Modeketen haalt 20% van omzet uit Mobile Coupons

Vorig artikel Volgend artikel

Planet Funk, een kledingketen voor jongeren in Amerika, heeft maar liefst 20% van de omzet uit een mobile coupon campagne gehaald. Naar verwachting zou de voor retailers zeer belangrijke kerstvakantie winkelperiode de slechtste in decenia worden. Planet Funk heeft daarom gekozen voor een innovatief kanaal dat dicht bij de doelgroep staat: Mobile Marketing.

Op 21 november 2008 werd de campagne gelanceerd middels communicatie in oa de Planet Funk winkels en website. De korting kon alleen verkregen worden wanneer de consument een SMS met het keyword “Phunk” had gestuurd en de mobile coupon had ontvangen.

"Mobiel als marketing kanaal is zeer geschikt voor onze doelgroep en kan goed worden ingezet voor onze winkels, maar ook online." aldus Kitri Lomaka van Planet Funk.

Resultaten
De campagne eindigde op 31 december 2008. Planet Funk was zeer te spreken over de resultaten. 20% uit de totaal omzet werd gehaald uit de mobile coupon campagne. Ongeveer 2.000 bonnen werden er gegenereerd, waarvan er 91% ook daadwerkelijk zijn gebruikt. Het rendement op de campagnekosten was een duizelingwekkende 377%.  Bovendien heeft 15% van de mobile coupon gebruikers zich ook  ook aangemeld voor het ontvangen van toekomstige mobiele campagnes. Planet Funk heeft dus door deze campagne dus ook een campagne weten op te bouwen. Onderzoekbureau Juniper Research verwacht een groei van 30% in het mobile coupon gebruik.


In het verleden heb ik zelf een soortgelijke campagne opgezet voor WE Fashion. Meetbaarheid, een uniek mobiel aanbod en goede communicatie naar de doelgroep is hierbij erg van belang. Bij WE werd toendertijd deze mobiele campagne alleen gecommuniceerd via de website en was de actie niet meetbaar gemaakt mbt verkoop. Door het meesturen van een unieke code kun je dit makelijk meetbaar maken, zonder dat je als retailer in mobile scanapparatuur hoeft te investeren. De reguliere kassa-scanners werken namelijk meestal niet op mobiele barcodes.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies