CM Dag: De ochtendsessies

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag mocht ik op uitnodiging voor MobileCowboys aanwezig zijn bij de CM Dag in in 't Spant in Bussum. Wat de CM Dag precies inhoud kun je lezen in de post van Ron van vanmiddag.

Waar ik over wil vertellen zijn de highlights van de ochtendsessies en een aantal verrassende uitspraken die daar gedaan zijn.

Na het welkomspraatje van dagvoorzitter Ronnie Overgoor was het woord aan Jeroen van Glabbeek, de CEO van CM. Jeroen had het met name over de trends en ontwikkelingen die zij waarnemen. Tijdens zijn verhaal deed hij 2 interessante uitspraken.

Jeroen heeft namelijk enkele tijd geleden gesproken met iemand van Sony Ericsson en deze man vertelde hem dat de techniek zo snel gaat dat er in 2015 een chip in je mobiel zit waar alle muziek op staat die OOIT is gemaakt. Een vraag die bij mij op dat moment te binnen schoot was hoe men dan de nieuwste muziek kon beluisteren. Maar uiteraard zal deze chip tegen die tijd gewoon constant worden aangevuld via het mobiele internet.

Overigens zal die chip niet meer in een mobiel telefoon zitten. Althans, het apparaat wat we tegen die tijd zullen hebben zal geen telefoon meer heten. En dat brengt mij meteen op de 2de uitspraak die Jeroen maakte. Zo vertelde Jeroen dat er in 2009 voor het eerst zal gaan gebeuren dat mensen hun ADSL op gaan zeggen. Hoezo vraag je je dan af? 

Het antwoord op die vraag is best simpel. Tegenwoordig kun je heel makkelijk je telefoon op je PC of TV aansluiten. En als je een telefoon hebt met internet kun je deze laten functioneren als ontvanger waardoor je op je televisie programma's kijkt die binnengehaald worden via je mobiel. Zelf zie ik dit nog niet in 2009 gebeuren maar uiteindelijk zal het onwijs veel kosten gaan besparen hoewel het dataverkeer enorm zal toenemen. Maar ook dat is een kwestie van tijd waarna het betaalbaar zal worden.

Rabobank
Dat de Rabobank zich graag bezighoudt met nieuwe innovaties hoef ik jullie vast niet te vertellen. Rabobank is vooral erg veel bezig met mobiele toepassingen. Een voorbeeld hiervan is Rabo Mobiel.

rabobank-mobiel-betalen

Omdat mobiel betalen erg gemakkelijk en snel is wilt Rabobank dit in 2009 erg gaan promoten zodat het gebruik hiervan excessief zal gaan stijgen. Maar om het voor consumenten aantrekkelijk te maken om zo'n account aan te maken zul je ook met diensten moeten komen. En Rabobank is zich hier ook uitermate van bewust en gaat daarom samenwerken met Hyves. Via Hyves zal het mogelijk worden om met je mobiel cadeau's voor vrienden en vriendinnen te kopen, producten voor jezelf aan te schaffen en andere diensten te betalen.

Tevens besteedde Nico ten Wolde aandacht aan één van mijn grote ergenissen, een dikke portemonnee. Dit komt 1: door veel cash/munt geld en 2: door de overkill aan pasjes. Voor elke kledingwinkel, supermarkt, spaaractie een pasje. Deze 2 problemen wil de Rabobank heel gemakkelijk oplossen door alle deze diensten één te doen. Na onderzoek bleek dat mensen vaker hun mobiel opzak hebben dan hun portemonnee. Een simpele conclusie uit dit onderzoek was dan ook om al deze diensten op je SIM te zetten. Tevens wil Rabobank het zo makkelijk maken om bijvoorbeeld ook concert- en pretparkkaartjes via je mobiel te bestellen waarna je 'kaartje' op je SIM komt en je niet meer te maken hebt met tastbare kaartjes.

Een terechte vraag uit het publiek was: "Maar als ik dan me mobiel (of SIM) kwijt raak, ben ik dan ook mijn spaarpunten, concertkaartjes, geld etc. kwijt?". Het antwoord hierop was uiteraard "Nee". Alle informatie komt op een centrale database. Dus als je om welke rede dan ook niet meer je SIM bij je hebt blijft alles nog gewoon in je bezit.

Holland Casino
De case van Holland Casino, gegeven door Peter Nouwens, begon erg verrassend. De hele zaal werd namelijk gevraagd zijn/haar telefoon aan te zetten. De rede hiervoor was dat Peter een demonstratie wilde geven van hun Mail-SMS systeem die zij gebruiken voor hun personele planning. De doelstelling van dit systeem is om middels een eenvoudige technische integratie het versturen van SMS berichten naar personeel mogelijk te maken. Dit resulteert in een strakke personeelsplanning, waardoor onnodige personeelskosten worden voorkomen.

logohc

Nadat Peter zijn verhaal had afgerond werden wij nogmaals gevraagd onze telefoon aan te zetten en te wachten op een SMS. In deze tweede SMS stond dat wij achter onze stoel moesten kijken. Uiteindelijk bleek er bij iemand onder de stoel een zilveren envelop te zitten. Wat de gelukkige winnaar precies had gewonnen heb ik niet mee gekregen maar is vast een leuke aardigheid geweest!

Politiekorps Rotterdam-Rijnmond
Sándor Incze gaf voor Politie Rotterdam-Rijnmond een presentatie over hoe zij gebruik maken van de huidige mogelijkheden met de mobiele telefoon. De mogelijkheid die het meest is besproken is de mogelijkheid om foto's en filmpjes van delicten te MMS'n. Door dit materiaal te versturen naar politie kunnen daders sneller worden herkent en opgepakt. "En bovendien scheelt het ons ook nog eens heel veel zoekwerk op YouTube enzo", aldus de erg grappige Sándor.

Logo_politie%20r-r_1

Ook kwam SMS-Alert ter spraake. Met SMS-Alert is de politie in staat om bewoners zeer actueel te informeren over allerlei zaken die met veiligheid in de wijk te maken hebben. De politie verstrekt via een SMS-bericht informatie over bijvoorbeeld een woninginbreker die in de buurt is gesignaleerd. Door de burgers erbij te betrekken, hoopt de politie dat dit zal leiden tot bijvoorbeeld een snelle aanhouding van een inbreker. Voor deze SMS dienst moeten inwoners van de regio Rotterdam-Rijnmond zich zelf aanmelden.

Meer informatie over SMS-Alert van Poltiekorps Rotterdam-Rijnmond vindt je hier.

Ik vond het in ieder geval een erg informatieve en interessante dag! Nogmaals, hoe de rest van de dag verlopen is kun je lezen in Ron zijn post.

Michel Faas

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies