Gerucht: 6 nieuwe Nokia's tijdens MWC
De Amerikaanse site PocketNow heeft lucht gekregen van de aankondiging van maar liefst zes nieuwe toestellen door Nokia tijdens het Mobile World Congress dat over een paar weken weer losbarst in Barcelona. Daarbij zou het niet alleen om nieuwe Windows Phone toestellen gaan, maar zelfs een nieuw Symbian toestel.
Niet onverwacht is een van de genoemde toestellen de Europese versie van de Lumia 900, het nieuwste vlaggenschip met een display van 4,3 inch. Nieuw is een Lumia 610, wat gezien het typenummer een instapmodel zou moeten zijn, nog eenvoudiger dan de Lumia 710.
Verder zou er sprake zijn van een opvolger van de Nokia N8, met als typering N808 PureView. Dit zou dan meteen ook het nieuwste Symbian device worden, dat dan uiteraard draait op Nokia Belle - en dat zou in tal van opzichten geen vervelend vooruitzicht zijn. Ikzelf heb de Nokia N8 sinds een paar weken weer dagelijks op zak als cameratelefoon, sinds Belle werkt de telefoon sneller en soepeler dan ooit en het toestel is bovendien met gemak dagenlang standby.
En dan zouden er nog drie feature phones worden aangekondigd in de Asha serie, bedoeld voor de "opkomende markten" zoals bijvoorbeeld China en India - een niet te onderschatten markt waar Nokia op dit moment nog het grootste deel van zijn omzet vandaan haalt. In deze serie dual-sim toestellen worden als typenummers de 302, 203 en 202 genoemd, maar zonder verdere specificaties of afbeeldingen zijn die nummers voor de Europese markt natuurlijk niet zo spannend.
Het enige toestel waarvan op dit moment met zekerheid bekend is hoe het eruit ziet is de Lumia 900, een "oversized" Lumia 800 waar ik persoonlijk enorm naar uitkijk, al zou het me ook niet vervelend lijken als Nokia ook met een toestel komt dat er wat formaat betreft precies tussenin zit. Of de geruchten juist zullen blijken weten we binnen twee weken, als we met een aantal MobileCowboys uitgebreid verslag doen vanuit Barcelona.

Reageren
Populairste Aanbiedingen
Reviews
-
Toestellen
De HTC One X moet de successen van de Taiwanese fabrikant nieuw leven inblazen. Hoe goed is hij?
-
Toestellen
De Sony Xperia S is de eerste Android Smartphone van Sony, zonder Ericsson.
-
Toestellen
De Samsung Galaxy Tab 7.7 is een compacte Android Tablet. Cowboy Marc nam hem eens goed onder handen.
Laatste reacties
- Tesselaar: Ik kijk al uit naar...
- Ed: Toen Steve riep dat 3,5"...
- Marcel: Alles is een kwestie van...
- ReusVRotterdam: Kul!! Steve Jobs...
- edwin: stelletje kleine kindtjes...
- Hans Z: 5 weken lang de HTC one x...
- iPhone gebruiker: @Loyd, ik wil...
- gerard-bijlsma: @loyd.voor wie...
- Bart: We betekent jij? Van mij mag...
- Bart: We betekent jij? Van mij mag...
Poll
Meest gelezen
- » Zonnige supermarkt aanbiedingen via... (18512)
- » Apple en Samsung pakken 99% van alle... (18359)
- » HTC One S vs iPhone 4S (video) (18196)
- » Daar is de Galaxy S III weer; nu... (18126)
- » ALDI's 4.3 inch dual sim Android... (18022)
Top 5 toestellen
- Nokia Lumia 800 (2736)
- Samsung i9100 Galaxy S II (1953)
- Foony (1826)
- Apple iPhone 4S 32GB Wit (1692)
- Nokia C6-01 (1668)
Video Reports
-
Views: 669
-
Views: 1975
-
Views: 3843
-
Views: 1169
-

Gizmodo New iPad - iPad 2 test
Views: 3823
-
Views: 2676
-
Views: 2659
-
Views: 2645
-

New iPad vs Asus Transforme...
Views: 3963
-

New iPad 4G uit elkaar gehaald
Views: 2019
Channels
Tagcloud
samsung nokia windows mobile microsoft iphone apple android lg blackberry gespot xperia sony ericsson video gerucht touchscreen toestellen htc google t-mobile motorola slider bold mini windows mobile 65 amerika release sony foto galaxy windows phone smartphone tablet ipad windows phone 7 galaxy s meego gelekt iphone 5 quad core galaxy s iiiMeeste reacties
- » De X530 en E250, twee nieuwe Samsung... (975)
- » In de ban van de Sidekick-3 (182)
- » Sony Ericsson W850i vanaf 15... (85)
- » Eye Toy camera voor de PSP (76)
- » Sidekick 3 vanaf juni te koop? (64)
- » Gerucht: 6 nieuwe Nokia's tijdens MWC (63)
- » Sharp en T-Mobile bezig met SideKick 3 (61)
- » Firmware update voor de N95 in omloop? (56)
- » Nokia N98 smullen voor de liefhebber (52)
- » Specs van de Nokia Lumia 900 (aka... (44)
















Tele2 SmartMix Bel/SMS 250
MTV Pack 32,50
T-Mobile Smart Plus 300







Reacties (63)
Een 900 en een 610 erbij, dat wordt een aardige basis reeks aan WP toestellen.
Een 610 als opvolger van de E6? Volgens mij heeft Nokia toch altijd aardig verkocht met dat soort querty-toestellen. Maar ik zie dat nog niet op Windows Phone draaien.
Maar Elop heeft al beweert dat de opvolger van de N8 het laatste Symbian-toestel wordt. Dan ben ik toch benieuwd hoe (en of) ze dat gat gaan opvullen.
Ik blijf het eeuwig zonde vinden dat de Symbian hebben gedumpt. Belle toont aan dat zelfs met specs die nog veel lager zijn dan de niet al zo hoge van Windows Phone, je toch een snel OS kunt hebben, wat ook nog eens zuinig is. Er valt best nog wat te verbeteren (browser voorop), maar de fanbase is er nog steeds.
Moooi! Als het allemaal waar is, is Nokia goed bezig. Waar ik nog niet zo lang geleden een smartphone kon kiezen (Apple?, Samsung?, Nokia?), weet ik nu dat ik gewoon voor Nokia ga. Maar welke, dat weet ik dan weer niet (WP7?, Symbian?, Meego?).
Opvolger N8 gaat de tongen losmaken. Niet bepaald middle of the road.
@BU
Zeker, wordt het eerste toestel in de historie dat doodgeboren op de markt verschijnt.
Huh? Dat was de N9 toch al?
Maar even serieus. Technieken in de N8-opvolger kunnen vast wel in andere Nokia toestellen ook gebruikt worden. In die zin is het het begin van een mooie reeks, denk ik.
Vooruit, de N9 ook, sinds Elop aan de macht is lijkt dat de specialiteit van het huis te worden.
Voor de opvolger van de N8 is het niet anders, waanzinnige camera aan boord maar zoals het er nu naar uitziet krijgt deze telefoon maar een echte update later in 2012 genaamd Carla en dat is niets meer dan een gepimpte Belle die standaard op deze opvolger zit.
Daarna is het gebeurt, het is een toestel zonder enige toekomst, de laatste stuiptrekking van Symbian, een toestel dat op MWC wordt gepresenteerd met 'Waarheen, Waarvoor' van Mieke Telkamp als achtergrondmuziek.
@Remko
welke markt? Die in Nederland? Internationaal? Ik denk dat er nog wel ruimte is voor een opvolger van de N8 - nu al jarenlang (!) de beste camphone in de markt. Dat is een forse prestatie. Bovendien: zelfs in Nederland is niet iedereen compleet verknocht aan iOS, Android of WP7. Maar tot we zeker weten hoe en wat heeft het niet zoveel zin om erover te filosoferen. Mag ik vragen waarom je vaak zo uitgesproken negatief reageert als het over Nokia gaat?
@Marc
Natuurlijk is er nog ruimte voor de opvolger van de N8 die tijdens MWC wordt gepresenteerd, de Symbian familie bestaan uit diehard supporters en die zullen deze telefoon ongetwijfeld aanschaffen, al was het maar als een statement richting Elop.
Alleen is deze familie heel sterk uitgedund, is de over, overgrote meerderheid al overgestapt op Android en zullen de mensen wiens tweejarig contract met een N8 binnenkort afloopt zich wel twee keer bedenken om opnieuw een Symbian toestel aan te schaffen, daarvoor is het nieuws over het einde van dit OS al te ver doorgesijpeld.
Mijn zienswijze m.b.t Nokia komt misschien niet overeen met jouw belevingswereld omtrent Nokia maar er valt mijn inziens nou eenmaal weinig positiefs te melden.
Het voortijdig de nek omdraaien van Symbian was een blunder, het niet actief doorzetten van MeeGo/N9 als future phone idem dito en het alle kaarten zetten op een failliet OS als WP is zelfs een regelrechte ramp voor Nokia.
Sorry, maar zo kijk ik er tegenaan, en nee, ik ben absoluut geen Nokia hater maar het schip is zinkende en dat doet pijn.
Laat maar komen die Lumia 900, ik sta vooraan in de rij.
@Remko
Blijkbaar ben je wat meer en langer "betrokken" bij de firma. Hoewel ik de update van Symbian op zichzelf erg geslaagd vind, denk ik niet dat het sterk genoeg is om op te boksen tegen de grote OS'en.
Ik ben het echt met je oneens dat WP7 een "failliet OS" zou zijn: integendeel, hoe meer ik er mee werk, hoe meer ik verrast wordt door vooral de grafische rijkdom ervan. Niet het zoveelste mobiele platform dat z'n functionaliteit aanbiedt in de vorm van reeksen iconen zoals de N9 in feite ook doet. Echt heel erg fijn om mee te werken met een prima integratie van de sociale netwerken - er is op dit mooment geen OS dat dat beter doet.
Je zegt dat het schip zinkende is - ik denk dat het erg meevalt, in ieder geval wereldwijd bekeken. In het Westen doet het me denken aan een aangeslagen bokser die zich weer opricht voor de volgende ronde. Ik zou erop wedden.
@Remko je bent inderdaad heel negatief tegenover Nokia.
Ik heb in ieder geval alleen maar positieve berichten gehoord over de Belle update, dus misschien stappen die mensen na hun tweejarig contract wellicht helemaal niet op naar een ander OS.
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet slim vond om zo met Symbian om te gaan. Ze hebben er zelf een beetje voor gezorgd dat het nu gezien wordt als een dood OS, terwijl ze het nog heel wat jaren willen supporten en nog steeds met updates blijven komen.
Waarom zouden mensen Meego/N9 kopen terwijl daar al helemaal geen apps voor beschikbaar zijn. Ik denk dat als Nokia daar als hun geld in zou steken het alsnog niet Nokia zou kunnen redden, omdat developers er gewoon weg niet echt in geïnteresseerd zijn. Ik denk dat de overstap naar WP een goede keus was. Blijkbaar beschik jij over betere informatie door te zeggen dat de OS falliet is.
@Marc
Kom op, Marc, als je naar het marktaandeel van Nokia/Symbian in Europa kijkt dan is dat er eentje van een bokser die halverwege de acht tellen is met weinig uitzicht op overleving en in de VS is diezelfde bokser al per brancard afgevoerd.
Hou je over het Oosten en dan met name China en India waar Nokia altijd een grote speler is geweest.
Ook daar zijn de verkoopcijfers sinds het befaamde memo van Elop ingestort en de verwachting is dat deze cijfers, door toedoen van vooral Android, verder zullen imploderen.
En met 10% Symbian en WP marktaandeel wereldwijd kan Nokia helaas niet overleven.
Prima dat jij en ook anderen op deze site WP wel apprecieren, ik vind het helemaal niks.
En ja, ik heb uitgebreid met dit toestel gespeeld dus het is mijn eigen ervaring.
Gezien het wereldwijde marktaandeel van een paar procent sta ik niet alleen, zelfs na de Mango update en de vele, vele miljoenen die MS in de promotie van dit OS heeft gestopt is het niet aangeslagen in de VS, voor dit Amerikaanse OS nou eenmaal een zeer belangrijke graadmeter.
Ook het groots neerzetten van de Lumia in Europa is falikant mislukt of wil jij een kleine miljoen verkochte toestellen een succes noemen?
Belle was zeker niet de ultieme oplossing voor alle problemen maar het voortijdig de nek omdraaien van Symbian en MeeGo is gewoon een grote blunder, zeker als je weet dat je nog een tijdje moet overleven van de opbrengst daarvan aangezien je niet op korte termijn een product van enige importantie op de markt kan brengen.
Een high-end Belle, volledige integratie van Qt, het groots in de markt brengen van MeeGo/N9 en het achterwege laten van die zelfmoord memo van Elop had Nokia in ieder geval ruimte gegeven om zelf de vinger aan de pols te houden en dan was een keuze voor WP erbij nog wel acceptabel geweest hoewel i.m.o. Android een veel betere keuze was geweest, zeker ook met de integratie tussen Qt en Android.
Nu is Elop op de schoot van Ballmer gekropen met de illusie dat alle Nokia fanaten (en dat zijn er heel wat) wel zouden volgen maar dat gaat op zeker niet gebeuren.
@Ewa
Laten we het omdraaien: waarom zou een developer apps maken voor een systeem waarvan de eigenaar al bij de introductie heeft gezegd dat het geen toekomst heeft?
Dat is de reden waarom de N9 zo weinig apps heeft, hoewel de community enorm zijn best doet om dat hiaat op te vullen, Nokia heeft voor het ontbreken van die apps zelf gezorgd.
Datzelfde zie je vanaf februari vorig jaar voor S^3, ook daarvoor worden nog weinig of geen apps meer gemaakt, devs hebben de boodschap goed begrepen, dit OS heeft geen toekomst meer dus waarom zou ik er nog tijd in steken.
@Remko hoeveel toestellen denk je dat er van Meego verkocht zouden worden? Developers kijken ook vooral naar het bereik die ze hebben met hun apps. Meego zouden weer een nieuw os zijn dat begint bij punt 0, wat betekend dat het dan nog veel in te halen heeft. Daarnaast zou het dan ook nog moeten concurreren met Android, iOS EN WP. Daarnaast spreken deze 3 over ecosystemen die meer inhouden dan alleen het aantal apps. Nokia zou dan heel heel veel geld moeten steken om met Meego op hetzelfde niveau te komen als de andere 3 en het zou daarnaast ook heel veel tijd kosten om op dit niveau te komen. Nokia heeft daar gewoon weg de tijd en de geld niet voor. Daarom wordt met meego ook gesproken over de toekomst, omdat dat wellicht in de toekomst wel zou kunnen lukken. Op dit moment zou een keuze voor Meego denk ik het einde betekenen voor Nokia.
En om mijn mening verder te verduidelijken zie de laatste net gepubliceerde cijfers van Gartner over Q4 van 2011.
Symbian 11,7@ en WP 1,9%, die laatste is qua marktaandeel zelfs onder Bada gekomen en in een jaar tijd (dat is dus incl. de Mango update) bijna gehalveerd...
Hoe bedoel je, geen zinkend schip?
http://www.engadget.com/2012/02/15/gartner-q4-2011-apple-android-smartphon
De ecosystemen waar EWA op doelt betreft dus het actief volgen van het gebruik van de smartphone, gekoppeld aan een advertentieplatform. Nokia, nog Symbian, nog MeeGo hebben dat platform. Daarmee mistte Nokia een hoop inkomsten.
Van MeeGo heeft Nokia iig gezegd dat men de investeringskosten er uit wil halen. Wellicht is er dus nog wel hoop.
@Remko bij Microsoft zitten ook nog de cijfers van Windows Mobile 6.5 meegerekend. Hierdoor is het percentage omlaag gegaan, omdat het marktaandeel van dat Microsoft is gedaald.
Kan iemand mij uitleggen waarom Nokia niet met een goede cameraphone (a la N8) maar dan met Windows Mobile komt? Goede geluidskwaliteit erbij en je hebt een toptoestel. Of mis ik iets?
De opvolger van de N8 gaat er uit zien als de Lumia 800 maar dan op symbian en met een 12mp of 16mp camera.
@Martijn: not
Tja,nogmaals ...sinds ik BELLE heb op mn N8,is het alsof ik een nieuwe phone heb.
Zo heelijk werken,enecht een stuk soepeler,en sneller,
Ondanks al het `grote geweld`tussen de giganten met quadcore zometeen enz,ben ik nog steeds sinds 1993 een Symbian fan,
en zal zeker overwegen om ná mn vorig jaar gekochte N8 superwerkende Camphone,dat áls die opvolger zou komen,het echt gaan overwegen om zn `laatste` symbian opvolger te kopen.
Al was het alleen maar uit nostalgisch gevoel...symbian is 19 jaar mn maatje geweest dan.
Groetjes :)
@Remko
Dat je WP7 helemaal niks vindt staat je vrij, al verbaast het me wel als je er uitgebreid mee gespeeld hebt. Maar goed – ik heb persoonlijk m’n bedenkingen tegen iOS,en dat is ook bepaald geen troefkaart om een discussie mee te winnen. Apple en Google hebben in korte tijd rotsvaste voet aan land gezet, en zijn daartoe vooral in de gelegenheid gesteld door voormalig smartphone marktleider Nokia zelf, dat het de afgelopen jaren met Symbian helaas gi-gan-tisch verprutst heeft.
Nokia heeft álle signalen dat het de verkeerde richting had gekozen arrogant genegeerd, Apple en Google alle ruimte gegeven en in relatief korte tijd een meer dan dramatische achterstand opgelopen. Symbian Anna bleek recent uiteindelijk hoogstens een cosmetische verbetering en het verder verbeterde Belle is pas sinds vorige week beschikbaar! Hallo, hier aarde? We zijn inmiddels drie jaar verder en Symbian is eindelijk geschikt voor touchscreen?
Oh wacht, er is nóg een briljant OS, we noemen het MeeGo en het kan NOG veel meer… wat? Help me even: wát kan MeeGo voor de grote massa méér of beter dan iOS of Android? Echt: helemaal niets, integendeel. Het is op zichzelf een mooi OS en de N9 is maar liefst 600.000 keer verkocht sinds het toestel verscheen (valt me nóg mee). Maar dat is ’n schamele vertoning in vergelijking met ongeveer 60x (!) meer verkochte iPhone 4S alléén al (dus afgezien van wat Samsung met z’n Galaxy’s verkocht). Wil je daar dan Elop ook de schuld van geven?
Nokia was "connecting people", maar losing reality at the same time. Ik heb echt lang geloofd dat het bedrijf de strijd aan kon gaan met MeeGo – ik was serieus verontwaardigd dat de Nederlandse markt de N9 niet eens zou krijgen - maar nu ik er zelf ook uitgebreid mee gewerkt heb: no more. Elop had destijds gewoon gelijk door in te zien dat Nokia er de strijd niet mee zou winnen.
WP7 is nog geen succes, de Lumia reeks evenmin. Nóg niet. Mijn vergelijking met die bokser is bij nader inzien ook verkeerd. Een aangeslagen bokser zou Symbian zijn, die dankzij Belle opgefrist de negende ronde ingaat. Tegen iOS en Android heeft dat allemaal geen schijn van kans meer.
Met Windows Phone is een nieuw spel begonnen. Met een frisse lichtgewicht die in niets lijkt op zijn concurrenten. En in een arena die Microsoft financiert, voorzien van een stapel patenten waar zelfs Apple duizelig van wordt. Zeker gezien de nog altijd enorme mondiale omzet heeft Nokia minder haast dan je nu veronderstelt.
Ik denk dat je Nokia nu juist de credits moet geven voor de kordate stappen die het zet. En dat je gewoon ‘ns wat langer met een Lumia 800 zou moeten werken, om de charme te ontdekken van het OS dat je favoriete merk omarmd heeft. Die is veel groter dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik schreef al eerder: Nokia heeft zichzelf wel vaker opnieuw uitgevonden.
^^^^^ Marc slaat de spijker op z'n kop. Hulde.
@Marc
Je zegt: 'Wat kan MeeGo meer of beter dan iOS en Android? Echt helemaal niets'.
Laat ik jou dan de vraag stellen: Wat kan WP meer of beter dan iOS en Android?
Juist, ook echt helemaal niets.
We moeten met WP wachten op Apollo voordat Nokia echt een beetje zijn stempel op het systeem kan drukken en we moeten nog maar afwachten in hoeverre Microsoft toestaat hoever die stempel in de inkt gedrukt kan worden.
Pas eind 2012 begin 2013 gaan we zo'n toestel op de markt zien, een toestel dat qua specs kan wedijveren met telefoons als de iPhone5 en Galaxy SIII maar die zijn dan al een half jaar op de markt waardoor Nokia opnieuw achter de feiten aanloopt waardoor er weinig tot geen consumenten zich tot dat toestel zullen voelen aangetrokken.
Ik heb de 800 voor mijn werk bijna een maand als mijn primaire telefoon gebruikt en ik was blij toen ik hem weer in het laatje kon gooien; dramatische batterij, bagger camera, te weinig geheugen, ontbreken van SD slot, alles via Zune, geen kans op gebruik via massageheugen, vrijwel geen ruimte om het toestel te personaliseren, de onmogelijkheid om alle soorten videobestanden af te spelen, gebrek aan echt goede apps, met een UI dat me na een paar dagen al begon te vervelen, om maar niet te spreken over die afschuwelijke blokkendozen die op het eerste gezicht nauwelijks informatie geven.
Dit schiet me nu zo te binnen en als ik er nog even wat langer aan terugdenk dan schieten me ongetwijfeld nog wel meer narigheden te binnen.
Ik weet, het is mijn persoonlijke beleving met dit toestel geweest maar daar vroeg je dan ook naar.
Elop heeft de cruciale fout gemaakt door een systeem de nek om te draaien waarvan hij nog afhankelijk is, door exclusief in zee te gaan met een bedrijf dat in de mobiele wereld wordt omschreven als een 'born loser' met een OS dan nog impopulairder is dan Bada en door het MeeGo project in de kiem te smoren i.p.v. het verder te ontwikkelen waardoor jij wel een geweldige N9 in je bezit had kunnen hebben.
De nieuwe cijfers van Gartner spreken boekdelen en zijn een voorbode voor wat komen gaat.
Nokia heeft zich vervreemd van zijn basis en dat laat zich in de komende twee jaar voelen, als ze al die twee jaar overleefd.
@Ewa
Ik gun je die paar tienden van procenten maar dan nog, het marktaandeel van ook alleen WP is te verwaarlozen.
@BU
1,4GHz, 3.9 inch curved screen, 16/32GB +mSD max 32GB, preloaded Nokia Belle, NFC, camera 24MP met video 1080p en allesbehalve een Lumia look-a-like.
Ben ik warm...?
@Remko: Mag ik jou Lumia 800 die je in je laatje hebt gegooid?
@Remko: liever geen 24MP (levert alleen maar heel veel ruis op), maar optische zoom!
@Remko: geen look-alike, en een gruwelijk goede camera, dat is een beetje waar je aan moet denken.
Overigens, je zegt "MeeGo in de kiem gesmoord". Het probleem is juist dat MeeGo al jarenlang ontworpen en ontwikkeld werd, en dat het veel te lang duurde. Zelfde geldt voor Belle. Als OS-ontwikkelaar zijn we niet snel genoeg gebleken ten opzichte van de huidige concurrentie.
@Remko de nadelen die je opnoemt zijn volgens mij alleen nadelen als je WP vergelijkt met Android. Met iOS spelen precies dezelfde problemen, op de apps na (ik weet niet welke goede apps je mist) en het batterij en camera probleem(waar updates voor komen). iOS heb je geen masssaopslag, videos moet je converteren en er zijn geen widgets dus informatie zal je al helemaal niet ontvangen. Toch komt apple hier aardig mee weg zou je niet zeggen?
En wat zijn specs nou? Als je telefoon soepel werkt, boeit het niet echt of er 1Ghz staat of 50. Dat Android dat wel allemaal nodig heeft zegt meer over Android dan over de telefoon.
Ha Remco, je krijgt veel aandacht. Ook van mij (-;
Ik ben Symbian fan. Heb de Nokia 5800XM, de N8 en ook nog de Samsung i8910 (geweldig toestel, jammer dat Samsung gebruikers in de kou heeft laten staan). Maar Nokia zou het hier echt niet mee redden als concurrent van Android en iOS. Ik heb ook een iPhone 3GS en een Samsung Galaxy S en ik hoef het verschil denk ik hier niet uit te leggen. Maar er is nog steeds een schare trouwe fans van symbian, die de opvolger van de N8 nog wel zullen kopen. Het zal inderdaad één van de laatsten zijn en ik ben wel bang dat de developers symbian (nog verder) zullen verlaten.
Met Meego heb ik geen ervaring, maar wat ik heb gelezen een prachtig OS. Maar dat gold ook voor WebOS van Palm/HP waar ik wel ervaring mee heb. Daarvan hebben we dus ook gezien dat een superieur OS in combinatie met een goede hardwarefabrikant nog geen garantie voor succes is. Het is het ecosysteem (ergens las ik 'ball and chain') dat telt.
Ik heb nu ook een Nokia Lumia 800. En die werkt wat mij betreft geweldig. Vooral de 'people hub' waarbij al mijn social networks aan elkaar worden gekoppeld is voor mij een verademing. Dit bespaart me tijd, ook zakelijk. De UI is strak en zakelijk en ik wordt netjes met 'u' aangesproken op mijn tile. Met deze zaken onderscheidt WP7 zich wel degelijk van Android en iOS. En Nokia geeft invulling aan de slogan 'connecting people' als nooit te voren. Er worden nu in hoog tempo toestellen op de markt gebracht, er wordt flink gepushd en er komen dagelijks apps bij. Er zijn wat glitches, maar die worden opgelost. Batterij van mijn Lumia heeft geen problemen.
Ja, het is lastig dat ik de Lumia niet op mijn Linux PC aan kan sluiten. Maar Zune is vele malen beter dan het trage en vage iTunes. En ik weet niet of je wel eens een Samsung Galaxy op Kies hebt aangesloten. Drama. Mass storage heeft mijn voorkeur, maar Zune is een goede tweede.
Ja, ik mis af en toe de camera, de mass storage en de HDMI aansluiting van de N8. Af en toe doe ik naar nog wel eens een dagje mijn simkaart in. Maar daarna wil ik toch terug naar de Lumia terwijl ik aanvankelijk gezworen had nooit een Nokia met Microsoft software te kopen. En dan doe je het wat mij betreft goed. De tijd om Symbian tot een concurrerend systeem te brengen was er gewoon niet meer. Alleen al de update naar Belle heeft veel te lang geduurd en dan zitten er nu nog weeffoutjes in.
Nokia maakte voor Elop al kapitale blunders. De grootste voorbeeld hiervan is de samenwerking met Intell, waardoor het gehele Maemo platform vertraging opliep. Dus de keuze voor WP was haast logisch; Meamo/MeeGo zou te lang duren om tot een concurrerend OS(ecosystem) te bakken, Symbian was te moeilijk om te programmeren naar touchscreen.
De grootste probleem is/was de communicatie en uitvoering van die keuze. Ze hebben letterlijk hun middelvinger uitgestoken richting de Symbian community en de Maemo/MeeGo community. Echt een van de grootste blunders in een bedrijf van deze grootte. Dit zal als een 'hoe het zeker niet moet' case verschijnen in toekomstige managementboeken. Je bestaande stakeholders ontvreemden is het domste/slechtste wat een organisatie kan doen. Dit is gewoon basis organisatiekunde, maar blijkbaar heeft het topmanagement daar geen koek van gegeten.
Ik geloof nog steeds dat Maemo en zelfs MeeGo de grootste potentie hadden binnen Nokia, omdat met beperkte middelen veel progressie geboekt kan worden door dat het aard van de OS simpel is. Bijvoorbeeld; als ik het niet verkeerd heb (misschien kan BU er iets preciezer over kwijt) werken maar 4 a 5 mensen aan de updates voor de N9 en van de 3 updates zijn er 2 van het kaliber Mango. Wat nog verbazingwekkender is het feit dat dit in tijdspanne van 7-8 maanden gerealiseerd is.
@MC Marc; er zijn ook veel geluiden die zeggen dat er 1,6 miljoen N9's zijn verkocht, aangezien Nokia zich hier nooit specifiek over uitlaat zullen we het waarschijnlijk nooit weten.
@yoyo, nee er werken meer mensen aan updates dan 4 a 5. Ik weet niet hoe groot die updates worden. Twee van het kaliber mango lijkt me nogal optimistisch.
Elop had gewoon moeten zeggen dat WP omarmd wordt naast Symbian om beter in te kunnen spelen op veranderende behoeften en wensen en mee te kunnen doen in het topsegment. In plaats van Symbian al zo ver vantevoren publiekelijk af te serveren. Als je nog 5 jaar door moet en door gaat met Symbian moet je niet in de markt verkondigen dat het over en uit is. De gemiddelde consument denkt niet strategisch vanuit Nokia's perspectief, maar denkt alleen, het is over, zal dan wel niet zo geweldig zijn, dat koop ik dan maar niet meer.
Dergelijke strategische keuzes gooi je niet zo op straat, zeker wanneer het, voor de consument, irrelevant is op de korte termijn.
@Ed Je hebt volkomen gelijk. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt met hoeveel de gemiddelde consument van alle verschillende OSen af weet.
Ik denk eerder dat vooral de verkopers Symbian niet meer adviseerde door het bericht. Dan gaat het natuurlijk snel bergafwaarts met Symbian.
@Ewa
Inderdaad, veel consumenten zullen hierop worden geattendeerd door verkopers. En de betreffende toestellen worden minder of niet meer ondersteund in markteting/verkoop. Terwijl juist Belle als positief nieuws had kunnen worden gebracht, terwijl nu niemand er meer naar omkijkt (behalve bestaande Symbian gebruikers).
@Ed & @Ewa, volgens mij vergeten jullie dat Elop ook een flinke reorganisatie door moest voeren om financieel alles weer enigszins op orde te krijgen.
Je kunt niet tegen consumenten zeggen "ja hoor, we gaan nog vollop aan de slag met Symbian, er zijn geen plannen om het stop te zetten", terwijl je tegelijkertijd duizenden Symbian ontwikkelaars ontslaat of een heel andere functie geeft. Dat gaat opvallen, en daar prikt de markt doorheen. Uiteindelijk krijgt de consument dat ook te horen, en die houden niet van dat soort leugentjes. Ik vind Elop's aanpak, met open vizier, wel verfrissend eigenlijk. Hij windt er geen doekjes om.
@BU Heb je ook wel gelijk in, maar van mij mocht hij het wel wat milder vertellen. Hij kon ook zeggen ja we gaan voor WP, maar supporten Symbian tot 2015(ik weet het jaartal niet precies). Nu ging het meer van: Ja we stoppen met Symbian en gaan door met wp, maar dat stoppen is pas in 2015.
@BU
Zoals Ewa aangeeft, het zijn de nuances. Inderdaad, dat functies voor Symbian komen te vervallen kan, en moet, je niet verzwijgen. Anderzijds is de verdere ontwikkeling (op een laag pitje lijkt me) 'uitbesteed' aan Accenture. Dat kun je ook vertellen, deze details hoorde je echter amper. Dus in plaats van "we stoppen ermee", we besteden het uit en zien op lange termijn meer mogelijkheden in de top van de markt met WP. Geen leugens, maar niet alles prijs geven, dat doet een ander ook niet, ook strategisch beleid kan immers snel weer veranderen.
Ach ja, vanaf de zijlijn is het natuurlijk makkelijk praten....
Goed om te horen dat Nokia Belle een verbetering kan zijn. Maar...
Vanavond tijdens installatie update Nokia Belle, startte Windows 7 zich opnieuw op. Nu doet mijn Nokia N8 niets meer. Wie weet waar ik hier voor moet zijn voor een oplossing? Hoe krijg ik hem weer aan de praat?
naar het Nokia care center.ga op je computer naar www.nokia.nl daar vind je waar ze zitten.in grote plaatsen meestal the phonehaus.
Nadat ik diverse toestellen nader had bekeken en via de winkel ook in handen had vroeg ik de verkoper of hij de N8 of Lumia 800 kon leveren met de app "Amber Alert" erop aangezien ik dat ivm met mijn werk nodig heb. Groot was mijn teleurstelling te vernemen dat het niet mogelijk was en dat mijn keus beperkt zou worden tot één model: iPhone
@Kinderverzorgster
Dat klopt niet, ik vind in de Marketplace voor Windows Phone ook een Amber Alert Nederland. Geen officiële, maar wel met de juiste data.
Voor Android zou je trouwens de app Politie.nl kunnen downloaden, waar je blijkbaar ook Amber Alerts kunt instellen. Dat deze app er voor de N8 nog niet is verbaast me op zich niet, zo actief is die markt niet meer.
In welke winkel was je? En heb je al besloten om op grond van die onvolledige informatie een iPhone te kopen?
Ten eerste MC Marc Wielaert heeft de N9 meer dan de lumia's bij elkaar verkocht.
Continuerend,
Windows phone's marktaandeel is in Q4 2011 (1,9%) gedaald ten opzichte van Q4 2010 (3,4).
Men kan allemaal wel stellen dat de ontwikkeling van symbian en meego te langzaam vindt maar dat ga je bij mij niet goedpraten.
Symbian ontwikkeling gaat veel te langzaam, ja klopt, inderdaad. Dat zien we ook vandaag de dag.
Dat kan je echter van meego niet zeggen. 21 juni toestel op de markt, december eerste update (PR1.1 twee maanden later, eind februari, (PR 1.2). Met geruchten dat PR1.3 al voor de deur staat en misschien gelijktijdig wordt uitgebracht.
Laten we kijken naar de ontwikkeling van windows phone..
MWC 2010 aangekondigd, ergens later dat jaar uitgekomen (weet niet meer precies wanneer). Mango, die het OS uberhaupt bruikbaar moest maken is pas in september uitgekomen.
Inmiddels draait de concurrentie op dualcores en loopt windows phone achter de feiten aan. Ontwikkeling op windows phone is ook niet bepaald snel zeker niet als je pas eind 2012 gaat bieden wat halverwege 2011 mogelijk was. Als het niet nodig is om dualcores te hebben waarom gaat microsoft dan een OS ontwikkelen die het aankan? (wp8)
Je kan zeggen wat je wil over telefoons die soepel draaien op 1ghz (en daar ben ik het ook helemaal mee eens!). Menig consument DOESNT GIVE A SHIT.
Ik zie 50+sers met SGS2 en htc sensations lopen. En ze zeggen tegen mij dit ding kan waarschijnlijk alles maar ik gebruik alleen de belfunctie en whatsapp om te smsen met m'n kinderen. Als je tweejarig abonnement afgelopen is. Gaat de gemiddelde consument naar de winkel en zegt, ''Geef me de beste telefoon die je hebt'', want waar wij nerds telefoons verslijten om het kwartaal(bij wijze van).
Doet de normale consument gewoon twee jaar met een telefoon. Die ziet het als een zeer dure investering. En ze doen het daarom dan ook bij voorbaat in één keer goed zodat ze niet over één maand een oud toestel hebben.
Dat is de gedachtegang van de gewone consument.
Ik heb windows phone geprobeerd. En ik heb 48 uur doorgebracht met de Nokia N9. AVI, MKV drag and drop it works.
De Nokia N9 is ongetwijfeld het beste toestel dat ik ooit heb aangeraakt. Ik moest het toestel terugbrengen omdat het een defect had in het scherm en de vervanger ook maar so help me god.
Ik zal die telefoon bezitten. Al komt er een quadcore hexacore 6.0 ghz wp whatever. De Nokia N9 is smartphonegeschiedenis en MeeGo was zeker een beter alternatief geweest dan wp. Ik wil swipen.
Zoals je ziet ontwikkelt MeeGo zich sneller dan windows phone. Dat terwijl er een heel klein team op zit en nokia zelf er geen aandacht aan besteed.
Microsoft, een SOFWAREBEDRIJF. Kan niet eens ontwikkeling realiseren binnen een redelijke tijdsperiode. Dat terwijl zijn MAIN FOCUS daarop zou moeten liggen en volgens velen dat ook doet.
Windows phone als OS legt zijn focus ook helemaal verkeerd. Echt HELEMAAL.
Alles draait om social media. Heb je geen twitter, facebook, linkedIN dan is windows phone DOODSAAI. Letterlijk! Dan is het ABSOLUUT GEEN GOEDE KEUS. En laten we niet vergeten dat in deze verder digitaliserende wereld privacy een steeds groter issue wordt. Mensen gaan uiteindelijk weer wegtrekken van social media. En dan is windows phone's troef of edge onderuit gehaald.
Het voordeel van de andere systemen is dat is dat je de KEUZE HEBT. Android, iOS, Symbian. JE WORDT PAS MET SOCIAL MEDIA GECONFRONTEERD, NADAT JE ERVOOR KIEST.
De ecosystem is voor consumenten echt NUL. HELEMAAL NIET BELANGRIJK. Kom op zeg. Denk er eens over na. Het is gewoon voor fabrikanten om je in te wikkelen en je zo als klant te binden. Zodat je niet meer de moeite neemt om iets anders te proberen. Dat zie je heel goed bij iOS. Meeste mensen nemen als hun volgende upgrade gewoon een andere iPhone.
WAAROM?! omdat ze te moeite niet willen nemen om iets anders te proberen. Het is oud en vertrouwd. En wil er nou elke keer een nieuwe emailadres bij.
Geen enkele consument vindt het fijn om bij de overstap naar een andere ecosystem een nieuw emailadres te maken. GMAIL, APPLE ID, WINDOWS LIVE ID, PLUS NOG ALLE ANDERE GEBRUIKERSNAMEN EN WACHTWOORDEN DIE JE HEBT VOOR ALLERLEI SOCIAL MEDIA ACCOUNTS EN WHATNOT. Nee, daar het de consument geen zin in. En zou proberen fabrikanten klanten te binden.
Apple lukt het goed, omdat ios goed werkt. het wordt beschouwd als het beste systeem. maar ook apple heeft zn zwakke punt. ios is vrijwel altijd hetzelfde gebleven. Maar nog switchen er maar heel weinig. Veelal de nerds die eens een dualcore android willen waarbij ze een microsd kaart in kunnen knallen en van alles doen. Android lukt het niet goed om klanten te binden omdat het niet bij elke fabrikant even soepel werkt.
De zakenman houdt het gwn bij iphone. Alles gaat goed via itunes icloud etc.
De oma met iphone ook. De ecosystem is uitgevoerd en bedacht door apple. Apple heeft het nooit een ecosystem genoemd. Ze wisten gewoon waar ze mee bezig waren. Zoals altijd wil elk andere bedrijf dit van apple kopieren. Alleen staat Apple er om bekend dat alleen zij sommige dingen kunnen.
Op de één of andere manier schijnt html5 de oplossing voor te zijn om de ecosystem onzin te verhelpen.
En daar ben ik heel blij om. Die ecosystem grenzen gaan met de komst van html5(apps) helemaal verdwijnen. Eindelijk kan je dan apps gebruiken op je telefoon zonder voor elk os een email te hebben. Voor appontwikkelaars is het ook veruit de beste oplossing. 1 keer goed maken op html5 en je kan vanaf je tablet, desktop, laptop, smartphone gebruik maken van de app. En laat de Nokia N9 nou net de beste HTML5 compatible browser hebben! Gecombineerd met Qt compatibilty= FUTURE PROOF PHONE.
Apple daar hoeft niemand iets op te zeggen. Apple moet je ook nooit betrekken in een discussie over OSen. Apple is de uitzondering op de regel en dat is gewoon hoe het is. Het is het voorgetrokken kindje dat nooit straf krijgt.
Wauw als je het lef hebt om alle te lezen dan ben je echt een bikkel.
Ik ben een bikkel, maar dat wist ik al. Het moest je, zo te lezen, wel van je hart.
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar wel dat er een grote groep is die niet zoveel energie wil steken in het ontdekken van een nieuw platform.
Ben er zojuist achter gekomen dat Zune niet draait op de Mac. Dit n.a.v. een opmerking hierboven van Coen. Ik wou het proberen en kijken hoe het werkt.
Helaas draait het niet en is een Windows Phone daarmee niet direct bruikbaar voor Mac bezitters.
Al zijn er indirect wel mogelijkheden.
@Sfu het is gewoon een feit dat Meego niet op kan tegen iOS, Android of WP, met bijvoorbeeld de apps en de verschillende overige mogelijkheid.
Dit neemt niet weg dat het misschien voor jouw een geweldige telefoon is.
Je moet alleen wel weten dat ze volgens mij vanaf 2010 al bezig zijn met de ontwikkeling van Meego. Het heeft dus 1,5 jaar geduurd voordat de eerste telefoon kwam. Wel leuk dat er nu veel updates komen, maar het heeft gewoon te lang geduurd.
Natuurlijk is voor de toekomst dual core wel nodig. Denk dat er meer grafische apps komen, maar voor nu is het nog niet echt noodzakelijk volgens microsoft. Denk dat ze daar opzich wel gelijk in hebben.
Je kan wel leuk zeggen dat het verkeerd is van wp dat ze zich helemaal focussen op social media, maar volgens mij gaat het bij meego precies hetzelfde. Je hebt daar toch ook een notificatie scherm met allemaal status updates van iedereen. Wel beetje vreemd dat je dit van wp afkraat, terwijl het 1 van de 3 homescreens is van Meego. Daarnaast is wp heus niet nutteloos als je geen social media hebt. Ik snap niet waarom je dit zegt.
@Ewa, maak van die 1,5 jaar maar minimaal het dubbele, en dan kom je in de buurt. Hiermee wordt het ook direct duidelijk waarom Elop er geen vertrouwen in had dat Meego de strijd aankon. Ik zei het al eerder, de kwaliteit van het OS is prima, op sommige vlakken zelf zijn tijd ver vooruit. De ontwikkelings-snelheid was en is het probleem.
@ Ewa, euhm volgens mij weet je inderdaad niet zoveel van de N9 want de eerste foto's lekte uit vlak na de release van de n97 in 2009. Dus het gaat veel verder terug. Zie hiervoor BU's comment.
Daarnaast merk ik op dat MeeGo's ontwikkeling sneller gaat dan die van windows phone. Verder stel ik dat de aantrekkelijkheid van windows phone zonder social media nihil is.
MeeGo's notificatiescherm wordt voor meer gebruikt dan social media. En als je denkt dat 1 van die homescreens voor social media is wordt het wel heel duidelijk dat je nog nooit één hebt vastgehad.
Je krijgt, mails, feeds, calender alerts, alarm, smsjes, gemiste oproepen, en dan nog social media.
Dus social media is op MeeGo BIJZAAK.
Bij windows phone HOOFDZAAK.
@BU en SFU oow oke het is dus langer dan ik dacht, wat het dus alleen maar erger maakt. Ik heb zelf de N900 met Maemo 5 uit 2010, waardoor ik dacht dat ze pas met Meego begonnen nadat deze uitkwam in 2009.
Ik weet denk ik, omdat ik zelf Maemo 5 heb wat de voorganger is van Meego, voldoende over Meego. Dus ik weet inderdaad ook dat de homescreen meer is dan alleen social media. Toch zorgt dit homescreen er naar mijn mening voor dat social media wel meer is dan alleen een bijzaak. Bij windows phone moet je alsnog "apps" openen (People Hub) om social media feeds te bekeken, terwijl dit bij Meego gewoon op de homescreen mogelijk is.
MeeGo ontstond pas na/met de ontwikkeling van Maemo6 (dus niet met Maemo5 op N900); eigenlijk is MeeGo een bewerkte Maemo 6 versie. Niet andersom maar let wel Maemo 4 was er al veel eerder oa. op internet tablets N700 en N8x0.
Nuchter bekeken is Maemo (en dus MeeGo) ouder dan IOS, WP of Android; ironisch, het is alleen nooit echt doorgebroken. En dat is gewoonweg erg jammer.
@SFU,
Wat een nonsens, dat je de superieure integratie van de social media in WP7 opeens tot nadeel verklaart. Get real: er zitten ongeveer een half miljard mensen op Facebook, en ik weet uit m'n hoofd niet hoe groot Twitter is, maar het is bepaald ook geen kleine jongen. Het belang van social apps onderschatten is marketingtechnisch met afstand de grootste blunder die je op dit moment kunt maken. Dat heeft Microsoft met Windows Phone bepaald niet gedaan.
Waarom zou WP7 "saai" zijn zónder deze integratie? Al je contacten kan je ook prima beheren zonder lid te zijn van Facebook, Twitter en wat niet al. Dan zul je alleen zelf foto's moeten toevoegen als je daar prijs op stelt. Bovendien is er inmiddels een enorme hoeveelheid apps voor WP7 die helemaal niets met social media te maken hebben.
Over het verschil met MeeGo heb ik al eens een artikel geschreven - zie http://www.mobilecowboys.nl/toestellen/15869 - dus daar ga ik hier nu niet verder op in. Pracht van een OS, maar ik ben het met Ewa en BU eens dat het gewoonweg niet opkan tegen de grote OS'en van dit moment. Ik kijk trouwens wél uit naar de MeeGo update: het is zeker een rijk OS. Maar Nokia had het niet van de ondergang gered.
@MC Marc,
Volgens mij zit Facebook al bijna op het dubbele aantal gebruikers (meer dan 850.000.000), maar verder ben ik het zeer met je eens.
Het is allemaal leuk en aardig om te stellen dat er een half miljard mensen op facebook zitten.
Maar er zijn geen half miljard windows phone gebruikers.
Ook heel makkelijk om te stellen dat MeeGo de strijd niet met andere OS'en aankan.
Maar daar denkt zo'n beetje elke andere techblog anders over. Elke blog die de N9 heeft reviewed heeft gezegd dat als nokia de N9 had gepushed en het appsupport en een ecosystem zou geven dan had het alle andere os'en uit het water geknald.
En leuk dat MeeGo de strijd niet aankan.
Maar windows phone, met apps, mét ecosystem kan het dus ook niet.
Men noemt het in de volksmond achter de feiten aan lopen.
@Sfu, het aantal facebook gebruikers werd door MC Marc genoemd om het nut van social media integratie in een OS te onderstrepen. Jouw opmerking over "geen half miljard window phone gebruikers" ..... wat is daarvan de relevantie? Ik bedoel: hoe onderstreept of ondergraaft dat het nut van social media integratie in een OS?
Iets anders. Het feit dat techbloggs dat schreven over de N9.... nou ja, daarom zijn het techbloggs en geen businessblogs. Ze zien alleen de techniek, maar hebben geen of onvoldoende idee hoe de omzetcijfers van nokia tot stand komen.
Overigens, niemand heeft in dit draadje gezegd dat Nokia met Windows Phone zeker wel boven blijft drijven. Het is een gok met onzekere uitkomst, en tot nu toe lijken de cijfers nog niet erg goed (qua marktaandeel). Discussie gaat echter over de vraag of Elop, met de informatie die hij toen had, vorig jaar de juiste keuze gemaakt heeft. Ik blijf zeggen, Meego was geen levensvatbare strategie, gezien de moeizame bevalling waarmee het ter wereld kwam (pakweg 1 of 2 jaar te laat)
@afu we zeggwn ook niet dat Meego slecht is. maar dat Nokia niet de geld heeft en de tijd om N9 voldoende appsupport te geven en een ecosysteem. Meego zou dan nog erger achter de feiten aanlopen dan wp. En dan was denk ik ook echt afgelopen voor Nokia.
@BU (daarna Ewa)
Mijn opmerk slaat op alles. Ik zeg tegen marc er zijn geen half miljard windows phone gebruikers.
Marc onderstreept inderdaad de importantie van social media.
Hij stelt verder dat windows phone een superieure social media integratie heeft.
Waar hij denkt dat ik social media onderschat, overschat hij de waarde van social media. Want als men bij de aankoop van een telefoon als éérst en vóórnamelijk keek naar social media integratie dan was windows phone nu wel het nummer 1 OS.
Social media is bijzaak. En het gaat ook steeds minder belangrijk worden. Netzoals Hyves niet meer relevant is. Men wordt het op een gegeven moe om gedoe op de wall te schrijven.
Marketingtechnisch heeft social media heel veel nut, VOOR BEDRIJVEN DUS. Want tussen die half miljard facebookgebruikers zitten ook bedrijven.
Hoeveel van die half miljard facebookgebruikers gebruiken het vanaf een windows phone? Half miljoen? Na sales over meer dan een miljoen?
Je zegt verder dat je vindt dat meego te laat kwam en dat elop daarom de juiste keuze heeft gemaakt.
Nou daarover het volgende. MeeGo was er eerder dan windows phone. En heeft ook een betere indruk gemaakt dan windows phone. Let wel MeeGo kwam met MeeGo/Harmattan 1.0. Android 1.0 was niet eens commercieel bruikbaar voor de eerste van wp geldt hetzelfde.
En NU MeeGo er is gaat de ontwikkeling van het OS sneller dan die van wp. Het schijnt ook gewoon heel makkelijk te zijn om ervoor te coden.
@ Ewa,
Het meeste heb ik hiervoor gezegd maar ik zal het even herhalen. Jij stelt dat Nokia niet het geld of de tijd heeft om de N9 voldoende appsupport te geven en een ecosystem.
Je kijkt niet naar het hele plaatje. Appdevelopers hadden maar 1 ding nodig van Nokia en dat is: ''JA, we gaan nog meer MeeGo telefoons uitbrengen'', thats it. I.p.v. zei elop we kappen ermee oh en trouwes, we kappen ook met symbian.
Ik weet niet of je ooit een aandelengrafiek hebt gezien van die week. Maar die is dus desastreus en dat is nog een understatement.
Ik heb verder al onderschreven dat het belang van een ecosystem niet in het belang van de eindgebruiker is dus daar ga ik verder ook niet op in
Wat je bedoelt met dat ze de tijd niet hebben snap ik ook niet. Zoals eerder gezegd is MeeGo zich gewoon sneller aan het ontwikkelen als elk ander OS sinds zijn uitkomst. Zelfs sneller dan android welke halfjaarlijkse updates krijgt.
Ik hoor alleen maar langzaam langzaam langzaam. Ik zie het niet. Nokia had er misschien wel zin in, maar elop niet klaar.
Je ziet ook dat hij steeds tegenstrijdige verklaringen aflegt. Op MWC zei hij eerst, ''Three horse race, wp, symbian, MeeGo''. Nu is symbian dood van MWC dit jaar. Daarna was het MeeGo voor future disruptions. Nu is het MeeGo is dood.
Ik weet niet of jullie het Q4 rapport hebben gelezen maar symbianverkopen is gewoon 90% van Nokia's omzet. over 16 miljoen symbianverkopen, over 1 miljoen lumiaverkopen en over 1 miljoen MeeGo.
Als symbian nu verder gaat stagneren dan heeft Nokia een probleem. Zeker als ze op MWC met de 2, 2, 2 verdeling komen (2 S40, 2 Symbian, 2 WP). Het moeten wel echt killertoestellen zijn. Zal wel niet behalve de N8 opvolger.
De toestellen die in het westen in de winkels liggen zijn inmiddels 2 jaar oud. We hebben de 701 e.a immers niet gekregen. Geen klant raakt het met een10 meter lange stok aan.
Hierdoor verliezen ze hun grootste bron van inkomen. Want in het oosten koopt men gewoon minder als in het westen. Dat is hoe het is, hoe het was, en voorlopig hoe het blijft.
@Sfu Ten eerste had ik het helemaal niet over Symbian, ik weet niet waarom je daar nu opeens over begint. Het is logisch dat Symbian meer omzet genereert. En ten tweede met de "Three horse race" werd wp, android en iOS bedoelt. Volgens mij begrijp je niet wat Elop bedoelt te zeggen.
Je kan ook leuk zeggen dat Meego nog eerder was dan Android en wp, maar dan heeft Nokia blijkbaar gruwelijke fouten gemaakt om die voor sprong geen succes te maken en daar is het nu dus te laat voor.
Ik denk daarnaast dat Nokia wel kan zeggen dat ze meer Meego toestellen gaan maken, maar ik denk niet dat dit het veel aantrekkelijker maakt. Android en WP draaien op veel verschillende oems, wat wel staat voor een groter bereik zou je kunnen zeggen. Natuurlijk kun je ook zeggen dat Apple ook maar eigenlijk 1 toestel heeft, maar dit hebben ze wel sinds 2007. Dan loop je eigenlijk met Meego nu 4 jaar achter als je hetzelfde wilt bereiken
@ Ewa ten eerste sloeg dat symbian op het feit of elop nou wel of niet de juiste keuze heeft gemaakt om wp te kiezen.
En volgens mij lees je niet of je begrijpt me verkeerd.
De N9 (MeeGo dus) kwam 21 juni vorig jaar uit. De lumia 800 november tweede week. Dat terwijl de software al klaar lag (wordt namelijk geproduceerd door microsoft).
De eerstvolgende update voor windows phone is apollo. Die komt pas eind dit jaar (MITS op tijd!). MeeGo heeft er in december één gehad krijgt er eind deze maand één en dan volgt er nog één later dit jaar.
Daarmee wil ik dus aantonen dat het argument dat meego te langzaam ontwikkelt bullshit is. Wp ontwikkelt zich veel langzamer, dat terwijl er een sofwaregespecialiseert bedrijf op zit.
En het zou wel degenlijker aantrekkelijk zijn omdat je dan dus de qt compatibility hebt tussen symbian en meego, wat de oorspronkelijke strategie was (voor MS). En symbian had een groot bereik.
Ik snap niet hoe ze met meego 4 jaar achterlopen. Wat bedoel je daar mee?
@Sfu de keuze voor een drastische verandering is ontstaan vanwege het feit dat Symbian al jaren lang marktaandeel aan het verliezen is. Vandaar dat Nokia een keuze moest maken. Meego was voor Nokia geen oplossing voor dit probleem.
In november of oktober ik weet niet meer precies kwam de Mango update voor wp. Eind februari misschien maart/april ik weet dit ook niet precies komt de Tango update voor WP. Daarna komt Apollo. Tussendoor komen er ook nog bugupdates en fixes. Zoals die van de Lumia 800 2 weken geleden.
Het is geen wedstrijd wie de meeste updates in korte tijd kan uitbrengen. Het gaat erom dat ze al jaren lang bezig zijn met Meego en dat het vanwege het tekort aan apps en een ecosysteem niet op kan tegen de rest. Je zei zelf dat Meego bestond voor Android (ik weet niet of dit klopt maargoed), hoe kan het dan dat het nu niet op het zelfde niveau is als Android? Omdat het allemaal te langzaam gaat. Dit is toch pure logica?
En zoals ik zei Symbian verloor marktaandeel dus dat qt verhaal tussen symbian en meego zou dan ook niet veel waarde hebben. Ik heb op maemo 5 ook qt. Ik heb nog geen een symbian app erop zien draaien. Het blijkt daarnaast nog best wel veel werk te zijn om van een qt symbian app een qt meego en maemo app te maken. Ik heb er verder niet echt verstand van.
De kleine Meego updates die nu uitrollen, zijn peanuts vergeleken met Apollo. Bovendien was het meeste werk voor die Meego updates al gedaan toen de N9 uitkwam (specificaties, design, etc).
Ik heb alles van dichtbij kunnen aanschouwen en was er in verschillende stadia bij betrokken. Geloof me, snelheid was het probleem. Niet omdat de ontwikkelaars niet goed zijn of zo, maar de organisatie en het werkproces zat niet goed in elkaar. Dat is nu in rap tempo aan het verbeteren, maar voor meego kwam die omslag te laat.
Even nog over het MeeGo; MeeGo ontstond met de samenwerking van Intel's Moblin en Nokia's Maemo in febr 2010. Daarvoor bestond MeeGo zowel als woord als software nog niet!
Voor wie dit in twijfel trekt:
http://en.wikipedia.org/wiki/MeeGo
Lees in dit kader overigens ook dit artikel van Tweakers - http://tweakers.net/nieuws/77053/samsung-ontwikkelt-met-intel-opvolger-mee... - over Tizen, de opvolger van MeeGo én Bada, met onder andere de interessante zin: "De enige 'MeeGo-smartphone', Nokia's N9, is namelijk eigenlijk voorzien van Nokia's eigen platform Maemo met aanpassingen om MeeGo-apps te kunnen draaien." Met anderen woorden: MeeGo zelf hebben we in feite nooit in volle glorie mogen aanschouwen, tenminste niet in een smartphone. Zo "goed" ging het dus met MeeGo.
Mee eens, MeeGo is feitelijk Harmattan (Maemo 6). Wel is het zo dat ik vrij recent een Asus Notebook zag met MeeGo (en Windows 7 starter) erin. Bij opstart of installatie kon je éénmalig kiezen tussen de twee.
Eén ding: Nokia heeft nog steeds niet MeeGo afgeschreven en wil de investering er wel uithalen. Wellicht dat we MeeGo in de toekomst nog terugzien als OS voor feature-telefoons. Zoals bv de opvolger van de opvolger van de N8.