MobileMojo Congres 2010

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren vond in Utrecht het MobileMojo congres plaats. Een congres over mobiele en sociale media met sprekers zoals Maarten Korz (Rabobank) en Guido Gihaux (ANWB).

Wat opviel was de grote aandacht voor CMS-systemen. Dat was niet zo verwonderlijk, aangezien het grootste deel van de sponsors en exposerende stands uit Content Management bedrijven bestond. Een fenomeen wat ik trouwens ook op andere evenementen zie. Klaarblijkelijk hebben CMS ontwikkelaars tov overige mediapartijen diepere zakken om op beursen en congressen te exposeren of deze te sponsoren.

Boudewijn Verkerk (CEO Sixpack mobile applications) had een presentatie over de onlangs ontwikkelde iWijnhuizz app, waarbij je met je iPhone direct wijn kan bestellen. Het aantal downloads was nog niet heel groot, maar het laat wel zien dat de telefoon door de introductie van mobiel betalen een van de belangrijkste marketingtools van de nabije toekomst gaan worden. Voor de mobiele betaaloplossing  van deze app wordt PayPal gebruikt. Eric Diepering (PayPal) vertelde dat zo’n 3 miljoen Nederlanders een PayPal account hebben, waarvan ongeveer de helft zijn account actief gebruikt. Een mobiele versie van concurrent iDEAL is volgens Diepering nog ver weg. Maarten Korz (Rabobank) had een presentatie over oa Mobiel Betalen. Rabobank loopt voorop met mobiele betalingsmogelijkheden. Denk aan SMS betalen, MiniTix en Contactloos betalen. Deze voorlopersrol op gebied van mobiele betalingen is een dure manier  van het loslaten van proefballonnetjes.  Volgens Korz is het echter noodzakelijk om nu ervaring op te doen en nieuwe concurrenten met een banklicentie waaronder Microsoft en Google laten het niet toe om hierin een afwachtende houding aan te nemen.

Christiaan Jongeneel http://www.christianjongeneel.nl/ vertelde op vermakelijke wijze over zijn reizen naar ontwikkelingslanden, waar het mobieltje soms een veel grotere impact heeft op de samenleving dan hier in Nederland (Hier een voorbeeldje http://sync.nl/africa-leidt-bij-mobiel-bankieren)

Contentgirl Xaviera Ringeling presenteerde op luchtige wijze haar eigen Twitteronderzoek dat ze in mei is gestart.  Van haar 5.000 followers beantwoordden 467 respondenten de 50 vragen.
Enkele interessante onderzoeksresultaten:
- Waarom twitter je? Curiosity 7,6%, Promotion of their Business 21,1%, Gezeligheid 43,9%
- 40 % van de respondenten twittert op de WC
- Wanneer unfollow je iemand?
- 1. Commerciele tweets/spam
- 2. Racisme
- 3.Te veel tweets
- 4. Te weinig tweets

Het gehele Twitteronderzoek is HIER te downloaden.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies