Adidas annuleert iAds campagne van meer dan 10 mljn dollar

Vorig artikel Volgend artikel

Schijnbaar gaat het heel erg goed bij Apple. Zo goed dat ze er zelfs niet voor terugdeinzen om een hele grote adverteerder die bereid was meer dan 10 miljoen dollar in een iAds campagne te steken zodanig te frustreren met hun regeltjes dat de betreffende adverteerde, Adidas, uiteindelijk maar besloten heeft de campagne te annuleren.

Het is een onbevestigd bericht, maar het verhaal gaat dat Apple tot drie keer toe het creatieve concept van de Adidas reclamecampagne heeft afgekeurd.

Dat Apple een control freak is weet iedereen natuurlijk wel, maar dat ze zo ver gaan dat ze een multi-million-dollar-deal laten schieten getuigd mijns inziens toch van net effe iets teveen arrogantie. Het is overigens niet de eerste keer dat (potentiele) klanten om die reden afhaken. Volgens Apple Insider is dit al vaker voorgevallen. Daarnaast klagen klanten ook over de slechte zichtbaarheid (verkeerde posities) waarop hun, duurbetaalde, advertenties te zien zijn en de tijd die het kost om een campagne te lanceren en goedgekeurd te krijgen. Dit zou, als Apple haar gedrag niet veranderd, wel eens de doodsteek voor iAds kunnen betekenen. Diverse concurrenten roepen dit al enkele weken. We zullen zien, maar ik denk niet dat de markt hoeft te verwachten dat Apple haar iAds policy gaat aanpassen (lees: minder controle over het proces zal toestaan).

Ron Smeets

Ron is mede oprichter en hoofdredacteur van Mobile Cowboys. Zijn passie voor mobiele gadgets is ontstaan aan het begin van de jaren 90 en groeit nog dagelijks....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies