Mobile Advertising Nederland 2010 [Event]

Vorig artikel Volgend artikel

(Geschreven door August de Vocht)

Gisteren was er in de Westergasfabriek in Amsterdam het Mobile Advertising Nederland 2010 event georganiseerd door Sanoma Digital, Ster en Telegraaf media. Deze partijen hebben deze dag georganiseerd om de resultaten te bespreken met betrekking tot de mobile advertising testcampagnes die begin van deze zomer gedraaid heeft op de verschillende websites van de 3 uitgevers.

In deze testen deden buiten de uitgevers de volgende klanten mee: KWF en Amoy en werd er door Valuewait een enquete gehouden onder alle bezoekers van de speciale campagne pagina’s.

De zaal zat met 200 deelnemers goed vol en alle grote namen en bureaus waren aanwezig. De 1e campagne die besproken werd was de case van KWF met de zonkracht oplossing. Het idee van de zonkracht applicatie is dat jij aangeeft, doormiddel van 6 vragen, wat voor huidtype je hebt en dan kun je op 3 verschillende manier informatie krijgen over de kracht van de zon, wat dit met je huid doet en of je de huid dient in te smeren. KWF heeft pakkende en goede banners ingezet en had een goede clickrate. Verder heeft KWF niet alleen een mobiele website en twitter ingezet maar hebben ze ook een speciale applicatie ontwikkeld die zeer goed gedownload is. Ik denk dat de case van KWF bewezen heeft dat content king is en dat je goed moet kijken naar wat de klant wil ontvangen en minder naar wat je zelf wil communiceren. Verder was bij KWF het tijdstip uitstekend voor de campagne. De hoogste zonkracht van het jaar werd precies in die periode gemeten. 

De 2e campagne die besproken werd was de case van Amoy, the real tast of Asia.Je kent ze vast wel want ze hebben nu weer een flinke tv/radio campagne ingekocht. Amoy heeft ook zeer goede resultaten geboekt met de mobiele campagne en merkt duidelijk dat de clickrate op een mobiele website nog steeds hoger ligt dan op een “gewone” internetpagina. Een van de conclusie was ook hier weer dat je als adverteerder goed moet kijken naar wat de gebruiker van de mobiele website of app wil ontvangen en er mee kan.Zo geeft Amoy informatie over Aziatische restaurants met daarbij telefoon nummers maar ook een routeplan op basis van Google maps. Een goede eyeopener was dat er geen verschil zit in een clickrate op een animated banner of een statische banner.

Dankzij Valuewait en STER zijn we ook een stuk wijzer geworden met betrekking tot het gebruik van apps en mobiel internet.Zo had ik altijd al het idee dat veel mensen hun GSM actief op de toilet gebruikte maar nu is uit onderzoek gebleken dat meer dan 40 % van de GSM gebruikers dit doet. Voor elk merk dat aan WC reclame doet een interessante manier van adverteren. De grootste mobiel internet groep is de groep tot 24 jaar, de grootste groei zit in de groep van de 45 plusser.

  • 25 % surft meer dan een uur mobiel per dag.
  • 14 % gebruikt meer dan een uur per dag apps.
  • 50 % geeft aan meer mobiel te zijn gaan internetten

En mobiel internet word vooral op de bank gebruikt! We ruilen het lezen en het “gewone” internetten in voor mobiel internet maar we kijken niet minder tv. Al met al zeer positieve cijfers die alleen nog maar beter zullen worden.

De mobieltjes worden beter, de verbindingen worden sneller en er worden betere apps en mooiere mobiele websites gebouwd.   Het event was goed georganiseerd, er werden interessante resultaten getoond maar al met al valt het kennisniveau nog wat tegen.Zelf had ik verwacht dat wij als markt wat verder zouden zijn maar helaas blijven nog veel adverteerders achter bij de gebruikers; de consumenten. Veel gehoorde opmerking is dat je de consument achterna moet met mobile marketing maar ik zou graag toch een paar A-merken zien die hier mee voorop willen lopen. De markt is er groot genoeg voor want met 22 miljoen actieve GSM’s en meer dan 40% met een data abonnement hebben we in ons kleine land toch een groot potentieel.

Richard Otto

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies