De 'Mobile Only' generatie

Vorig artikel Volgend artikel

De tijd die consumenten aan hun mobile device besteden heeft reeds andere kanalen als radio en print ingehaald en NU.nl wordt reeds meer mobiel bezocht, dan via de pc. In China gebruikt zelfs 38% van de internetpopulatie alleen nog hun mobiele device.

Het zijn maar enkele tekenen dat mobiel het belangrijkste mediakanaal gaat worden..

Advertentie%20uitgaves%20per%20advertentiekanaal%20Onderzoek%20VS

Uiteraard kun je Nederland niet direct met China vergelijken. In Nederland is het voor bijna iedereen mogelijk om een vaste internet verbinding thuis te hebben, en zijn we koploper op gebied van vast internet aansluitingen. In China is door de matige infrastructuur het mobiel web vaak de enige manier om van het internet gebruik te kunnen maken. Bedenk echter eens hoeveel je zelf tegenwoordig je smartphone en tablet gebruikt ipv van 'the good old' PC. Emailen, Facebooken, prijs- en productvergelijken, foto's uploaden, Googlen, What's app-en etc; we doen het niet alleen mobiel buitenhuis, maar ook thuis vanaf de bank, toilet of in bad en in bed. Hierdoor gaan we ook in Nederland steeds meer naar een Mobile First of zelfs Mobile Only tijdperk..

Mobile Advertising
Je zou verwachten dat adverteerders nu en masse hun reclame budgetten verschuiven naar de kanalen die het meest door de consument gebruikt worden. Dit is echter nog niet het geval. Uit een recent Amerikaanse onderzoek zie je echter dat wel veel consumenten hun tijd besteden aan hun mobiel, maar de advertentie bestedingen nog ver achter blijven.
De beperkte inzet van advertising budgetten op mobiel heeft meerdere oorzaken. Ondanks dat mobile advertising al meer dan tien jaar in Nederland bestaat, is het voor veel merken nog een nieuw medium dat zich nog moet bewijzen. Ondanks dat de meeste mobile advertising vorm goed meetbaar zijn (meestal zelfs beter meetbaar dan andere advertertising kanalen) zijn er nog te weinig cases, waarin concrete conversies naar voren komen. Veel mobile advertising campagnes hebben alleen een Branding doelstelling. Adverteerders willen echter in een economische laag conjuctuur meer voor hun marketing euro's. Media exploitanten en mobile bureau's zouden veel meer op moeten inspelen op betaling in echte conversies. En dan niet alleen bij de ontwikkeling van apps en mobile websites, maar ook mobile display advertising. Er is een bak aan ongevulde mobile media inventory, maar toch blijven veel exploitanten vaak enkel en alleen CPM (en soms CPC) mogelijkheden aanbieden. Een partij Sanoma met hun digitale parel NU.nl dan wel meer mobiele bezoekers hebben dan online bezoekers, maar het is schokkend dat er op de meest populaire nieuws app op de meeste dagen in de week er geen enkele mobile advertentie te vinden is...

Time for a change..

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies