Mobile Advertising groeit langzaam

Vorig artikel Volgend artikel

Vanmiddag werd in Amsterdam voor de tweede keer de Mobile Advertising Summit georganiseerd. Deze middag stond in het teken van de ontwikkeling en kansen van mobiel adverteren.

Uit een onderzoek uitgevoerd door Yankee Group  en AEneas  Strategy Consulting in opdracht van het IAB  onder consumenten en deskundigen uit de mobiele (advertentie) markt blijkt dat de gemiddelde mobiele beller in beginsel kritisch staat tegenover het idee om advertenties op zijn of haar mobieltje te ontvangen. Die houding verandert echter wanneer de consument een beloning in het vooruitzicht gesteld wordt.

Op zich niet zo verbazingwekkend natuurlijk want de gemiddelde Nederlander is wel te porren voor gratis diensten en producten in ruil voor informatie of enkele ogenblikken van zijn of haar tijd. Met andere woorden; de gemiddelde mobiele beller is wel om te kopen met gratis belminuten, muziek, accessoires en wat adverteerders zoal nog meer kunnen bedenken om ervoor te zorgen dat hun aanbiedingen bekeken en beluisterd worden.

Interessanter is het om te zien hoe de markt  op dit moment denkt over de mobiele telefoon als advertentie medium. Volgens de onderzoekers staat het verkeerslicht voor mobiel adverteren in Nederland bijna op groen.  Daarbij wordt qua acceptatie natuurlijk onderscheid gemaakt tussen de consument en de adverteerders.

Over de consumenten heb ik het al gehad. Mits adverteerders de juiste aanbiedingen en tegenprestaties leveren ziet de consument mobiel adverteren wel zitten en dus staat het licht hier bijna op groen.

Bij  de meeste adverteerders staat het licht helaas nog op rood. De belangrijkste reden hiervoor is even simpel als voorspelbaar: onbekend maakt onbemind.  Dit heeft tijd nodig en de verwachtingen voor de 2009 zijn licht positief. Er zullen geleidelijk steeds meer advertentie euro’s uitgegeven worden aan het mobiele medium maar de grote klapper wordt voor komend jaar nog niet verwacht.

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies