iPhone Advertising

Vorig artikel Volgend artikel

Begin deze week had ik reeds een artikel geschreven over een promotiecampagne alleen gericht op Iphone gebruikers.

Coca Cola en Nike komen nu ook met een mobile advertising campagne exclusief voor de Iphone door middel van een iPhone Applicatie. De vraag is, waarom adverteerders zich zo focussen op de iPhone? 

Begrijp me allereerst niet verkeerd: Ik ben niet anti-iPhone zoals gadgetguru Vincent Everts en vind het zelfs een prima toestel dat zich goed heeft weten te onderscheiden van andere telefoons. Maar waarom je zo focussen op dit apparaat? Zelfs als ik bij Hyves inlog krijg ik al enkele weken het bericht te zien dat er een speciale Hyves applicatie is gemaakt voor de Iphone.
Als je in de reclamebranche werkt lijkt het uiteraard erop dat iedereen dit apparaat in zn zak heeft. Zo zag ik tijdens de jaarlijkse Spinawards Night in april 2008 (uitreiking voor creatieve online reclame) in elke hoek reclamemensen met een geimporteerde iPhone. Officiele release van de iPhone was namelijk pas in juli 2008.  Eind 2008 werd er aangekondigd dat er in  Nederland 100.000 Iphones over de toonbank zijn gegaan, dus laten het er nu 125.000 zijn (inclusief de geimporteerde toestellen). 125.000 Iphone op het totaal van zegmaar 15 miljoen actief gebruikte toestellen in Nederland lijkt mij de moeite om daar zo op de focussen..

Worden de iPhone exclusieve mobile advertising campagnes dan alleen ontwikkeld, omdat de reclameboys door de hipheid van het toestel "vergeten" dat er naast de 125.000 Iphone gebruikers nog  circa 15 miljoen mobiele telefoongebruikers in Nederland zijn? Een belangrijk onderdeel van mobile advertising is naast SMS en MMS natuurlijk het mobile internet. En juist iPhone gebruikers maken hier veel gebruik van. Uit onderzoek blijkt zelfs gemiddeld 30 keer meer dataverkeer gebruiken dan andere mobiele telefoongebruikers. De iPhone drijft als het ware op het mobile internet en is zonder dit in mijn optiek verwaarloosbaar. Uit ander onderzoek blijkt dat iPhone gebruikers meer reageren op mobile internet campagnes dan andere gsm-gebruikers. Zo blijkt uit dit onderzoek dat normaal 1 op de 3 consumenten op diverse wijzes reageerd op een mobile advertentie. Bij iPhone gebruikers is dat 1 op de 2. 1 op de 7 gsm-gebruikers kopen een product of bezoeken een winkel naar aanleiding van het zien van een mobiele advertentie. Bij iPhone is dit 1 op 4.

Doelgroep en campagnedoelstelling zal de voornaamste reden moeten zijn welke keuze je als marketeer maakt bij het ontwikkelen van een mobile advertising campagne.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies