MCA: publiceren voor tablets

Vorig artikel Volgend artikel

Zojuist heb ik een lezing bezocht van Juan Senor, over de kansen die de "oude media" kan benutten als ze gaan publiceren op tablets. Wat uitgevers goed moeten begrijpen is dat ze niet moeten denken dat ze met een simpele PDF versie van hun blad weg kunnen komen. Of met een App die enkel en kopie is van de website. Klanten willen meer. 

Volgens Senor moeten uitgevers hun content ook niet gratis weg gaan geven "iPad means iPay"  Gratis is erg duur en uitgevers moeten daarvan af willen ze succesvol zijn.  Gratis apps kunnen nieuwe klanten opleveren maar geef hen niet meteen alles. Willen ze echt alle functies gebruiken, laat ze er dan voor betalen. 

Overhaast als uitgever niet maar bedenk eerst goed wat je wilt en doe het in een keer goed! De muziek industrie is er bijna ten onder gegaan, de prijzen van CD's kelderen door downloads. De uitgevers wereld moet niet dezelfde fouten maken als de muziek industrie. Er moet ook geen keuze gemaakt worden tussen tablet en print, maar beide moeten naast  elkaar blijven bestaan. Over enige tijd zal digitaal papier betaalbaar worden en dat geeft weer nieuwe kansen voor uitgevers. Het zijn spannende tijden voor de uitgevers, ze moeten echter snel handelen. Doen ze dat niet dan missaen ze de boot.

Martijn Derks

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies