)Ben ik wel met je eens maar het moet wel objectief zijn/blijven. Ik heb zelf geen T-M. Maar er kan nl bij elke provider wel wat gevonden worden,denk aan het laatst bekend gemaakte prijsstijging bij KPN....

    Ik heb door mijn werkzaamheden veel met dit "soort" rare dingen te maken, dat het vaak een software matige instellingen is. Je kan nu niet alle klanten / medewerkers over één kam scheren, maar veel klanten zitten vaak te "prutsen" aan hun instellingen. (niet dat jij dat gedaan hebt) Anderzijds ben ik het met je eens dat een medewerkers wel eens verder mag kijken dan hun neus lang is. Nogmaals ik heb een ietswat andere visie. En Ron je hebt gelijk 100% tevreden bestaat niet. Het gaat er mij om hoe het in het redelijke opgelost wordt. Vaak is het zo dat een CS medewerker, afhankelijk is van meerdere afdelingen. En kan soms net dit soort vreemde verschijnselen niet direct zelf oplossen omdat niet niet hun macht ligt.


    • Ron Smeets [website]
    • Tue 14 Jul 2009, 01:25

    Kan zijn, maar feit is wel dat ik dit (en vergelijkbare) verhaal met TMo in de 'hoofdrol' al meerdere keren tegengekomen ben.

    Software instellingen? Dat is bij de meesten allemaal gecontroleerd. Laten we de reactie van TMo maar eens afwachten en kijken of nog meer klanten zich melden.

    Begin dit jaar (zie linkjes) heeft TMo ook problemen gehad hiermee. Ik hoor diverse verhalen over mogelijke oorzaken (los van gebruikersinstellingen). Voordat ik daar iets over ga roepen of schrijven wil ik toch eerst met Tmo gesproken hebben.

    Daarnaast geeft Tom zijn objectieve mening als klant van TMo. Ik zou ook een overstap overwegen, ongeacht welke provider ik heb.


    • Pieter13
    • Tue 14 Jul 2009, 07:51

    Ik ik hoop niet GeNeRal ooit als medewerker in een winkel tegen te komen. Totaal de verkeerde instelling. Een glas is altijd halfvol.


    • Ilyas
    • Tue 14 Jul 2009, 10:42

    Zelf werkende bij een telecom winkel als verkoopmedewerker. (Winkel niet van belang)geen Provider maar meerdere providers in aanbod.

    Over dit probleem heb ik wel een of ander te vertellen. T-mobile word vaker benoemd als een zwakkere telecom aanbieder. Meeste klanten zijn tog tevreden met T-mobile. Ik zou zeggen ieder zijn eigen ervaringen.

    In de winkel krijg je vaker met zulke problemen te maken. Niet alleen bij T-mobile zijn zulke problemen. Echter meerdere providers vinden het leuk om een groter bedrag te incasseren dan zij zouden moeten incasseren. Regelmatig bij HI,Vodafone en bij T-mobile zijn deze bekend. Tuurlijk word het bedrag achter af verrekend met de volgende factuur.

    Terug op de BlackBerry. Toestel heeft pushmail en dat kan de boosdoener zijn geweest. Omdat het constante zoek instelling heeft voor mailtjes te checken. Fair use zijn de voorwaarden bij de meeste providers. Dus 10x het gemiddelde van een persoon die internet op mobiel gebruikt in nederland.

    Klanteservice van meerdere providers kunnen helaas niet alle technische diensten na checken. Wel kunnen ze in facturen kijken en proberen problemen te verhelpen. En wat GENERAL ook zegt: Nooit 100% tevreden klanten. Dat kan gewoon niet...


    • Tea Mobile
    • Tue 14 Jul 2009, 11:58

    Dit is niet een T-Mobile probleem, maar een software probleem in de Blackberry.

    Om dit op te lossen:
    - APN ‘internet’ uitschakelen in de TCP/IP-instellingen.
    Dit doet de klant via 'Blackberry Menu' -> 'Opties' -> 'Geavanceerde opties' ->’TCP/IP’.
    Hier moet de klant ‘Enable APN ‘internet’ ‘ uitvinken!


    • Cowboy Tom
    • Tue 14 Jul 2009, 16:23

    @Tea Mobile;

    Dit heb ik na de allereerste verkeerde factuur doorgelopen met klantenservice, zonder enig resultaat.


    • Tea Mobile
    • Tue 14 Jul 2009, 19:30

    @Tom
    Controleer de browser-instellingen:
    Deze kunnen foutief ingesteld staan op 't-Zones', maar deze moeten ingesteld worden op 'Web 'n Walk'.
    Dit doe je via 'Blackberry Menu' -> 'Opties' -> 'Geavanceerde opties' -> 'Browser'.
    Selecteer hier bij Standaardconfiguratie van Browser: 'Web 'n' Walk browser'.

    Selecteer bij Standaardconfiguratie MDS Browser: 'Web 'n' Walk browser'.
    Selecteer bij Standaardconfiguratie WAP-Browser: 't-Zones.'


    • gsm freak
    • Tue 14 Jul 2009, 20:25

    Heb onlangs een htc magic gekocht en direct getest, maar meegenomen naar spanje op reis , blijkt dat ik op mijn pay&go (proximus ) kaart zo maar eventjes meer dan 66€ kwijt gespeeld en heb zelfs niet eenmaal gebeld .
    Wordt nog onderzocht bij proximus maar zeggen wel dat het niet mogelijk is van z'on verbruik op amper enkele dagen .
    Heb ook verder onderzoek gedaan en blijkt dat de magic continu op het internet zit zonder het zelfs te vragen .
    Heb dan maar de 3G uitgeschakeld en blijkt dat het nu over is .


    • Tom Haagmans [website]
    • Tue 14 Jul 2009, 23:13

    @ Tea Mobile;

    Bedankt voor het advies, maar ook deze instellingen ben ik met klantenservice doorgelopen. Dat mocht niet baten. Ook de bundel aan- / uitzetten heeft niet geholpen, in feite blijven ze melden dat met de juiste instellingen op het toestel en de juiste instellingen in hun systeem (met andere woorden: de huidige situatie) het probleem niet zou kunnen voorkomen. En dat doet het dus toch, nog steed..

    Heeft iemand trouwens enig idee of het niet mogelijk is om T-Mobile nalatigheid, incompetentie of iets dergelijks ten laste te leggen en het contract te ontbinden? Dat het vergoed wordt is 1 ding maar lost het probleem niet op en blijft mij de 'last' geven dat ik mijn factuur goed in de gaten moet houden en telkens met klantenservice moet bellen. Ik vind daarom dat T-Mobile niet datgene waarmaakt wat ik van ze verwacht; ik heb toch niet voor niets een flat rate databundel?

    Daarnaast zit ik met de mate van het gebruik volgens mij ver onder de norm van 10x het gemiddelde. Zo niet, dan lijkt mij dat klantenservice mij dit ook inmiddels had aangegeven in plaats van te stellen dat het een technisch probleem is.

    Ik gebruik mijn Blackberry daarnaast niet als modem of andere rare fratsen.


    • Wessel
    • Wed 15 Jul 2009, 09:06

    Ik heb met T-Mobile bij verlengingen van mijn sim-only abbonement dezelfde ellende gehad, tot 3x toe in 8 jaar nu. Een keer heb ik zelfs, 3 maanden lang, rekeningen van honderden euro's gehad. Werden overigens wel weer keurig gecrediteerd, maar ik had ze op het moment dat ik erachter kwam (net voor de derde rekening) dus al wel betaald.

    Tegenwoordig zie ik steeds het bedrag voor kosten buiten de bundel oplopen maar dat word op de rekening daarna weer gladgestreken. Lijkt er dus op dat er nog steeds bepaalde administratieve handelingen bij T-Mobile gewoon slecht voor elkaar zijn. Mijn papieren rekeningen kloppen gewoon, maar op de "my-tmobile" site hoef ik echt niet te kijken, er klopt niks van.


    • Tea Mobile
    • Wed 15 Jul 2009, 12:00

    @Wessel
    online gegevens voor nog komende facturen zijn dan ook een indicatie.


    • MxMayne1
    • Tue 21 Jul 2009, 15:01

    @Tom
    TM heeft wel een clausule in de AV staan mbt slechte ontvangst. Als je kunt aantonen dat je 0 bereik hebt met TM mag je je contract laten ontbinden. Helaas wel een lastig/tijdrovend klusje. Met het resultaat dat je voortaan geweigerd word als je een nieuwe abo wil afsluiten.

    Je zou het juridisch kunnen aanvechten, je staat volledig in je recht. Echter met zeer waarschijnlijk dat je niet meer als klant word geaccepteerd. En sinds alle providers hun gegevens delen heb je kans dat je bij andere providers ook geweigerd wordt.


    • Sam [website]
    • Wed 22 Jul 2009, 10:48

    Goede post Ron en ook enkele goede reacties.
    Met T-mobile nooit slechte ervaringen gehad. Maar heb wel even de facturen gecontrolleerd. Blijkt dat ik dus ook extra data verkeer betaal. Ongeveer dezelfde bedragen als Ron beschrijft. Steeds zo'n 4000 extra kb.
    Wat ik niet netjes vind, ook al is het maar centenwerk, zijn die luttele kb's die in rekening worden gebracht voor de t-zones. Ja, de pagina ingesteld door T-Mobile zodra je de BlackBerry browser opent. Niet fraai.


    • Tom Haagmans
    • Wed 22 Jul 2009, 15:47

    @MxMayne1

    Ik heb in ieder geval een brief verstuurd en wacht daarvan het resultaat even af. In de brief gaf ik ook al aan dat ik indien zij met een passende oplossing komen ik het juridisch loket en/of de OPTA inschakel.

    Mocht het inderdaad tot een juridische procedure komen en ik vervolgens bij een andere provider niet als klant geaccepteerd worden, zal ik de nieuwe provider om een geldige reden vragen en indien nodig ook die weigering juridisch aanvechten.

    Wel vind ik het belachelijk dat een en ander zo veel moeite moet kosten, gewoon 'klantgerichte service' is blijkbaar toch zeldzaam tegenwoordig.


    • Dorus
    • Thu 23 Jul 2009, 14:43

    Bovenstaandverhaal komt me erg bekend voor! Ik ben al jarenlang naar volle tevredenheid klant, maar loop nu tegen hetzelfde aan. 29 mei heb ik mijn pocket internet totaal bundel die ik gebruikte bij mijn tytnII omgezet in een instant email bundel voor gebruik bij mijn blackberry bold. Op de factuur van juni verscheen echter een post van ruim 37 euro voor internetgebruik. Het bekende verhaal: gebeld, teruggebeld, instellingen doorgenomen (APN,en browser) en kosten vergoed. Nou...kan gebeuren, ik ben verder tevreden. Wat schetst echter mijn verbazing nu ik vandaag de factuur van juli zie...weer kosten, wel wat minder, maar toch... afgeboekt.
    Wederom met CS gebeld, instellingen doorgenomen en bevestigd gekregen dat dit niet goed is en dat ze gaan crediteren en uitzoeken.
    Een kwartier later word ik gebeld met de melding dat de oorzaak kan zijn: gebruik van SIM in ander toestel (niet het geval) en tethering (gebruik toestel als modem, ook niet het geval).

    Nu kom het: er wordt geopperd dat ik wellicht zelf software heb gedownload die (ik citeer:) "niet door T-Mobile wordt ondersteund". M.i. grote flauwekul! Ik betaal voor een dataverbinding, dan is het toch aan mij om mijn software te kiezen? Nu had ik al eens gekeken of er een verband staat tussen met Ubertwitter verzonden foto's en de specificatie op de factuur, maar dat blijkt niet het geval.
    Maar hoezo moet T-mobile mijn software ondersteunen? Staat dat in de voorwaarden? Op mijn vraag of ze een lijst met ondersteunde software konden verstrekken kon uiteraard niet worden geantwoord. Nu kan ik me ook voorstellen dat de overigens uitermate vriendelijke CS medewerkster ook weer afhankelijk is van de 'data-afdeling'of andere blackberry specialisten. Ik word vandaag teruggebeld als het goed is….

    Komt iemand dit verhaal bekend voor?


    • Henk-Jan van der Klis [website]
    • Thu 22 Oct 2009, 10:34

    Deze berichten komen me bekend voor. Ik heb sinds juni ook diverse keren met T-Mobile aan de lijn gehangen om de extra in rekening gebrachte dataverkeer kosten terug te krijgen.

    Instellingen zijn gecontroleerd. APN moet inderdaad uit staan. Aangezien ik de laatste keer dataverkeer in rekening gebracht kreeg op momenten dat ik in de auto zat, kon ik apps als twitter client, IM clients, etc. uitsluiten en kwam ik uit bij Google Maps die z'n Latitude locatie wilde delen. Ik heb Google Maps verwijderd.

    Met de installatie van de Soocial client (die expliciet wel via APN wil communiceren) heb ik zojuist een uitdaging bij de bouwers neergelegd.


    • Dennis
    • Tue 3 Nov 2009, 09:39

    Weer data problemen. Na al eerdere andere problemen zijn de laatste 2 mnd ook kosten in rekening gebracht. Alle instellingen zijn in de shop gecontroleerd en heb al meerdere keren contact gehad met tmobile. Probleem gaat van de een naar de ander zonder dat iemand echt met een oplossing komt.

    Menverteld dat het een bekend probleem is en maar 1 x mag crediteren, ondanks dat alles nagekeken is is er geen verandering en ik ben niet van plan te betalen voor hun probleem.
    Zelfs cs die instructie's hebben over de BB komen er niet uit omdat de BIS en BES verschillende schermen/instellingen hebben en niet alles is te veranderen.

    PHHHHH


    • jeffrey
    • Thu 4 Mar 2010, 10:09

    voor mij het zelfde probleem, maar de kosten bedragen iedere x tussen de 20-30 euro..

    en al tig keer gebelt met klantenservice en zij geven ook aan dat hun een zogenoemde"storing"in het systeem hebben, als je een storing in je systeem hebt met extra kosten mogen zij het je toch niet in rekening brengen..zonder enig over mijn bel/sms bundel heen te zitten geeft t-mobile tot nu toe elke maand nog extra kosten...
    ergernis en irritatie.....!!!

    betaal je rekening niet om dat je er niet mee eens bent? wordt je gelijk afgesloten.. en wat kan je er tegen doen.. niks.. je moet er maar te vreden mee zijn..

    Althans conclussie... ZEER ONTEVREDEN OVER T-MOBILE!

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond



  • MB Wennen van KPN
  • T-Mobile 'Altijd Samen' Gouden Loeki
  • Google Maps downloaden
  • Live Angry Birds in Barcelona
  • T-Mobile SideKick 4G demo
  • Honeycomb op T-Mobile G1
  • T-Mobile G2 (HTC Desire Z) op 1.8GHz
  • Vergelijkende reclame: T-Mobile 4G vs AT&T 3G

Reviews

  • Review: Nokia Lumia 800 en Nokia N9 Toestellen

    De Nokia N9 en Lumia 800 lijken veel op elkaar. Een vergelijkende review is dus zeker relevant.

  • Abo's in Nederland nog steeds goedkoper dan bij onze 'buren' Nieuws

    Hoe verhouden de kosten van mobiele abonnementen in Nederland zich tot die bij onze buurlanden. Een vergelijking


Poll

Waarom zijn Sony (Ericsson) toestellen geen succes (meer)?

Top 5 toestellen



Nieuw!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de MC nieuwsbrief:

DC Mobile

Zoeken

 

Contact met MC


My BlogLog

MC Foto's

  • Radar-Lumia-800-Wit-Test-a1-Foto-Lumia
  • 3-Foto-Lumia2-Foto-Lumia
  • 4-Foto-Lumia7-Foto-Lumia
  • 5-Foto-Lumia6-Foto-Lumia
  • 6-Foto-Radar4-Foto-Radar

MC op Flickr

Subscribe with Bloglines Add to Google
RSS Feed


© 2012 Mobilecowboys.nl - All Rights Reserved - All views and opinions expressed are those of the authors of Mobilecowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap