Keynote Google CEO: Bouwen aan "internet van de toekomst"

Vorig artikel Volgend artikel

Naast Android en nieuwe zoekfuncties, had de Google CEO (Eric Schmidt) het gisterenavond tijdens zijn keynote ook over Google's Fiber to Home project. Hij kalmeerde de menigte over de zogezegde expansiedrift. Schmidt benadrukte (ook tijdens de vragenronde) dat de internetreus niet met mobiele operators wil gaan concurreren. Hij zet wel vol in op zoek advertenties, gezien de mobiele markt momenteel in een sterke groeifase zit: "Google profits of the worldwide broadband acceptance, in mobile and fixed networks".

Glasvezel en draadloos
Google wil meebouwen aan het "internet van de toekomst" en startte een project om een half miljoen Amerikanen van bliksemsnel glasvezelinternet te voorzien aan een snelheid van 1 Gbps. Het bedrijf beschikte enkele jaren over een aardig glasnetwerk tussen zijn tientallen verschillende datacenters, maar stort zich nu op glasvezel tot aan huis (Fiber to the Home).

Ook investeert de zoekmachine in wireless, zoals de Amerikaanse WiMAX-aanbieder Clearwire. In tegenstelling tot concurrent Intel stapt Google hier zelf in de markt. Zo biedt het al sinds 2006 gratis wifi in de Amerikaanse stad Mountain View waar het hoofdkwartier is gevestigd. Verder heeft het bedrijf eerder een bod uitgebracht op radiofrequenties voor mobiel breedband, om de markt aan te jagen.

Geen access provider
Google wordt in eerste instantie geen access provider, maar zal zijn netwerk tegen marktconforme prijzen openstellen voor internetproviders. “We gaan niet investeren in een grootschalige infrastructuur. Dat is een vrij harde markt en één waar we niet genoeg voor zijn geoptimaliseerd”. Google zal zich vooral bezig houden met zoek advertenties en met software voor het bedrijfsleven.

Om “Fiber to Home” te realiseren nodigt het bedrijf overheden en burgers uit hun gemeente aan te melden voor het project. Eind maart beslist Google waar het zijn supersnelle glasvezelnetwerk zal uitrollen. In eerste instantie ligt het doel tussen de 50.000 en 500.000 consumenten.

Open toegang
Google experimenteert momenteel met gigabit snelheden voor de end-users. "We willen zien wat ontwikkelaars en gebruikers kunnen doen met ultrahoge snelheden, zoals het maken van een bandbreedte slurpende "killer apps" en andere diensten of gebruik die we ons nog niet eens kunnen voorstellen."

Om ter snelste
Het bedrijf ontplooit de laatste tijd steeds meer initiatieven om"het web sneller te maken". De browser Chrome speelt daarin een belangrijke rol, maar ook een eigen DNS dienst die in december in werking trad.

Inkomsten vooral via zoekadvertenties
Het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de advertenties. Daarvoor ziet Google een verschuiving naar de mobiele markt. In sommige ontwikkelende markten komt nu meer dan de helft van de zoekopdrachten vanaf mobiele telefoons, vertelt Schmidt. Google ontwikkelt nieuwe diensten en producten voortaan eerst voor mobiel, vanwege de grotere groeipotentie op die markt.

Symbiose
"Wij hebben een geavanceerd netwerk nodig voor security en voor load balancing." Hij ontkent ook de idee dat de internetreus met telecomdiensten als Google Voice belminuten van de mobiele operators wil stelen.

SDC12100
Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies