Live vanaf de CM Dag

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag wordt in 't Spant! in Bussum de tweede editie van de CM Dag gehouden. Waar de organisatie het vorig jaar nog moest doen met zo'n 200 bezoekers was de belangstelling dit jaar ineens meer dan verdubbeld en moest men op het laatste moment zelfs uitwijken naar de grotere lokatie in Bussum.

Het doel van de CM Dag is kennisdeling op het gebied van SMS Marketing en Innovatie. Daarvoor waren een 11 tal sprekers van diverse organisaties en bedrijven uitgenodigd die in kort maar krachtige presentaties vertelden over hun ervaringen met SMS Marketing.

Tijdens de ochtendsessies lag de nadruk vooral op Business en Techniek met sprekers van onder andere Politie Rijnmond over de SMS Alerts die onde andere ingezet worden bij de zoektocht naar daders en getuigen van misdrijven. Een andere leuke case was die van Holland Casino. Zij maken gebruik van SMS om de personeelsplanning naar hun medewerkers te communiceren.

Bij de sprekers die na de lunch aan het woord kwamen lag de nadruk met name op Marketing en Media. De aftrap werd gedaan door Cleo de Rooy van SBS Broadcasting. Bij de diverse zenders van SBS (6, Net 5 en Veronica) wordt veel gebruik gemaakt van SMS services. Denk aan het stemmen bij programma's als Popstars en de prijsvragen tijdens voetbalwedstrijden. Hoewel SBS redelijk succesvol gebruik maakt van SMS diensten moet Cleo wel nog toegeven dat de omzet die uit de diverse SMS acties gehaald wordt slechts een fractie is van de inkomsten uit de 'traditionele' TV reclame.

In de loop van deze middag volgden onder andere nog presentaties van 3FM (Het Glazen Huis), T for Telecom, Terre des Hommes en Ogilvy. Een van de leukste gasten van de middag was toch wel de juridisch adviseur van Singewald die er in slaagde een saai verhaal over regelgevingen en wetgeving voor SMS en andere mobiele marketing diensten in een luchtig en goed te volgen verhaal over te brengen op de aanwezigen.

Het verhaal van T for Telecom vond ik, na een hilarische start van de presentator die even een foto wilde maken van zichzelf voor een volle zaal om zijn oude schooldecaan een poepje te laten ruiken ;-), het minst vernieuwend. Het ging met name over de reguliere SMS acties naar klanten met aanbiedingen of reminders van contractverlengingen.

Wat het natuurlijk altijd goed doet, zeker hier in Nederland, zijn de verhalen rondom goede doelen. Vandaar dat de aanwezigheid van Terre des Hommes en 3FM Serious Request door de aanwezigen ook aandachtig beluisterd werden. Opvallend was de vertonng van een van de SMS donatuers wervingscommercials van Terre des Hommes in de stijl van een irritante 'Ringtone Commercial met de welbekende Kikker' (zie hieronder). Een gewaagde actie voor een goed doel om een dergelijke commercial te maken maar wel spraakmakend en zeker niet zonder resultaat, zo bleek na enkele maanden.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies