48% van de top 500 grootste adverteerders heeft nog geen app

Vorig artikel Volgend artikel

Uit onderzoek door Mobile Marketing Nederland naar het app gebruik onder de top 500 grootste adverteerders in Nederland blijkt dat 52% (nog) geen app heeft ontwikkeld voor hun bedrijf of voor hun merken. 

In dit onderzoek zijn alleen de Nederlandse en internationale Android en iOS apps  meegenomen. 

'Het hebben van een app is geen doel op zich'

Richard Otto (oprichter Mobile Marketing Nederland): "Veel grote adverteerders zijn zich nog steeds aan het oriënteren of zij een app willen laten ontwikkelen. Beschikbaar budget, maar ook toegevoegde waarde is hierin van belang. Apps zijn geen doel op zich en niet altijd het beste middel voor een mobiele strategie. Er zijn ook veel adverteerders die alleen kiezen voor een mobile compatible website. In mijn optiek is dit ook de basis van een mobile presence. Zeker als je bekijkt dat steeds meer websites worden bezocht via een mobile device, dan moet je website het wel naar behoren werken."

Android apps lopen achter

Uit de onderzoekresultaten blijkt verder dat veel adverteerders zich nog steeds vooral op iPhone richten. 35 procent van de top 500 adverteerders heeft maar een Android app terwijl 47% wel een of meerdere iPhone apps hebben uitgebracht."Dit heeft vaak ook met een budgetkwestie te maken. Apps voor meerdere platforms maken kan aardig in de papieren lopen en de grote diversiteit van Android devices kan de ontwikkeling op dit platform ook conplexer maken. Vaak zie je dat er door adverteers eerst gekozen wordt voor iOS en bij succes wordt pas naderhand een Android app ontwikkeld. “, aldus Richard Otto. Een enkele adverteerder kiest alleen voor het Android platform, maar dit heeft vaak te maken met de App Store restricties, bijvoorbeeld The Phone House die niet wordt toegelaten op de iPhone App Store doordat er andere telefoonmerken in de app vermeld staan.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies