RIM tast fors in de buidel voor een Super Bowl commercial

Vorig artikel Volgend artikel

Wanneer RIM over een paar dagen (30 januari) haar langverwachte nieuwe BlackBerry 10 smartphone OS en toestellen presenteert wil dat nog niet zeggen dat de fabrikant daarmee ook gelijk weer de weg naar hernieuwd succes terug zal vinden.

In de komende maanden zal allereerst moeten blijken, uit tests en reviews, hoe goed BlackBerry 10 en de bijbehorende toestellen zijn. Daarnaast moet RIM ook flink wat dollars reserveren voor de marketing (reclame) van BlackBerry 10. Tijdens de vele commercial breaks' van de Super Bowl, die 3 februari gespeeld wordt, zal RIM een 30 seconden durende reclamespot gaan uitzenden. De historie leert dat dit, met name in Noord Amerika, behoorlijk wat vruchten kan afwerpen, maar daarvoor moet dan ook een fors bedrag neergeteld worden.

De gemiddelde prijs van een commercial die tijdens de Super Bowl uitgezonden wordt ligt namelijk op zo'n 3 miljoen dollar (zie de grafiek hieronder). Daarvoor krijg je dan wel een bereik voorgeschoteld van meer dan 100 miljoen kijkers. Minus diegenen die tijdens commercial breaks wegzappen of naar de ijskast lopen ;-)

Frank Boulben, CMO van RIM, is in ieder geval overtuigd van het nut van een dergelijke commercial tijdens de Super Bowl voor de bekendheid van BlackBerry 10. “A Super Bowl commercial, is a great opportunity to show the re-designed, re-engineered and re-invented BlackBerry to tens of millions of consumers on the largest advertising stage of the year.”

Overigens zullen de meeste kijkers van de Super Bowl buiten Noord Amerika, waar ik er ook een van ben, de BlackBerry 10 commercial tijdens de wedstrijd zelf niet kunnen zien. De commercial breaks worden namelijk 'geblokkeerd' en ingevuld met beelden vanaf het veld of andere content cq. lokale reclames. Ach ja, hij zal ongetwijfeld kort na de eerste uitzending in YouTube opduiken. Vaak gebeurt dat zelfs al voor de wedstrijd zelf. Tsja, voor 3 miljoen dollar wil je natuurlijk het liefst nóg meer exposure binnenslepen ;-)

SuperBowl-Reclame-Tarieven-1967-2012

Via, Grafiek via

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies