Beltegoed in ruil voor reclame

Vorig artikel Volgend artikel

Gratis beltegoed in ruil voor het ontvangen van reclame op een mobieltje? Volgens het van oorsprong Finse bedrijf Blyk hebben jongeren hier wel oren naar. Het bedrijf is al succesvol op de Britse markt en wil binnenkort naar Nederland. ,,We denken het eerst jaar 50.000 leden te kunnen aantrekken’’, zegt Eric Kip, die in Nederland leiding geeft aan Blyk.

Het succes van Blyk, 200.000 leden in Groot-Brittannië in ruim een jaar tijd, zit hem volgens oprichter Antti Öhrling in het persoonlijke van de dienst. ,,Onze leden krijgen alleen berichten over onderwerpen waarvan ze hebben aangegeven dat ze daarin geïnteresseerd zijn. Ze zullen de reclame daarom niet snel als storend ervaren.” Leden melden zich vrijwillig aan bij het bedrijf en vullen dan een profiel in met een aantal persoonlijke kenmerken.

Het antwoordpercentage op reclameboodschappen ligt hierdoor volgens Öhrling hoog, namelijk op gemiddeld 25 procent. ,,Zo hadden we bijvoorbeeld rond Valentijnsdag een actie van de Gouden Gids van Groot-Brittannië. Leden konden aangeven in welke relevante diensten ze geïnteresseerd waren. De dichtstbijzijnde bonbonwinkel bijvoorbeeld. Er kwamen enorm veel reacties.”  

Voorbeelden van bedrijven die al via Blyk reclame maken zijn Coca-Cola, cosmeticaconcern L’Oreal en drogisterijketen Boots. ,,Ook de overheid is een belangrijke klant. Zo hadden we vorig jaar een actie rond een campagne over pesten’’, aldus Öhrling

Lid worden van Blyk kan alleen op uitnodiging. ,,We zullen in Nederland boodschappen verspreiden via sociale netwerken als hyves” zegt Kip. Bij de westerburen ligt de doelgroep tussen een leeftijd van 16 en 24 jaar, in Nederland wordt deze leeftijdsgrens iets opgerekt, tot 29 jaar. ,,Uit onderzoek blijkt dat deze groep het meest ontvankelijk is voor reclame”, aldus Kip.

Het bedrijf wilde in eerste instantie eind maart de Nederlandse markt betreden, maar dit is nu uitgesteld tot nader order. Dit komt doordat het bedrijfsmodel werd omgegooid, naar eigen zeggen om sneller te kunnen groeien. In plaats van zelfstandig het merk op de markt te brengen, gaat het bedrijf nu in zee met telecombedrijven.

,,Het kost veel werk en energie om het netwerk zelf op te zetten. Door partnerschappen met telefoniebedrijven aan te gaan, hebben we meteen toegang tot hun netwerk. Zo kunnen we ons product snel in heel veel landen introduceren.”

Het bedrijf is vooral geïnteresseerd in Europese en Aziatische markten en voert momenteel gesprekken met diverse telecombedrijven voor partnerschappen.

 

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies