Wordt Apple de redding van TomTom?

Vorig artikel Volgend artikel

Deze week maakte Apple bekend dat de fabrikant nauw gaat samenwerken met TomTom ter vervanging van de (gratis) Google Maps navigatie. TomTom gaat de kaarten en navigatiesoftware leveren voor toekomstige iPhone's en iPad's.

Voor Apple een belangrijke stap op zo van Google 'af te komen' en voor TomTom een kans om zich ook de komende jaren te verzekeren van een belangrijke positie in de (mobiele) navigatiemarkt.

Het ging al een tijd lang niet echt goed bij TomTom. Sinds de introductie van (gratis) gesproken navigatie, ruikm 2 jaar geleden, op smartphones kelderde de verkopen van 'losse' PND's en ook de waarde van TomTom. De Nederlandse fabrikant heeft in de jaren daarna met alle macht geprobeerd om een voorsprong te kunnen behouden op de goedkopere concurrentie. Diensten als Live Services (verkeers informatie en dergelijke) zorgden er echter niet voor dat TomTom een 'household' merk kon blijven.

De deal met Apple betekent dat TomTom's kaarten en navigatiesoftware de komende jaren op vele tientallen miljoenen iPhones en iPads zal verschijnen. Apple verkoopt haar smartphone en tablets namelijk als warme broodjes. Wordt dit dan de redding voor TomTom? Het zou zo maar kunnen! De koers van TomTom zit in ieder geval al stevig in de lift sinds de aankondiging van Apple. Wat denken jullie?

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies