MMA: 'Mobile Shopping gaat los dit jaar'

Vorig artikel Volgend artikel

Sinds dit jaar bemerk ik dat veel bedrijven Mobile Advertising niet meer zien wordt als ‘cherry on the pie’, maar steeds vaker als een vast onderdeel in hun marketing strategie. ‘Mobiel betalen’ is ook een term die dit jaar steeds vaker valt. Naar aanleiding van een recent onderzoek verwacht de Mobile Marketing Association (MMA) dit jaar een enorme stijging in ‘Mobile Shopping’.

De MMA heeft voor het onderzoek October 2010 U.S. Mobile Consumer Briefing meer dan 1.000 consumenten geïnterviewd, waarin het thema: ‘winkelen’ centraal stond.

  •   59% van de geïnterviewden verwachten dat ze voor de kerstinkopen hun mobiel gaan gebruiken. Ondermeer om een winkellocaties op te zoeken en voor prijsvergelijk.
  • 25% denkt hun mobiele telefoon meer hiervoor gaat gebruiken, dan vorig jaar.
  • 64% verwacht hun mobiel te gaan gebruiken voordat ze daadwerkelijk naar winkel gaan.
  •   13% verwacht met hun mobiel te gaan betalen.


Mobiel betalen staat nog in de kinderschoenen, maar de mogelijkheden om mobiel te betalen groeit snel. Denk maar aan PayPal Mobile en de aankopen van mobiele applicaties en iBooks in de diverse Apps Stores. Momenteel zijn ongeveer 40% van de gekochte mobieltjes een smartphone. Dit percentage zal komende tijd verder stijgen en hierdoor ook direct de mogelijkheden van Mobile Shopping. Onder Mobile Shopping, valt natuurlijk niet alleen het betalen. Een goed voorbeeld is de Appie app van Albert Heijn, waarmee je je eigen boodschappenlijstje kan samenstellen, maar recepten en winkels en aanbiedingen kan vinden. Juist de combinatie van betalen en informatie opzoeken, maakt de mobiel het beste platform voor marketing doeleinden.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies