De mobiele sociale gebruiker centraal

Vorig artikel Volgend artikel

Na 2 dagen Mobile World Congress 2010 wordt steeds meer duidelijk van alle mobiele strategieen die we de komende jaren zullen zien verschijnen.

Zowel de telecom, software als hardware leveranciers lijken zich meer bewust van de rol die ze in de vorm van mobieltjes in het sociale leven van de consument speelt. Niet alleen de mooiste features maar vooral ook integraties met sociale netwerken worden gepresenteerd hier in Barcelona.

Een aantal voorbeelden: Gisteren was de presentatie van de Windows Phone 7 series. Het is compleet opnieuw opgebouwd en heeft integraties met andere Microsoft platformen zoals Xbox live en MSN Live. Hiermee komt het sociale componenten meer centraal te staan.  Vodafone is een telecom provider die met hun Vodafone Live platform ook een sociaal component probeert neer te zetten voor haar gebruikers. Op deze beurs gaat overigens meer aandacht van Vodafone naar hun developer contest. Een goede manier om derde partijen verder te laten bouwen aan je platform..

HTC presenteerde vandaag drie nieuwe telefoons. Dat was natuurlijk belangrijk maar... opvallender was dat er ruime aandacht werd gegeven aan het vernieuwde gebruikers software "HTC Sense" genaamd. Die is veel meer dan voorheen ingesteld op "always-on" en verbonden zijn met je sociale netwerken op alle mogelijke manieren. Met hun nieuwe besturingssysteem werkt het naar een socialer karakter van HTC. Een voorbeeld is de integratie van veel sociale netwerken in Sense, daarmee wil men de gebruiker makkelijker onderdeel laten zijn van de "connected en social" beleving. Het sociale karakter van HTC in algemene zin wil men laten blijken uit het stiller worden van je ringtone als de telefoon in beweging komt wanneer er gebeld wordt.

Ja zelfs Google, hier ook aanwezig in de vorm van hun CEO Eric Schmidt, Hij predikt mobiel en social als de belangrijkste focus voor hun bedrijf vanaf nu en dat is voor een bedrijf met de grootte en bereik als Google een belofte voor de toekomst.

Bij alle namen valt weer op hoe gesloten de systemen wel blijven ondanks de toenemende sociale focus. Content kan wel worden toegevoegd aan de profielen op een HTC, Windows of Google Nexus maar data verrijken en terugposten richting bijvoorbeeld een Facebook is, zover ik kan overzien hier op de beurs, (nog)niet mogelijk.

De mobiele industrie heeft, ondanks een stap voorwaarts, nog altijd moeite heeft met het vrij(er) laten van hun krampachtige beheersing van de klant. Met de groeiende commoditization(neutralisering van mobiel netwerk toegang tegen een vast tarief) wordt het in mijn opinie moeilijker voor telecom providers om hun traditionele beheersrol te houden. Mobiele handset leveranciers kiezen op basis van een software provider steeds meer hoe het consumenten diensten kan leveren evenredig of beter dan de Telecom industrie. Ondertussen komen partijen als Google maar stiekem ook Puma op diezelfde markt en veranderen de regels van het spel.

Misschien ben ik te negatief voor nu. Ik zie toch echt te weinig actie met een open karakter en vrije bepaling van de manier waarop de gebruiker omgaat met jouw of andere diensten. De 'lock-in' positie wordt steeds weer te makkelijk ingezet. Morgen op dag drie toch maar eens op onderzoek uit om te zien of deze strategie nog wordt onderkend en/of niet.

Mark de Kock

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies