Integratie mobiel in marketing gaat vooruit

Vorig artikel Volgend artikel

Uit een nieuw onderzoek van Mobilemarketing.nl is gebleken dat de integratie van mobiele devices in de marketing vooruit gaat. Jarenlang werd mobile marketing in een adem genoemd met mobiele apps, maar dat is inmiddels verleden tijd.

Steeds meer marketeers zetten mobile marketing in bij advertentiecampagnes. Vorig zelfs al zo'n 90% van de ondervaagde Top 500 adverteerders. Daarmee overtreft de werkelijkheid de voorspellingen die een jaar geleden gedaan werden.

Voor het komende jaar verwacht 93% van de adverteerders mobile marketing gaan inzetten. Een andere conclusie uit het onderzoek, is dat adverteerders mobile steeds meer inzetten als een geïntegreerd onderdeel van de marketingmix. Inmiddels is dit bij 66% van de adverteerders het geval, tegen 42% twee jaar geleden. Van de marketeers die mobile nog niet hebben geïntegreerd, zegt 85% dit komend jaar te willen realiseren. Het aandeel adverteerders dat mobile ‘ad-hoc’ of ‘experimenteel’ inzet, neemt daarvoor verder af (van 34% naar 12%).

De groeiende belangstelling van adverteerders heeft tot gevolg dat er ook meer geld gaat naar mobile marketing. Ruim de helft (51%) van de adverteerders  geeft aan over een hoger budget voor mobile te beschikken. 10% besteedt meer dan 40% van de totale marketing uitgaven inmiddels aan mobiel. Overigens maken veel bedrijven budgettair geen onderscheid tussen online en mobile; bij 54% van de adverteerders is mobile onderdeel van het online budget.

De meest ingezette vorm van mobile marketing, is advertising. 69% van de marketeers die mobile marketing inzetten, is dit in de vorm van mobile banners. Na advertising is de mobile app het meest ingezet. Ruim de helft (55%) van de marketeers die aan het onderzoek hebben meegewerkt, geeft aan over één of meer apps te beschikken. Dit is nog altijd een hoog percentage, maar veel minder dan vorig jaar toen 78% van de marketeers zei een app te hebben. De tijd dat mobile marketing synoniem stond voor mobile apps lijkt hiermee verleden tijd.

Opvallend is wel dat het gebruik van QR codes en Augmented Reality steeds verder daalt. Nog maar 20% van de adverteerders geven aan hier wel eens gebruik van te maken; een daling van 12% vergeleken met een jaar eerder.

Adverteerders zijn, zo blijkt uit het rapport, ook redelijk tevreden over de inzet van mobile marketing. ROI (geld terug verdienen in extra omzet met de investeringen) is natuurlijk een van de voornaamste argumenten bij marketing activiteiten. Mobile Marketing scoorde een 3.4 (op een schaal van 1 tot 5). Niet slecht maar er is zeker nog ruimte voor verbetering, aldus de onderzoekers.

Meer info kun je via deze link vinden en de whitepaper van het onderzoek kun je hier aanvragen.

Redactie MobileCowboys

De redactie van Mobilecowboys. Wil je iets melden of vragen neem dan contact op via: redactie@mobilecowboys.nl

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies