Gratis Nokia Maps versus de (duur) betaalde concurrentie

Vorig artikel Volgend artikel

Vanaf nu kan bijna iedereen met een Nokia die voorzien is van een GPS ontvanger en het Symbian S60 besturingssysteem gratis gebruik maken van de nieuwe Nokia Maps met Turn-by-Turn (gesproken) navigatie. Yup, Nokia heeft, nadat Google dat in Amerika al deed, nog maar eens een flinke knuppel in het hok van de TomTom's, Garmin's en Mio's van deze wereld geworpen met als directe gevolg dat de koers van het aandeel TomTom vlak na de aankondiging van de Finnen (wederom) onderuit ging.

Vanmiddag ben ik op pad gegaan met een Nokia E72, N97, een TomTom GoLive 950 en Mio Spirit 300 om te zien of de gratis Nokia Maps Navigatie op kan tegen de (duur) betaalde varianten van de concurrentie ;-) Een kleine kanttekening moet ik bij deze opmerking natuurlijk wel maken want hoewel Nokia Maps nu gratis is moet je voor de gemiddelde Nokia Smartphone natuurlijk wel nog de nodige Euri neertellen. Maar met de gratis Navigatie software (en kaarten) hoef je in ieder geval niet meer 'dubbel' te betalen.

Algemeen

Laat ik beginnen met iedereen even te herinneren aan mijn eerdere artikel over Navigeren met je mobieltje uit September 2008. Mijn conclusie toen was dat de meeste mobiele telefoons nog enkele irritante nadelen hadden zoals het verliezen van de GPS-fix tijdens het rijden, een te laag geluidsniveau van de externe speakers voor de gesproken navigatie, het ontbreken van verkeersinfo en natuurlijk de (extra) kosten voor de navigatielicentie. Dat laaste probleem is sinds vandaag, voor Nokia gebruikers, dus al opgelost. En dat is voor veel gebruikers natuurlijk al een heel belangrijk voordeel. Nu maar eens kijken of de rest na bijna anderhalf jaar ook beter geworden is.

Goed, ik stapte vanmiddag dus in mijn auto met, zoals gezegd, vier Navigatiesystemen, twee van Nokia (de E72 en de N97 en twee van TomTom en Mio. Helaas had ik alleen voor de laatste twee een zuignap met houder om op de voorruit te bevestigen dus moest ik een beetje improviseren (en rustig rijden ;-)) Maar daar hebben we natuurlijk wel meteen al een klein nadeeltje van de mobiele navigatie oplossingen. Nou ja, nadeel... Je kunt nu natuurlijk gemakkelijk een klein deel van het geld dat je bespaart op de kosten voor de navigatielicentie gebruiken voor het kopen van een (universele) houder voor je Nokia toestel, toch? Navigatie-Test-b

De bediening van de nieuwe Nokia Maps applicatie is, vergeleken met anderhalf jaar geleden, een heel stuk gebruiksvriendelijker geworden. Persoonlijk vond ik de bediening van de applicatie op de N97 nog het fijnst vanwege de Touchscreen optie. Daarnaast heeft de N97 ook een iets groter display en dat is, als je een 4.5 inch TomTom gewend bent, ook weer een voordeel. Qua extra functie's heb je bij de nieuwe Nokia Maps ook niets te klagen. Verkeersinfo, het Weer en diverse kaartweergaves zijn allemaal standaard aanwezig. Daarnaast kun je ook route's met meerdere tussenstops plannen. Enfin, de meest belangrijke functies zijn dus op alle vier de toestellen aanwezig. Waar ik echter bijzonder over te spreken ben is de aanwezigheid van de voetgangers navigatie functie in Nokia Maps. Dat ontbreekt bij de TomTom. De goedkopere Mio heeft dat dan wel weer aan boord en ook met aangepaste kaartinfo (inclusief voetpaden en dergelijke).

Gebruik en prestaties

Wat betreft de gebruiksvriendelijkheid wint de TomTom, mede dankzij het feit dat je een afstandsbediening kunt gebruiken, het nog wel van de Nokia's, maar de Mio is geen partij voor de Finse Smartphones. Natuurlijk maakt het feit dat zowel de E72 als de N97 een fysiek qwerty toetsenbord hebben wel wat uit, in positieve zin. Het handmatig invoeren van bestemmingen gaat dus het makkelijkst op de Nokia's, kort gevolgd door de TomTom met de Mio op iets grotere afstand.

Ik heb vervolgens op alle vier de toestellen dezelfde route gepland. Niets vreemds, gewoon een adres op zo'n 40 kilometer rijden van het startpunt. In de N97 zat een SIMkaart met internet abonnement. In de E72 had ik een prepay SIMkaart van Vodafone gestopt met €20,34 an beltegoed. Natuurlijk is het niet verstandig om Nokia Maps te gebruiken op een toestel voorzien van een prepay kaart, vanwege de datakosten, maar ik wilde gewoon weten wat een gemiddeld ritje kost. Trouwens, als je in het buitenland gaat navigeren, waar je het datagebruik van je mobiele internet abonnement sowieso apart moet afrekenen, en dat kan heel duur worden als je een paar weken op vakantie gaat, dan biedt Nokia Maps ook de mogelijkheid om de kaarten op het toestel zelf te installeren. Op dat moment gebruik je helemaal geen 3G dataverkeer.

Het berekenen van de route duurde, verassend genoeg, het langst op de TomTom en Mio. OK, de TomTom bekijkt bij het berekenen ook direct de verkeers situatie dus dat kan iets langer duren. Feit is dat beide Nokia toestellen dus voldoende rekenkracht hebben. Ik kan me herinneren dat dit anderhalf jaar geleden ook anders was. Toen duurde het berekenen van een route soms wel enkele minuten.

Tijdens het rijden viel mij op dat zowel op de N97 als de E72 de GPS fix voortdurend gehandhaafd bleef. Geen punten meer waarop de navigatie ineens dacht dat je naast de weg beland was en zo, iets dat bij de oudere versie ook nog wel eens wilde gebeuren wat vooral irritant was voor gebruikers die niet zo goed bekend zijn op de route waar ze rijden en moeite hebben met kaartlezen (nee, ik heb het niet alléén over vrouwen ;-))) Weer een punt waarop de betaalde TomTom en Mio geen voorsprong meer hebben op de gratis concurrentie van Nokia. Navigatie-Test-T

Onderweg naar mijn bestemming ben ik bewust enkele keren van de route afgeweken om te zien hoe de verschillende toestellen presteerden bij het berekenen van nieuwe route's tijdens het rijden. Ook hier deden de twee Nokia's het zeker niet slechter dan de TomTom en de Mio. De aanwijzingen waren luid en duidelijk te horen doordat het geluidsniveau van de externe speakers van zowel de E72 als N97 luid genoeg ingesteld kon worden. Uiteindelijk, na ruim 50 minuten, arriveerde ik op de plaats van bestemming. Niet zo gek met vier navigatiesystemen aan boord. Da's één meer dan het gemiddelde lijnvliegtuig ;-))

Het ritje, over zo'n 50 kilometer, had het prepay tegoed van mijn Vodafone SIMkaart met €2,60 doen afnemen. Hoeveel data precies verbruikt werd kan ik helaas niet met zekerheid zeggen. In de Nokia Maps applicatie stond de teller op ruim 700Kb, maar gezien het prepay datatarief (€0,05 per 20Kb) zou er dus zo'n 1040kB data verbruikt moeten zijn. Ik heb onderweg niet gebeld en er was ook geen email account actief.

Op de terugweg ben ik eerst Duitsland in gereden en heb ik vervolgens de Navigatie op de E72 weer geactiveerd. Je krijgt dan netjes een melding dat het datagebruik buiten je eigen netwerk voor extra kosten kan zorgen. Vervolgens kun je zelf kiezen of je al dan niet wilt gebruik maken van de navigatie functie. Enfin, omwille van deze test heb ik dat dus wel gedaan. Na ruim een half uur en 35 kilometer rijden kwam ik weer in Nederland. Vreemd genoeg gaf de E72 aan dat er slechts zo'n 41Kb aan data verbruikt zou zijn. Toch was het prepaid tegoed inmiddels gezakt naar €13,11 ofwel het ritje door Duitsland kostte mij €4,63. Teruggerekend naar Kb's zou dat neer moeten komen op ca. 617Kb.

Zoals gezegd, het is natuurlijk niet verstandig om mobiel te navigeren met online kaartinfo als je alleen een prepay kaart hebt, maar bovenstaand rekensommetje geeft je in ieder geval een beetje een beeld van wat het je zoal zou kosten. Navigatie-Test-c

Conclusie

Tja, zoals ik in de inleiding al schreef. Nokia heeft met de beslissing om de gesproken Navigatie functie voortaan gratis mee te leveren op hun Symbian S60 Smartphones een flinke schok toegebracht aan de producenten van betaalde navigatiesystemen zoals TomTom, Garmin en Mio. Op die hoofdkantoren zullen vandaag wel enkele meetings ingelast zijn ;-)

Natuurlijk is mijn drie uur durende test nog niet zo diepgaand dat ik alle ins- en outs van de nieuwe Nokia Maps al op mijn duimpje ken, maar de ervaring, zeker vergeleken met die uit mijn eerdere test van anderhalf jaar geleden, is bijzonder positief. Het wegvallen van de kosten voor de applicatie en kaartinfo is al een zeer belangrijk argument, maar de verbeterde gebruikservaring, dito User Interface en extra features zorgen ervoor dat Navigeren op een Nokia Smartphone nauwelijks nog nadelen heeft ten opzichte van de (duurdere) concurrenten. Mochten jullie er toch een paar willen horen, dan zijn de nauwkeurigheid van de verkeersinformatie en het ontbreken van rijstrookbegeleiding de enige twee die ik kan bedenken. De beperkte accuduur is bij de N97 ook een nadeel, maar daar hebben de TomTom en Mio ook last van.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat daarbij uit naar de N97 vanwege zijn grote scherm en touchscreen bedieningsoptie. De E72 heeft weer het voordeel dat de accu véél langer meegaat, maar in beide gevallen is het aan te raden om, als je de toestellen gebruikt om te navigeren, een autolader aan te sluiten zodat je ook op de plek van bestemming nog voldoende accucapaciteit over hebt om dat te doen wat je normaal met een mobiele telefoon doet ;-)

De voor- en nadelen (score)
Nokia N97 met Nokia Maps (9.0)
+++ Zeer gebruiksvriendelijke Navigatie applicatie
+++ Gratis
++ Veel opties (verkeersinfo, weer, routeplanner)
++ Touchscreen bediening
++ Groot display
++ Voetgangersnavigatie
+ Qwerty toetsenbord
-- Accuduur
- Geen rijstrookbegeleiding
- Nauwkeurigheid van de verkeersinfo

Nokia E72 met Nokia Maps (8.5)
+++ Zeer gebruiksvriendelijke Navigatie applicatie
+++ Gratis
++ Veel opties (verkeersinfo, weer, routeplanner)
++ Accuduur
++ Voetgangersnavigatie
+ Qwerty Toetsenbord
-- Klein display
- Geen touchscreen bediening
- Geen rijstrookbegeleiding
- Nauwkeurigheid van de verkeersinfo

TomTom GoLive 950 (8.0)
+++ Groot display
+++ Touchscreen bediening
++ Afstandebediening
++ Accurate verkeerinfo
--- Prijs
-- Geen goede voetgangersnavigatie
-- Accuduur
-- Relatief trage User Interface

Mio Spirit 300 (7.0)
+++ Prijs
++ Compact
++ Touchscreen bediening
++ Voetgangersnavigatie
--- Gebruiksvriendelijkheid
-- Accuduur
- Nauwkeurigheid verkeersinfo

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies